Kuala Lumpur és Szingapúr építész szemmel
Kuala Lumpurból busszal utaztunk tovább Szingapúr felé, két napra megszakítva az utat a tengerparti Melakában, az egykori fontos kikötővárosban, melynek utcái-terei és régi kínai negyede leginkább Szentendrét juttatta eszünkbe. Szorosan egymás mellett a hindu templom, az iszlám mecset - a müezzin már itt is hangszóróból szól - és a kínai pagoda, sőt vele szemben egy kvázi modern építésű másik kínai templom. Emeleti teraszáról is az tűnik fel legjobban, hogy a város külső öveiben már menynyi magasház virít, de befejezetlen vasbeton-csontvázak is szomorkodnak sokfelé.
Szingapúr azonnal másképp fest. A határon áthajtva a buszsofőr hívja fel a figyelmünket a szembeforgalomra, ahol az alkonyatban, mint a sáskák hada, vár kilépésre rengeteg motoros. Bizonyára malajziai vendégmunkások, akik naponta ingáznak a gazdag Szingapúrba. Rögtön feltűnik még, hogy nemcsak motorral, hanem teherautóplatón is gyakran utaznak a dolgozók, főleg az építőiparban foglalkoztatottak, amit nálunk már régen nem enged meg a KRESZ. Építkezést itt is gyakran látni, a belvárosban is több helyen föl van túrva az út. Ettől még a forgalom szinte zavartalanul zajlik, mindenki türelmes, dudálás alig, a szirénázó autó egészen ritka tünemény. Rendőri autós-motoros kíséret a VIP személyeket szállító kocsikhoz inkább csak Kuala Lumpurban tűnt fel néha, de akkor jelentős tömegben. (folytatjuk)
Szöveg+kép: Vargha Mihály
A teljes írás megjelent az Élet és Irodalom 2006/36. számában