Helyek/Infrastruktúra

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - egy spontán és független csapat pályaműve Győrből

2013.10.14. 11:00

Ábrák és Fotók a Debreceni pályázathoz - egy spontán és független csapat pályaműve Győrből. 

A mai Petőfi térből hármas, az új gyalogos sétánnyal összekötött térrendszert hozunk létre: Petőfi tér - "Petőfi park" - "Állomás tér". Az új, "kis" Petőfi teret a korábbi, "nagy" északi részén a tér Piac utca felöli bejáratánál alakítjuk ki. A tér a Piac utca folytatásaként megerősített gyalogos sétány felé fordul.

A tér meglévő, egészséges faállományát sűrítve, az új Petőfi tér és az Erzsébet utca között alakul ki a természetközeli hangulatú Petőfi park. A sétány park felöli határán vendéglátó pavilonok és teraszok helyezkednek el, ezek adják a sétány programját. A sétány vezet át az Állomás térre, az állomás épületéig. A tér maga az intermodális csomópont; körülötte helyezkedik el az összes közösségi közlekedési megálló, pályaudvar, állomás, úgy hogy a fő gyalogos áramlatokat gépjármű nem keresztezi, a tér fő programja a közlekedési módok közötti gyalogos kapcsolat.

Ebben a koncepcióban a közlekedési építmények formája, megjelenése döntően meghatározza a tér minőségét. A vasút feletti gyalogos kerékpáros felüljáró a városszerkezeti adottságok miatt semmiképpen sem tud méltó folytatása lenni a Piac utcának, így hangsúlyos megjelenését a vasútállomás környezetében hátrányosnak tartjuk. Városszerkezeti okokból sincs szükség itt új, vasút felett vezető gyalogos kerékpáros átvezetésre, inkább a Mikepércsi felüljáró szélesítésével kell a két közlekedési nem komfortját javítani.

Bár a terület a bevásárlóközponthoz képest az optimálisnál keskenyebb és a földszintjét a buszparkolás itt-tartása is terheli, mégis a kapcsolatai miatt a rendelkezésre álló fejlesztési területek közül csak a vasútállomás és a Mikepércsi felüljáró közötti terület alkalmas. A másik irányú beépítés folytatja a meglévő állomás együttes sávos jellegét; a választott beépítési javaslat akkor is lehetővé teszi az igényes környezetalakítást, ha a fejlesztés csak sok ütemben hosszú idő alatt valósul meg.