Előzmények
Irodánk a Duna Bay Kft. felkérésére 2006 márciusában 5 másik irodával párhuzamosan koncepciótervet készített a Duna Pláza mögötti területre. A tervek rezüméjeként, többhónapos együttgondolkodás után kialakult a terület beépítési terve, ami alapját képezi a Szabályozási Tervnek. Ezek után a terület 4 építésziroda között felosztásra került. Jelen vázlatterv a 39. tömb beépítését tartalmazza, melyet a megrendelő adatszolgáltatása, a készülő Szabályozási Terv és az érvényben levő rendeletek, szabványok előírásai alapján készítettünk el.
Az épület kialakítása
A tömegalakítás léptékét, főbb igazodási síkjait a szabályozási terv, valamint a szomszédos tömbök beépítése determinálja. A gazdaságosságra való törekvés a beépítési mutatók minél teljesebb kihasználása irányába mutat, amit telek morfológiájának, a kis alapterületű lakások közlekedővel való feltárásának, a tömegalakítás igényeinek, valamint a biztosítandó parkoló szám a figyelembe vételével is sikerült maximalizálni.
Az épületnek valamennyi, utca felőli és telekoldali beépítési vonala adott, amiket értelemszerűen betartottunk. Az épületben 111 lakást helyeztünk el. A szükséges parkoló szám biztosítása a mélygarázsban és részben a földszinten történik. A négy oldalról közterület által határolt területen a legmagasabb pontján pince+fsz+14 emeletes lakóépület 3 függőleges közlekedési magra tagolódik, melyre az emeleti szinteken külső folyosós rendszerben vannak felfűzve a lakások. A közterületi feltárás személygépkocsival a déli homlokzaton történik. Gyalogos bejárat mind a négy oldalról nyílik. Az utcákra kisebb-nagyobb üzleteket nyitottunk.
Alaprajzi kialakítás
Az épület működése és gazdaságossága szempontjából is döntő fontosságú a racionális közlekedő rendszer kialakítása, a lépcsőház és felvonó megfelelő elhelyezése az épületben, valamint a szerkezeti rendszer és méreteinek meghatározása.
Földszint:
A lakóház bejáratai hulladéktárolóval és egy közös tárolóval rendelkeznek. Az utca és a sétány felé mindenütt üzleteket terveztünk. A terület többi részét parkolók, és zöldterület foglalják el.
Általános emeleti szintek:
A függőleges közlekedő magok szervezik a közlekedést. Magonként 1-1 liftet helyeztünk el. A lakások kialakításánál törekedtünk a maximális flexibilitásra, a tiszta, világos szerkesztésű terek létrehozására. A cellás, vizes helyiségeket a folyosó mellé vontuk össze, a konyhák amerikai rendszerűek. A nappali és a háló ily módon változatosan bútorozható, a terek igény esetén egybenyithatók.
Homlokzatok, anyaghasználat
A homlokzatok kialakításánál legfontosabb szempont az volt, hogy az épület ne olvadjon bele a mai lakáspiacon jelen lévő számtalan társasházba, hanem egyedi, azoktól megkülönböztethető, emblematikus jegyekkel rendelkezzen. Az épület egynemű építészeti elemekből összerakott kihajtogatott kapu, ahol az illesztések nem egészen pontosak. Az apró elcsúszásoktól olyasfajta szerkezet jön létre, mint a földrétegek egymásra épülésénél. A homlokzat legkülső rétege függőleges osztású árnyékoló rács, amely minden „rétegen” más rendet követ.
A homlokzaton alkalmazott anyagok a következők:
Szerkezeti részletezés
Földmunkák
Talajkiemelés, talajcsere a statikus tervező előírásai szerint.
Alapozás
Az épület alatt 70 cm vastagságú monolit vasbeton szerkezetű lemezalapozás készül.
Az épület réteg és talajvíz elleni védelme a monolit vb. szerkezet vízzáró kialakításával biztosított.
Függőleges teherhordó szerkezetek
Az épület szerkezet monolit vasbeton.
A függőleges teherhordó, egyben merevítő szerkezetet a monolit vasbeton liftmagok alkotják.
A szerkezetépítésben alkalmazott anyagminőségek:
Tartószerkezet vasbeton: C25-24/KK
betonacél: B60.50
betontakarás: 2 cm
Lépcsőház
Az épületben 10 füstmentes lépcsőház található. A lépcső monolit vasbeton szerkezetű.
Födémek
Monolit vasbeton lemezfödémeket terveztünk 20 cm vastagsággal. A burkolati réteg úsztatott.
Tetőfödém, teraszfödém
A lakóépület jellemző tetőfedése a lapos tetős részen 2 réteg modifikált bitumenes vastaglemez, terasztetőként zúzottkőbe ágyazott lapburkolattal. A 6. emeleten, valamint a földszinti garázsbeálló lefedésén kis vasbeton szögtámfalakkal megtámasztott zöldtető is van. Az épület bádogos munkái Rheinzink horganylemezből készülnek.
Csapadékvíz elvezetés
A csapadékvíz a tetőről két rendszeren keresztül távozik:
Homlokzatok
A teljes homlokzaton 4 cm hőszigetelés kerül, melyen a felületképzés kétféle textúrával készül. Az erkélyek ragasztott biztonsági üveg mellvédet kapnak
Nyílászárók
Az épület homlokzati nyílászárói a földszinten és a közlekedőkben hőhídmentes alumínium profilból, sötétszürke színűek, hőszigetelő üvegezéssel.
Az ablakok és erkélyajtók látszó fa szerkezettel készülnek, mahagóni díszlazúrral. A szélességi méretkorlát alapján bukó, nyíló, bukó-nyíló vasalattal szereltek, sötétszürke színű alumínium külső, fa belső párkánnyal készülnek.
Belső válaszfalak
Az épületben található lakásokat elválasztó belső falak a zajvédelmi követelményeknek megfelelő szerkezettel készülnek, melynek a falszerkezete a következő: 10 cm YTONG válaszfal és 12 cm kisméretű téglafal között 3 cm hangszigetelő ásványgyapot kerül 25 cm teljes szerkezeti vastagsággal. A lakások egyéb belső válaszfalai Ytong 10 cm vtg. válaszfal lapokkal készülnek vékonyvakolattal.
Padló rétegkialakítás
A vb. födémszerkezeteken a padlózóna kialakítása az alábbi:
Burkolatok
A pince padlója: kopásálló cement burkolat.
A lakások előtereinek, vizes helyiségeinek, az épületrészek közös használatú helyiségeinek, közlekedőinek, lépcsőházainak burkolata eltérő színű, nagyságú ragasztott kerámia (gres) lapokból készül.
A lakások helyiségei közül a szobák és nappalik laminált szalagparketta burkolatot kapnak.
A közös tulajdonú vizes helyiségek, valamint a lakások fürdőszobái, WC-k ajtómagasságig mázas fali csempével burkoltak.
A gépészeti vezetékek takarására gipszkarton falburkolat és a fsz.-i közlekedőben álmennyezet készül.
A lépcsők gres lap lépcsőburkolattal készülnek
Parketta: kopogás gátló 2 mm alátétlemezzel.
Felvonók
Az épületbe 10 db akadálymentes közlekedést biztosító személyfelvonó készül.
Ennek adatai:
- teherbírás: 4 személy
- menetsebesség: 0,7 m/s
- állomások száma: változó
- hajtás: elektromotor
- aknaajtó: 850x2000 mm automata
- vezérlés: belső nyomógombos és hívó (LE gyűjtős elektronikus)
Garázstechnológia
A szintkülönbségek áthidalására rámpákat alkalmazunk.
Hartvig Lajos DLA
építész tervező
Duna Bay lakópark — 39. tömb
Hartvig Lajos vezető tervező
Éles Péter projektvezető
Kiss Noémi projektvezető
Dávid Anita építésztervező
Fehérvári Éva építésztervező
Fullár András építésztervező
Nagypál Viktor építésztervező
Szeder-Krausz Ágnes építésztervező
Terjéki Rita építésztervező
Csőke Tamás gépészet
Kákonyi Sándor statika
Kiss József gépészet
Kovácsa Csaba statika