Nézőpontok/Vélemény

Az ötödik nap: a negyedik futam, esik, fúj, süt a nap, vihar van és szélcsend, Adriatic Challenge Architect Regatta

2013.08.31. 08:04

Épp csak Szkülla és Kharübdisz nem látogatta még meg hősies legénységünket, akik az ötödik napot tölik a New York fedélzetén. Hétvégi olvasnivaló gyanánt közöljük Reisz Ádám legfrissebb helyzetjelentését.

Tele élményekkel, de üres zsebbel hagyjuk el Palmizana kikötőjét ahol a szolgáltatás színvonala egy körúti parkolóhely adta lehetőségekkel és élményekkel vetekszik. Úgy látszik, a jachtkikötő leginkább abban az esetben remek dolog, ha te vagy a tulajdonosa és ezen itt még a rokkant kártya sem segít. Egyetlen mentsvár, ha a kikötő mellett horgonyra kötöd a ladikot, mert oda azért nem úsznak be a pénzért, igaz, te se jössz ki a partra száraz lábbal.

A mai lesz a negyedik futam, és az FBIstudio-Anterra csapata mostanra favoritként áll rajthoz. Ez a többi csapatnál csak minket lep meg jobban, de igyekszünk méltó módon viselni ezt a nyomást. A mai szakasz hosszú és van benne néhány kurfli és kanyar is. Az egyik zátonyt eminnen, a másik szigetet amonnan kerülve kell Trogirba hajóznunk. Az időjárás finoman szólva fura, amikor indulunk, de úgy néz ki lesz szél is. A rajtvonalon némi vita alakul ki az építészek között ábrázoló geometria tárgykörében az egyenes és a két pontot összekötő vonal mibenléte körül. A hajónk a többi hajó szerint a rajtvonalat meghatározó két szirt közti vonalon onnan, míg szerintünk innen van. Végül az átkiabálások miatt berekednek a kapitányok, így mindenki beletörődik a ténybe, hogy a precízen lefektetett egyenesen nem lóg át egyikünk sem. A rajtot követően megint elöl kezdünk és a Hvar városa előtt elhúzó mezőnyt kissé megelőzzük.

A legnagyobb vetélytársunk, az eddig mindig mögöttünk, másodikként befutó Der Plan csapata ismeretlen ötlettől vezérelve megpróbál más irányba menve megszökni, de Posszeidon rendre utasítja őket egy olyan ellenáram formájában, melynek következtében a vitorláshajó képességeinek tökéletesen ellentmondó vitorlával tolatás 10 pontos mutatványát mutatják be. Sajnos nem tudjuk megtapsolni őket, mert a többi hajó a fizika törvényeit tiszteletben tartva közlekedik, és rájuk kell figyelnünk. Izgalmasan alakul a verseny, az első zátonyforduló után úgy néz ki Noll Tamásék hajójával kell ma megküzdenünk, akik igencsak megtáltosodtak.

A versenynél csak az időjárás izgalmasabb. Feltehetően a helyi televízió Aigner Szilárdja teniszkönyököt kapott mire felpakolta a mágnes táblára az összes időjárási szimbólumot az előző esti meteorológiai jelentés során. Egyik pillanatban zuhog, aztán tűz a nap, majd óriási szél kerekedik, amit nem sokkal később zivatar követ. Amíg mi a hajókon, addig fenn az égben a bóra és a misztrál egymással versenyeznek, de nem képesek konszenzusra jutni egy jó kis tornádó ügyében, így az minket elkerül, cserébe csendes eső jön, majd harmincfokos kánikula szélcsenddel. Madonna fénykorában nem öltözött egy koncerten sem annyiszor át, ahányszor mi le és felvesszük az esőkabátjainkat, majd ismét a fürdőnadrágot. Elég fura érzés a frissen felkent ötvenfaktoros naptejre pulóvert és kabátot húzni. A hajónkon Regő nem átallja felvenni az egyik özönvízszerű zápor alkalmával a magával hozott sínadrágot a fürdőnadrágra, bár azt állítja, hogy az valójában igen menő vízálló vitorlás overáll. Végül Regő nagy bánatára a hó mégsem kezd el esni, így kénytelen ismét közönséges fürdőnadrágban folytatni az utat. Közben agyon dologozzuk magunkat, hogy meglépjünk Noll Tamáséktól, akik egyre kijjebb és kijjebb hajóznak a nyílt víz felé. Takács Viktor kapitány ingerülten kémleli a horizontot, és finoman szitkozódik, mert már látja, amit mi nem, hogy abból a pozícióból, hiába a távolság, a végén jobban lehet érkezni. Minthogy nagyon fontos a kapitány tekintélye, Noll Tamásék mindent megtesznek, hogy igaza legyen.

Eközben telnek az órák és egyre többféle módon ázunk meg és égünk le a napon. Az utolsó fordulónál még megpróbáljuk elcsípni a most már vezető 50 hajót, de ahogy kibukkanunk a sziget takarásából látszik, hogy, hacsak jéghegynek nem ütköznek Célin Dion dallamára akkor ebből nem lesz győzelem. A jéghegynek ütközés a mai időjárást tekintve nem is oly nagy badarság, de végül ez is elmarad és az idei verseny során először nem mi, hanem egy másik hajó fut be előttünk, így szerényen a második helyre jövünk be. Amikor ez már bizonyossá válik, a kapitány a feszültség oldására whiskyt rendel a fedélzetre, mellyel egy időben valaki megtalálja a járműbe ezek szerint beépített CD lejátszót. A befutó előtt virágos hangulat kerekedik, mely hevében felhúzzuk a Genakkert. Eme lepel az orrába kerül a hajónak, a másik, a génoa helyére. Azt kell róla tudni, hogy hatalmas. Ekképpen hátszélben, ami éppen adódik, remekül alkalmas rá, hogy gyorshajtáson kapjanak bennünket. Az így, pusztán kedvtelésből indított hajránk során 9,5 csomós sebességgel száguldunk. Nem tudom mennyi egy csomó, de a hajóban ülve gyorsnak tetszik. Beszáguldunk a célba, ahol Noll Tamásék végre nem nekünk, hanem maguknak adhatják át a futamgyőzelemért járó pezsgőt. Őszintén örülünk a sikerüknek, mert az, hogy végre „kikaptunk” egyben azt is jelenti, hogy sokkal szimpatikusabbak leszünk a többi csapat szemében.


Fontos megemlíteni, hogy az összesítettben mögöttünk következő Der Plan a reggeli tolatós mutatvány után remek versennyel a harmadik helyre, azaz mögénk küzdi fel a hajót, ezzel nyitva hagyva a bajnoki cím elnyerésének esélyét. Trogiri esténk az összes valaha itt megfordult nem helyi lakos, értsd turista, estéjéhez hasonlóan zajlik: tekergünk a sikátorokban a kirakatok között és két percenként elnézést kérünk valakitől, hogy a lábára léptünk.

Reisz Ádám, Trogir, Horvátország.

1. 50 Auckland (Noll Tamás, TeamPannon)
2. 60 New york, (Takács Viktor, Fernezelyi Gergely, FBIstudio-Anterra)
3. 59 les sable D’olonne (Schiffert Péter, Der Plan)
4. 53 Cape Town (Ulrich Tamás, UITaNor )
5. 51 Cape Cod (Sárközi Csaba Blaumontag)
6. 58 Las Palmas (Nikl István, Nagy Csaba, Art-tour)
7. 52 Cape Horn (Kálmán Ernő, Shanghai)

Összesített eredmény 3 futam után:
1. 60 New york, (Takács Viktor, Fernezelyi Gergely, FBIstudio-Anterra) 5pont
2. 59 les sable D’olonne (Schiffert Péter, Der Plan) 9 pont
3. 50 Auckland (Noll Tamás, TeamPannon) 13 pont
4. 58 Las Palmas (Nikl István, Nagy Csaba, Art-tour) 18 pont
5. 53 Cape Town (Ulrich Tamás, UITaNor ) 19 pont
6. 51 Cape Cod (Sárközi Csaba Blaumontag) 21 pont
7. 52 Cape Horn (Kálmán Ernő, Shanghai) 27 pont