Épületek/Irodaépület

Egy darabban - Unhex Nani Nani üzlet- és irodaház, Tokió

2006.02.26. 10:16

Építészet: Philippe Starck

 

Az építészetnek az idő elemet is birtokolnia kell
hogyan ítélhetünk meg egy alkotást ma,
bármely modern, érdekes, csodálatos építésztől?
de mi történik velük 20-50 év múlva
ez az - a mérték
ez teszi az épületet tökéletessé...
ha a terv szellemisége fennmarad
az épület állja az idő próbáját
vitathatatlanul.
(I.M. Pei Louis I. Kahn Salk Institute épületéről)

17-20 év kétségkívül az építészetben sem rövid idő, Japán esetében gyakran különösen nem az. Az Ise-szentély tradicionális épülete több évszázados múltra tekint vissza. A japán modern útkeresése során Kenzo Tange munkásságának kezdetén került nemzetközi reflektorfénybe, amikor a mester a japán építészet egyik meghatározó forrásaként jelölte meg. A szentély történetében fontos mozzanat, hogy a hagyományoknak megfelelően húszévente lebontják és újjáépítik, így akar azt is mondhatnánk, hogy az épület maga inkább kópia, mivel az eredeti már régen elporladt az idő viharaiban. Úgy tűnik azonban, hogy a japánok szemében mégis eredeti; és mintha az eredetiség fogalma számukra e tekintetben nem az anyagok szintjén létezne. Hasonló a helyzet, ha az átlagos élettartamot vesszük górcső alá, amely rendszerint az európai átlag fele alatt marad, kis túlzással talán: a ház elszáll, az írás megmarad.



 

Ugyanakkor akad ellenpélda is. A császári Katsura villa Kiotóban nem véletlenül hívta fel japán építészek, köztük Arata Isozaki figyelmét. A faszerkezet anyagszerűsége, természetes megjelenése, a homlokzat monokronisztikus hatása mar egyértelműen eredeti forrásra utalnak, amely mentes a szomszédos országok stílusától is. Hasonló a helyzet több régi szentély és templom esetében is. A Shitani szentély architektúrája nemcsak a térszervezés eredetiségéről, hanem az anyagok természetes esztétikájának tudatosságáról is árulkodik, amiben az öregedés folyamata is meghatározó szerepet nyer. Mindez arra is rámutat, hogy Japánt sem lehet egyetlen képpel, sokkal inkább egymás mellett ható és egymásra épülő ellentétek konszenzusaiban megragadni.

Akarva vagy akaratlanul, Philippe Starck "Unhex Nani Nani" ("Unhex mi?-mi?") épülete is ezt idézi. A francia tervező nevét első tokiói munkája, az ország egyik vezető üdítőipari cégének központi épülete, az "Asahi Beer Hall", egy sokáig emlegetett és vitatott épület tette ismertté Japánban. Második megvalósult terve Tokió elegáns negyedében, Shirokanedaiban áll. A négyszintes épület üzleteket és irodákat foglal magában. Az alapterület a helyi viszonyoknak megfelelően a funkcióhoz képest alacsony, szintenként csak egy-egy üzlet vagy iroda elhelyezésére nyílik mód. Az utcában, a Gaien Nishi úton egymást érik az üzletek és kávézók, így az épület sem önmagában áll, építészeti karaktere mégis az utca meghatározó elemévé teszi.



 

Philippe Starck kezében az épület tárggyá, egyetlen formált elemmé válik, ami hatásos út lehet, de egyszersmind rengeteg csapdát is rejt: első tokiói munkája is így került a viták kereszttüzébe. Az Unhex Nani Nani is hasonló úton jár, ugyanakkor ez az elv már nem csupán formálásra, hanem a terv egészére kiterjed, az anyaghasználattól a részletekig.

Az eredmény ezúttal nem szimbólum, mint elődje, inkább válasz a környezet kaotikus forgatagára, amely egyben kiváló példája az építészeti szándék és az alkalmazott anyaghasználat szerencsés metszetének. Az építész célja egy szobor – "egy zöld szörny a mocsaras Floridából" - alkotása volt. Ennek megfelelően az épület teljes felületén rézlemezekkel burkolt, előpatinázott kivitelben. A tárgyszerű formálás teljessé válik, az épület egyes részei nem különíthetőek el, és az építészeti részletek is ennek megfelelően leegyszerűsödnek. Maga a réz is tető- és homlokzatburkolat, de egyben a nyílászáró felületet is adja. A sajátos formálás így nem egyszerűsíti szerkezeti elemre az anyagot, hanem teljes egészében kezeli azt, az egyes részletek nem válnak el egymástól, a teljes felület gyakorlatilag bőrként viselkedik a házon.

Szöveg+kép: Gutai Mátyás

A havi téma támogatója: Magyar Rézpiaci Központ  

 
Kapcsolódó oldalak:
Philippe Starck
Réz van - a havi téma oldala



Unhex Nani Nani üzlet- és irodaház, Tokió, Japán, 1989
Építészet: Philippe Starck