Emberek/Interjú

Designdemokrácia a legidősebb királyfi birodalmában

2010.10.29. 09:40

Kóbor Johanna Hanna interjúja Tim Williamsonnal, a Magyar Formatervezési Díj 2010 termék kategóriájában győztes stúdió vezető tervezőjével.

Végigfutva az ez évi Magyar Formatervezési Díj nyerteseinek sorát, a nevek többsége ismerősen csengett, de volt egy, aki kétségtelenül kilógott közülük. Ross Lovegrove nevét olvasni a Magyar Formatervezési Tanács fejléces papírján kicsit olyan, mintha a mese végén a legidősebb királyfi nyerné el a királykisasszony kezét – egyszerre evidens és életszagú, de valahogy hiányzik belőle a mesék kompenzáló igazságszolgáltatása. Minden jel arra mutat, hogy itthon, ahol a design szubkultúrája önmaga örömére tartotta fenn ezt a mesei logikát, léptékváltás történt: mostantól bármikor készen kell állnunk, hogy megmérkőzzünk akár Ross Lovegrove-val is.

 

 

 

A VELUX számára tervezett Sun Tunnel, azaz Fénycsatorna a Formatervezési Díj termék kategóriájában kapta az egyik díjat. A Néprajzi Múzeumban megrendezett díjátadón Ross Lovegrove munkatársa és design stúdiójának vezető tervezője, Tim Williamson vette át a díjat, akivel ez alkalomból interjút is készítettünk.

Ahogyan a legtöbb Ross Lovegrove által tervezett terméknél, VELUX fénycsatorna by Lovegrove esetében is összetett tervezői csapat dolgozott a gyártó céggel. Kik vesznek részt benne és hogyan képzeljük el ezt a folyamatot?

Minden projektnek megvan a maga egyedi struktúrája, amire az egész munka menete és a megfelelő területekről felkért szakemberek listája illeszkedik. Ross a stúdió designere, ő az igazgató, aki felelős a projekt koncepciójának kidolgozásáért, általában ő generálja az ötleteket a projekt központi ötlete köré. Megszokott dolog, hogy a stúdióban több feladat fut egymással párhuzamosan, mindegyiken öt-hat tervező dolgozik, de rengeteg más ember is részt vesz a munkánkban, mint például az építészek és az adminisztrációval foglalkozó emberek.  

 

 

A fénycsatorna például nem igényelt építészeti közreműködést, mivel a termék technológiája és a szerkezet már korábban is létezett, a mi felkérésünk csak a belső elem, a szóróegység megtervezésére vonatkozott. Teljes kreatív szabadságot kaptunk a gyártó cégtől is, akik először kértek fel külsős tervezőt, viszont a három éves munka során folyamatos kapcsolatban álltunk a VELUX menedzsmentjével, amíg teljesen össze nem csiszolódtak az elképzeléseink és a termék gyártásra készen állt.

A fénycsatorna tervezése tehát több éves, körültekintő munka eredménye. Mi a legfontosabb eredmény, amit ezzel a termékkel elértek?

Alapvetően a VELUX fénycsatorna by Lovegrove egy alternatíva a természetes fénnyel való bevilágításra olyan terekben is, ahol nincsen ablak, és az egyetlen lehetőség a mesterséges fény lenne. A szerkezet egy a napfényt begyűjtő tetőablakból és az általunk tervezett beltéri elemből áll, a kettő között pedig egy flexibilis cső továbbítja a napfényt. A belső elem felfüggesztett szórótestje pedig állítható magasságú, így játszani lehet a különböző fényhatásokkal. Lehetőséget adunk ezzel mindenkinek a kellemes élettér kialakítására, és ami a legfontosabb, mindezt egy olyan együttműködésben, ahol a design és a kiváló minőségi kultúrával rendelkező ipari vállalat egyaránt erősen képviseltetik magukat.

Az axiómákat nem számítva, miért fontos ez?

Van a terméknek egy erőteljes környezettudatos attitűdje, és ez nem merül ki csupán abban, hogy 60 W-nak megfelelő erősségű fényt ad, miközben nem igényli ezt az elektromos energia-mennyiséget. A környezettudatosság ugyanúgy érinti a fény minőségét, hogy hogyan reagál a fény a környezetünkre. Nagyon szomorú, ha természetes fény nem juthat be az életterünkbe. Ha befektetsz a minőségbe, akár tervezőként, akár vásárlóként, azzal hosszabb élettartamot adsz a tárgyadnak. Jelen esetben egy építészeti elemről van szó, amit beépítesz a házadba és az ott lesz generációkon át. Ennek a koncepció részévé kellett válnia.

Vannak saját, a stúdiótól független projektek, amiken dolgozik?

Ross Lovegrove-nak dolgozom, ez a munkám.

 

 

 

Milyen építészeti és design magazinokat olvas?

Legtöbb időmet az internet előtt töltöm, de a stúdióba rengeteg folyóirat és kiadvány érkezik. Több mint bárki gondolná, sőt, szinte az összes. Ennek ellenére nem elsősorban ezekből inspirálódom, hanem más területekből. Igyekszem annyit látni és megtanulni más diszciplínákból, amennyit csak lehetséges. Meg kell értenünk, hogyan működik a világ, és nemcsak a közvetlen környezetünkben, hanem más kultúrákban is. Így nyílik csak lehetőségünk arra, hogy megértsük, mit jelent a jövő a különböző területeken.

És természetesen egy stúdió – bármelyik stúdió – rendelkezik egy saját filozófiával, amihez az emberek különböző mértékben kötődni tudnak. Nem lehetsz része egy ilyen környezetnek anélkül, hogy az is a részeddé ne válna.

Hogyan fogalmazná meg a Ross Lovegrove stúdió filozófiáját?

Nos, ezek az én saját szavaim, a saját értelmezésem szerint:
Azt használd, amire szükséged van, legyél hatékony az ötletek, az anyagok és a technológia terén és tedd mindezt a természet megközelítése szerint.

Kóbor Johanna Hanna