Új közösségi teret, hatalmas üvegburába zárt zöld kertet, aláhulló vízesést, bevásárló- és szórakoztatóközpontot tervezett Mohse Safdie, izraeli-kanadai-amerikai várostervező és teoretikus a szingapúri Changi Repülőtérre. A terminálok közötti új szárny a délkelet-ázsiai városállam légiközlekedésének jelentős változásait követi, hiszen a légikikötő egyre fontosabb szerepet játszik a térség átszálló forgalmában, kapu Európa, Délkelet-Ázsia és Ausztrália között. A repülőtéren áthaladó és az átszállások miatt akár órákat itt veszteglő tömegek számára nyújt a megszokott terminálokhoz képest teljesen újszerű élményt és kikapcsolódást az új építmény.
A tervekben „ékszernek” titulált épület nem más, mint egy hatalmas, acélvázas üvegbura, amely üvegezett zárt folyósóval, közvetlenül kapcsolódik a meglévő 1-es terminál épületéhez. A tervek szerint a burán fog átsuhanni a terminálok között közlekedő magasvasút, amely mellett egy 130 ágyas szálloda létesül. A belső térben hatalmas zárt kertet hoznak létre, középpontjában egy 40 méter magasról aláhulló vízeséssel, körülötte zárt lombozatú erdővel és a különböző szinteken megbújó gyalogösvényekkel. Az öt szint mindegyikére zöld teraszokat terveztek éttermekkel és kávézókkal. A hatalmas üvegfelületen keresztül természetes fény áramlik majd az egész belső térbe, a burjánzó erdő segít az árnyékolásban, a természetes klimatizációban és a hűtésben. A legfelső szintre tetőkertet építenek, amelynek – akárcsak az összes zöld felületnek – kialakításában az amerikai Peter Walker vezette PWP tájépítész iroda nyújt segítséget. A tető alatti szinteken végigvonuló átriumot ölelik majd körbe a különböző üzlethelyiségek, éttermek és egyéb szolgáltatások.
Mohse Safdie szerint az építmény újradefiniálja a repülőterek megszokott világát, hiszen egy olyan magas színvonalú, az embereket a lehető legtermészetesebb módon befogadó, kellemes pihentető tér kíván lenni, amely reflektál a repülőteret befogadó város világára is. A tervekben kiemelt szerep jut a különböző szintű találkozóhelyeknek, hiszen az új épület – noha egy tranzitzóna – nem csak az utasok átterelését, gyors továbbjutását szolgálná, hanem a megpihenést, a megnyugvást is. A tervező kiemeli, hogy a hagyományos bevásárlóközpont elemeit kívánja a természetből, a kultúrából, az oktatásból nyert tapasztalatokkal ötvözni, létrehozva egy új típusú rekreációs teret.
A felszín alatt és felett öt-öt szintet magába foglaló, 134.000 nm-es új szárny építését nemrég kezdték el és a tervek szerint 2018-ban adják át a forgalomnak, ekkorra várhatóan évi 85 millió utast fogad a repülőtér. Az elmúlt három évben háromszor is az év repülőterének választott Changi már most is magas színvonalát jelentősen emeli az új, repülőtereken korábban sosem alkalmazott megoldással operáló, üvegburába rejtett erdő.
Bán Dávid