Az Eiffel Műhelyház 220 méteres hosszúságával és 110 méteres szélességével Magyarország legnagyobb ipari műemléke. Az épület még szétbontott állapotában, a lecsupaszított acélszerkezetek között lévő, előregyártott beton kéregfalainak a látványával is lenyűgöző volt. A Műhelyház mára elkészült, egy fantasztikus épület átlényegült. (x)
A Budapest belvárosában található Operaház körül több mint féltucat olyan kiszolgáló műhely található, amely a számtalan díszlettel és a sok százezer jelmezzel együtt már régen nem fért el a patinás épületben. Utóbbiak a Budapest körüli raktárból költözhetnek át a lehető legkorszerűbb körülmények közé, ahogy a jelmezkészítő, cipész, ötvös, kárpitos és díszletkészítő műhelyek is.
A közel 130 éves csarnok 2009 óta állt üresen. A 22 hektáros telek 6,7 hektáros részét, rajta a mintegy 25 ezer négyzetméteres szerelőcsarnokkal 2015 nyarán bocsátotta az állam az Operaház rendelkezésre. Magyarország legnagyobb ipari műemlékének átépítéséhez 15 000 négyzetméter, a Leier győri előregyártó üzemében készült vasbeton kéregfal elemet használtak fel.
Az átalakításért felelős tervező a Közti Zrt. csapata Marosi Miklós Széchenyi-, Ybl- és Pro Architectura díjas építész vezetésével modern műszaki megoldásokat alkalmazva dolgozott az Opera szellemiségéhez méltó környezet kialakításán. 2018-ban, a szerkezetépítés alatt építészek számára szervezett épületbejáráson Marosi arra hívta fel a szakemberek figyelmét, hogy bár
„ ... a bejáráson a lecsupaszított szerkezetek mellett még csak az előregyártott betonfalak egy része látszott, de a beépülő kéregfal jó része az épületben látszóbeton felületként jelenik majd meg."
Az előregyártott beton kéregfal és -födémelemek alkalmazása új trend az építésben. Ha a szokványosnál nagyobb méretű falakról van szó, vagy egy belvárosi foghíjbeépítéskor kevés a felvonulási hely, érdemes átgondolni az előregyártott beton kéregfal és kéregfödém elemek használatát. Szoros határidők, vagy szakemberhiány esetén szintén előnyös lehet az előregyártott monolit beton használata, nem is beszélve a kiterjedt födémek építésének gazdaságossági szempontjairól. Emellett nem csupán a nagyméretű, közösségi vagy ipari igényeket kiszolgáló épületeknél, hanem akár családi házaknál is jelentkezhetnek azok a beruházói igények és technológiai elvárások (pl. pincefalak vagy tetőtér beépítés esetén), amelyek kielégítésére az előregyártott vasbeton elemek alkalmazása a legmegfelelőbb. Ezek az előregyártott elemek az említett előnyeik mellett remek hangszigetelők is: ez a tulajdonságuk társasházak építése esetén kínál komoly használati előnyöket.
A legújabb technológia és a kortárs építészeti megoldások mellett természetesen helyet kaptak a Műhelyház kialakítása során az épület múltjára visszautaló elemek is: az előcsarnok dísze lesz egy 1911-ben készített, 301-es típusú gőzmozdony, berendeznek egy vasúti emlékszobát is, valamint emléktermet szentelnek Feketeházy Jánosnak, a csarnok építészének, aki az Operaház tetőszerkezetét is tervezte.
Mára megújult épületben mind a látogatók, mind a próbafolyamatok és stúdiófelvételek résztvevői számára is biztosítottak a modern munkakörülmények mellett az étkezési, pihenési és rekreációs lehetőségeket is. 2019-re a Magyar Állami Operaház művészeti és logisztikai központjává válik a Feketeházy János tervei alapján készült, évtizedekig a MÁV Kőbányai úton található Északi Járműjavító szerelőcsarnokaként ismert épület. Az Operaház színpadjával azonos méretű próbaszínpad és egy 400 fős kisszínház, a Bánffy terem mellett egy hatalmas méretű és egyedülálló kialakítású díszletraktár is helyet kap majd az egykor 96 mozdony egyidejű javítására alkalmas csarnoktérben. A tervek között szerepel továbbá egy többhektáros közpark kialakítása is.
Bővebb információ a Leier weboldalán.