A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) élénk nemzetközi kapcsolatépítésbe kezdett. Az elmúlt hónapokban egyre-másra értesülünk az egyetem külföldi szerepléseiről, rangos díjakban, ösztöndíjakban részesült hallgatókról, híres designerek budapesti előadásairól, csereprogramokról. Újabb lépés volt az a május 14-én az Olasz Kultúrintézetben megnyílt kiállítás, melyet a MOME Formatervezési Tanszéke és az olasz designoktatás fellegvárának számító római ISIA (Instituto Superiore per le Industrie Artistiche) közösen rendezett Beyond the Product - Industrial Design in the age of Complexity címmel. A tárlat a két egyetem legújabb eredményeit, diákmunkáit mutatja be a formakutatás, a termékdesign, az ökodesign, a környezettervezés és a vizuális kommunikáció terén.
A két intézmény vezetői, Giuliano Angelini, az ISIA igazgatója, Giuseppe Marinelli, igazgatóhelyettes, Stefan Lengyel, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője, valamint Piero Solazzi az Olasz Kultúrintézet igazgatóhelyettese mondtak beszédet a kiállítás megnyitója alkalmával.
Elhangzott, hogy a tárlatot nem klasszikus designkiállításnak kell tekintetnünk, sokkal inkább az oktatásban, az iskolák együttműködésében rejlő lehetőségek szemléltető eszközeként. A szervezők egy, a következő években folyamatosan bővülő vándorkiállítás kezdőpontjának szánják a budapesti tárlatot: a projekt fő célja, hogy további iskolák bevonásával egyfajta európai designoktatási dokumentáció, illusztrált „helyzetjelentés” alakuljon ki. A kiállítás címe (A terméken túl) arra utal, hogy a rendezők a designt nem művészetként, hanem társadalmi tevékenységként, egy alapvetően etikai alapú, a környezetre minden szempontból érzékeny tárgyalkotó munkaként értelmezik. A kiállítás következő állomása októberben Olaszországban lesz.
Noha nagyon jó látni, hogy a magyar designerhallgatók immár a legtehetségesebb fiatal olasz formatervezőkkel együtt állíthatnak ki, a tárlat egyelőre kissé szerény – a két egyetem közötti kapcsolat jelentőségéhez mérten mindenképpen az. Ezt fokozza a kissé szerencsétlen helyszínválasztás is: a tárlat az Olasz Kultúrintézet egyik sötét oldalfolyósóján foglal helyet.
A kiállítás anyagául szolgáló tervdokumentációk, fotók, rajzok Pyka Zsolt magasszínvonalú tervezőgrafikai munkájának eredményeként rendeződnek jól áttekinthető, az egyes alkotások értékeit kiemelő tablókba. A későbbiekben bizonyára modellekkel, részletesebb szemléltetőrajzokkal is bővül az anyag, s – ha a tervek megvalósulnak és sikerül további iskolákat bekapcsolni – terjedeleme is jelentősen megnő majd. Ez az anyagi források felszaporodását is magával hozhatja, s végre igazán nagyvonalú, a szakma és a laikusok számára egyaránt jól fogyasztható kiállítás megrendezésére nyílik lehetőség. Az esemény egyelőre elsősorban a kapcsolatépítésről, kevésbé a reprezentálásról szólt. A szekér mindenesetre elindult, s talán messze áll meg.
fotók és szöveg: HP
Budapest és Róma, a MOME formatervezö tanszéke és az ISIA közös kiállítása egy sokatigérö nemzetközi együttmüködés elsö lépése, amely a római egyetem kezdeményezésére jött létre.(A két intézett közötti kapcsolat diákcsere fomájában azomban már több mint tíz éves múltra tekinthet vissza )
Ez a kiallitás elsö alkalommal mutatja be parallel Roma és Budapest Design oktatását. Bepillantást nyujt a két egyetem tervezöi munkájába, kivaló lehetöseget adva a két tervezöi kultura összehasonlitásaára Ha ez az összehasonlitás azt mutatná, hogy nincsenek is olyan nagy külömbségek, az annak lenne bizonyitéka, hogy a designoktatás –mint diszciplina – sokkal elörébb van mint a hétköznapi gyakorlat, illetve az ötletek ipari megvalósitásának lehetösége..
A munkákat négy témakörböl válogattuk: formakutatás, konkrét terméktervezés, publicdesign és ökodesign, utalva a képzés sokrétüségére.
A bemutatott munkák igazolják, hogy a designerek feladatához tartozik a társadalmi igényekböl kiindulva, koncepciokat kidolgozni, melyek alapján létrehozott termékek az ember környezetét, tárgyi világát, a tárgyak használati modját, gyakorlati és kulturális szempontból pozitivan befolyasolják, gazdagitják. Ezért a design nem müszaki, nem müvészeti, hanem társadalmi jelenség. Nem véletlen tehát, hogy a design, amely tárgyi világunk termékeit, döntően befolyásolja, korunk egyik legjelentősebb.tényezőjévé vált.
Köztudott, hogy környezetünk, használati tárgyaink, társadalmunk kulturális és gazdasági szintjét tükrözik. Igy az itt bemutatott tanulmányi munkák bizonyos mértékben a két ország ezirányú struktúrájába is bepillantást nyújthatnak.
A kiállitás ez év októberében Rómában kerül ismét bemutatásra. A következö években további intézetek bevonásával egy európai designoktatási dokumentációvá fejlödhet.
Prof.Stefan Lengyel
Head o the Department of Product Design