Közélet, hírek

Digitalizációra szólították fel az építőanyag beszállítókat a vezető generál kivitelezők

2020.12.03. 12:29

A Digitális Terep-Logisztika Standardot támogató legnagyobb hazai generál kivitelező vállalatok az Intelligens Szállítólevél használatára kérték fel az építőanyag beszállító partnereiket. Köztudott, hogy a magyar építőiparban ágazati szintű problémának számít az alacsony hatékonyság és a magas árak. A hatékonyság növelése csak a kivitelező és az építőanyag beszállító vállalatok összefogásában tud megvalósulni. A Digitális Terep-Logisztika Standard ezt az összefogást hivatott megvalósítani, és a standard
bevezetésének első lépése az Intelligens Szállítólevél, amely valóban egy “quick win" minden résztvevő számára.

A jelenlegi, kevésbé hatékony működés nem fenntartható és egyre növekvő problémát jelent az építőipar megrendelőinek köztük, mint a legnagyobb megrendelőnek, a magyar államnak is,ezáltal a magyar adófizető állampolgároknak. A nem hatékony működés feloldásának elengedhetetlen része az anyaggazdálkodás javítása, hiszen a teljes iparági költségbázis legnagyobb eleme az anyagbeszerzés. Az eredményes anyaggazdálkodás megvalósításának egyik legfontosabb lépése az anyagok megfelelő azonosítása és a
helyszíni logisztika, összefoglaló néven a terep-logisztika digitalizációja.

Az elkerülhetetlen digitalizáció nem lehetséges a szállítói oldal, azaz a gyártók, kereskedők, valamint a kivitelezői oldal aktív együttműködése nélkül. Össze kell hangolni az együttműködő felek digitális kommunikációját, hiszen a szigetszerű informatikai megoldások nem vezethetnek ágazati szinten sikerre. A széttagolt építőipari terep-logisztika digitalizációja kizárólag széleskörű iparági összefogásban, közös standardok kialakításával és követésével lehetséges.

“Összefogásra és standardokra van szükség ahhoz, hogy együtt tudjunk digitalizálni, szinte lehetetlen, hogy ezt a folyamatot valaki egymagában, partnerei nélkül végezze el. Az anyaggazdálkodás optimalizálását segíti a Digitális Terep-Logisztika Standard is. Csak „quick win"-ekben lehet gondolkozni, természetesen egy nagy vízió mentén. Az a tapasztalat, hogy senki nem teszi meg az első lépést, ha abból nem nyer, még akkor sem, ha például a másodikból már nyerne. Amit idén nem teszünk meg, azt lehet, hogy később sem fogjuk megtenni. A terep-logisztika nagy víziója, hogy standard anyagazonosítás legyen, melynek során minden terméket le lehet olvasni vonalkóddal. Ennek kapcsán az Intelligens Szállítólevél az első „quick win", amit viszonylag kis beruházással, gyorsan meg lehet valósítani. A digitalizációt tehát csak kis, de folyamatos lépésekkel lehet elérni." - mondta Dálnoki Ádám a BauApp igazgatója az idei Portfolio Property Investment Forum konferencián.



A legnagyobb kivitelező partnerek felhívást fogalmaztak meg beszállítóik felé. Azt, hogy kis, viszonylag egyszerű “quick win"-t jelentő lépésekben kell haladni, ha egy rendszerszintű szabvány kialakítása a cél, a kivitelezők is felismerték és beálltak a BauApp által
elképzelt első lépés, az Intelligens Szállítólevél mögé. A Digitális Terep-Logisztika Standard támogatói között a magyar építőipar legjelentősebb szereplői találhatóak meg - mint a Market, a KÉSZ, a Magyar Építő, a WHB, a Futureal, a Biggeorge s vagy a Metrodom -
tehát az egyetértés elérése már önmagában is hatalmas eredmény. Ez nagyban köszönhető az ÉVOSZ, mint kiemelt partner, illetve a BauApp koordináló munkájának is. Ami viszont még nagyobb jelentőségű, és valóban elegendő lökést adhat az iparági szintű
változásokhoz, az az, hogy az összefogásban résztvevő cégek digitalizációs felhívást és időtervet fogalmaztak meg beszállítóik felé.

Ennek jegyében 2021. március 1-től kezdődően a Digitális Terep-Logisztika Standardnak megfelelő Intelligens Szállítólevelet preferálják az építőanyag-szállítások és teljesítések során. Az építkezésekre ilyen szállítólevéllel szállított anyagot versenyelőnyként értékelik
és felkérik beszállító partnereinket az ezt lehetővé tévő technológia használatára. Ezen túl 2021. augusztus 1-től a Digitális Terep-Logisztika Standardnak megfelelő Intelligens Szállítólevelet részesítik előnyben a szerződtetett alvállalkozóknak az építkezések területére érkező bármilyen építőanyag szállítmány esetén is. Kiss Gábor a Metrodom ügyvezető igazgatója így fogalmazott: "Az építőanyagok szállítása még mindig papír alapú szállítólevéllel történik. Itt az ideje a korszerű digitális megoldások használatának ezen a piacon is. (...) A naponta érkező több teherautónyi anyag felhasználásának nyomon követése, a hatékony anyaggazdálkodás megvalósítása nehezen kontrollálható az építési helyszínen, ezért üdvözöljük ennek az új digitális platformnak a kialakítását. Azt reméljük, hogy a gyártótól kiinduló szállítástól kezdve egészen a helyszíni beépítésig nyomon tudjuk követni az építőanyagok útját. "

Peterka Attila a WHB stratégia igazgatója is támogatását fejezte ki: "A WHB örömmel támogatja és dolgozik együtt a Digitális Terep-Logisztika Standard fejlesztésén. Azáltal, hogy első lépésben az egyszerűen bevezethető Intelligens Szállítólevél széleskörű használatba kerül, ténylegesen elkezdődhet az erre épülő digitális anyaggazdálkozdás , követhető lesz a készletszint, a szállítólevelek, az anyagfogyás. A digitalizáció előnyös lesz a gyártók és kereskedők részére is, hiszen például a tervezhetőség miatt rendeléseink is kiszámíthatóbbak lesznek. Ahhoz, hogy jól működjön a Digitális Terep-Logisztika, fontos agyártók és kereskedők együttműködése az Intelligens Szállítólevél bevezetésében"



Mi az az Intelligens Szállítólevél?
Egy egyszerű megoldás gyártó/kereskedő szereplőknek. A webes felületen pillanatok alatt összeállítható egy QR-kóddal ellátott Digitális Terep-Logisztika Standardba illeszkedő szállítólevél, amibe be vannak ágyazva a szállítólevélen szereplő tételek és mennyiségek.

- A szállítólevélen található QR kód lehetővé teszi, hogy az áru átvételének helyszínén a kivitelező digitálisan azonosítsa és átvegye mobil alkalmazással a szállított anyagokat.

- Képessé teszi a kivitelezőt, hogy anyagraktár szoftvert működtessen és ezáltal javítsa az anyaggazdálkodás hatékonyságát.

- A szállítók számára felgyorsítja a szállítólevél kezelését és azonnal jelzi számukra elektronikusan az áru átvételét.

- Kiszámíthatóbbá válnak a rendelések, mivel a kivitelező látja a friss készletszinteket, tud tervezni.

- A szállítólevél papír alapú másolatával alkalmas a hagyományos munkafolyamat követésére is.

- Az egyszerű, online felületen generálható és papírra is nyomtatható szállítólevél előfeltétele, hogy a szállító a termékei listáját előzetesen feltöltse az adatbankba.


Elindult a konzultáció a gyártókkal
“Jelenleg folyamatos, nagyon konstruktív konzultációkat folyatunk az építőanyag gyártókkal, illetve kereskedőkkel. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez egy bizonyos folyamatokat - még ha csak minimálisan is - megváltoztató innováció, viszont úgy gondoljuk, hogy a már rövid távon jelentkező előnyök, mint például a kiszámíthatóbb rendelések, vagy a gyorsabb számlázás ellensúlyozzák a befektetett energiát. Szerencsére az eddigi közel félszáz visszajelzés a beszállítóktól is ezt támasztja alá, és mindenki reálisnak tartja a kezdeményezést, örülnek neki. A BauApp csapata mindenben támogatja a bevezetési folyamatot, segítünk az oktatásban, technikai kérdésekben is. " - összegezte Dálnoki Ádám


Mi az a BauApp?
A BauApp Magyarország vezető digitális építőipari kivitelező szoftver szállítója. Több, mint 100 generál kivitelező és 500 alvállalkozó cég használja a BauApp hibajegykezelő és dokumentumkezelő szoftvereit az építkezéseken.

Mi az a Digitális Terep-Logisztika Standard?
A hatékony anyaggazdálkodás megvalósításának egyik legfontosabb lépése az anyagok megfelelő standard azonosítása és a terep-logisztika digitalizációja. A digitalizáció nem lehetséges a szállítói oldal, azaz a gyártók, kereskedők és a kivitelezői oldal aktív együttműködése nélkül. A sok ágazati szereplő összehangolt munkájának digitalizációjához szükség van egy Digitális Terep-Logisztikai Standardra. A BauApp a támogató partnereivel együtt kidolgozza a standard anyagazonosítást, és a standard szerint működő alkalmazás családot fejleszt. Ezek első elemei az Intelligens Szállítólevél és az Anyagraktár alkalmazás. Az építőanyag adatbázishoz hozzáférhetnek külső informatikai rendszerek is.

Milyen megoldások vannak jelenleg a Digitális Terep-Logisztikában?
● Intelligens Szállítólevél
● Anyagraktár alkalmazás
● Eszközraktár alkalmazás

 

Kontakt
www.bauapp.hu
Papp András
Marketing és média
andras.papp@bauapp.com
+ 36305211303

Tamás Tibor
Kereskedelmi igazgató
tibor.tamas@bauapp.com
+36303251798