Drezda barokk belvárosa és az Elba-völgy kultúrtáj elvesztette a világörökségi címet egy négysávos autópályahíd felépítése miatt, amely az UNESCO Világörökség Bizottsága szerint súlyosan károsítja a védett látkép integritását. A döntést évekig tartó, elkeseredett küzdelem és pereskedés előzte meg, mivel civil szervezetek az UNESCO támogatásával megpróbálták megakadályozni a híd felépítését. Drezda barokk belvárosát 2004-ben tüntették ki világörökségi címmel, elismerve az elmúlt évek gondos rekonstrukciós munkáját, amely részben eltüntette a második világháborús veszteségeket.
A négysávos Waldschlösschenbrücke tervek szerint csökkenteni fogja a belvárosi átmenőforgalmat, építését 2005-ben egy helyi népszavazáson a város lakóinak többsége támogatta. Az UNESCO válaszul 2006-ban felvette a veszélyeztetett világörökségi helyszínek listájára Drezdát. A városi tanács leállította az építkezést, mert a cím jelentős turisztikai hasznot hozott a szász fővárosnak, és úgy ítélték meg, hogy elvesztése gazdasági szempontból is hátrányos. A Szász Legfelsőbb Bíróság a rákövetkező évben kötelezte a várost a híd megépítésére. Az építkezés annak ellenére elkezdődött, hogy a híd nemcsak az Elba-völgy látképét csúfítja el, hanem egy szigorúan védett denevérfaj élőhelyét is elpusztítja.
Az UNESCO Világörökség Bizottsága 2009 június 25-i ülésén beváltotta korábbi fenyegetését, és megvonta a titulust Drezdától. Ez a második eset a világörökség történetében, hogy egy helyszínt levettek a listáról, korábban az Ománi Szultánságot büntették meg 2007-ben, amiért olajmezővé alakított egy antiloprezervátumot. "Minden alkalommal, amikor nem sikerül megvédeni egy világörökségi helyszínt, átérezzük az érintett ország fájdalmát" - jelentette ki María Jesús San Segundo, a bizottság elnöke. A listáról való törlés azt jelenti, hogy a kultúrtájként védett helyszín – az Elba-völgy 18 km hosszú szakasza Übigau és Pillnitz között – elvesztette azokat az egyedülálló értékeket, amelyek az emberiség közös kultúrkincsének részévé tették. Mindez nem gátolja meg a német hatóságokat abban, hogy Drezda szűken vett belvárosát ismét felterjesszék új jelölésre a bizottsághoz.
Az európai országok mindeddig igyekeztek eleget tenni a Világörökség Bizottság elvárásainak, Bécsben például az UNESCO tiltakozása miatt nem épültek meg a Wien-Mitte felhőkarcolói, és Budapest is letett arról, hogy autósztrádává alakítsa a rakpart belvárosi szakaszát. A drezdai precedens ugyanakkor intő jel lehet Magyarország számára, hiszen a bizottság idei ülésén két magyar helyszín, a régi pesti zsidónegyed és Tokaj helyzetével is foglalkozott, és mindkét esetben súlyos problémákra hívta fel a magyar hatóságok figyelmét.
Zsuppán András