2011 tavaszán Belgrád városa egyfordulós nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetett a Száva-parti területek komplex fejlesztésére Beton Hala Waterfront Centre címmel. A cél a szerb főváros vízparti kapcsolatainak újraértelmezése, javítása és egy új fogadópont kialakítása volt egy kortárs építészeti jel „lehorgonyzása” révén, a történelmi központ közelében elhelyezkedő, élénk gyalogosforgalmú területen. A megosztott első díj egyikét a helyi ARCVS iroda kapta.
A pályamű méltatása
A terv egyszerű, de kifinomult összetettségével kiemelkedik a mezőnyből. A tervezett új terek Új-Belgrád és a híd felől nézve elegánsan hangsúlyozzák Kalemegdan történelmi erődjét anélkül, hogy versenyre kelnének annak sziluettjével. A tető színes, virágszőnyeget idéző kezelése valódi ötödik homlokzattá avatja ezt a területet, amely a dombtetőről nézve gazdagítja a látványt és különféle városi funkciókra alkalmas teret hoz létre. A projekt építészeti vázát két ügyesen kombinált, eltérő rendeltetésű fő tömeg alkotja, amely Belgrád mindennapi életének benyomásaira reflektál, nagyfokú rugalmasságot biztosítva a fejlődésnek és a városszövet egészséges átalakulásának.
A projekt bemutatása
A koncepció szervesen bekapcsolja a dombtetőn álló ősi, Kalemegdan nevű erőd (az egykori nándorfehérvári vár) közlekedési rendszerét a város és a vízpart vérkeringésébe. A gyalogos tengely és a tervezett együttes minden pontjáról jól láthatóak a Száva hídjai, a Kortárs Művészeti Múzeum és Ivan Mestorvic 1928-ban felavatott Győzelmi emlékműve. Ugyanazon terület látványa - különféle helyzetekből nézve - más és más módon tárul fel.
Funkciók - a „három kikötőbak” koncepciója
Program
Kereskedelmi funkciók
A gyalogos tengely fő funkciója egyrészt a Balkanska utca jellegzetes arculatából adódik, amely hagyományosan üzleteknek és kézműves-vásároknak ad helyet. A terület jellegének másik fő meghatározója a Skadarska utca, amely a turisták által látogatott egyik fő vendéglátó helynek számít.
Kulturális funkciók
A tervezett „Beton Hala Waterfront Centre” másik fő profilja, „gerince” a kiállítóterek sorozata, amely szorosan együttműködik a kereskedelmi funkciókkal.
Közlekedés
A földalatti garázs be-, és kijárata a villamossínek kanyarulatához igazodik. A tervben összesen 803 gépkocsi és 15 busz parkolása oldható meg.
Területfelhasználás
A számítások szerint a vízparti együttes teljes hasznos alapterülete 18.000 m2 körül mozog. A „ferde” (rámpa-, vagy kiállító-) pavilon mintegy 10275 m2-t tesz ki. A vízszintes pavilon funkciója nyitott, területe az adott igényekhez igazítható, amely 3000-től 9000 m2-ig terjedhet.
BETON HALA Waterfront Center Competition - megosztott 1. díjban részesült pályamű
vezető tervező: Branislav Redžić
Kapcsolódó oldalak:
Dejan Miljković csapatának megosztott 3. díjas pályaműve
MX_SI megosztott 3. díjas pályaműve