Mentesítenék a Jane Haining rakpartot az átmenő autóforgalomtól, visszaépítenék az Erzsébet-híd alatti rész régen elbontott lépcsősorát és a viaduktot is megújítanák, a Belgrád-rakpart tervezése azonban még folyamatban van. A Fővárosi Önkormányzat által közzétett terveket az MG Építész Kft. készítette.
A Fővárosi Önkormányzat közleménye szerint a tervezési folyamatot 16 szakmai és civil szervezet (köztük a Magyar Autóklub, a Magyar Kerékpárosklub, a Város és Folyó Egyesület, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Személyhajósok Szövetsége) kísérte, hogy egy olyan terv születhessen, amely minden érintett igényét figyelembe veszi. A társadalmi egyeztetések során kialakított átalakítási tervek több gyalogos és zöld területet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérnek. Funkcionálisan a tervezett rakpart három szakaszra osztható; az északi ligetes-parkos, a középső nyüzsgő-vendéglátó és a déli nagyvárosias korzóra.
A BKK folyamatosan méri és értékeli a forgalmi adatokat a rakparton. Ezek segítségével a fejlesztések hatékonyságát is mérni tudják, és szükség esetén módosításokat eszközölhetnek a tervekben. Az autómentes szakaszok kérdésében adatalapon születhet meg a döntés a hosszabb tesztidőszakot követően, amely az évközi nyitásokat is magában foglalja.
Id. Antall József rakpart
Az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése már két részletben lezajlott: széles járdát és fasort alakítottak ki, padokat helyeztek el, átépítették a lehajtót, új burkolatot alakítottak ki és felszámolták a korábbi szalagkorlátos autópálya-hangulatot, írja a közlemény.
A fejlesztés következő fázisában a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, és az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják. A burkolat kialakítása a Lánchíd utcához lesz hasonló. Ezt az is indokolja, hogy mindkét köztérre igaz, hogy hétvégén és rendezvények alatt közösségi térként is funkcionálhat. Ezáltal a tervek szerint egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet.
Továbbá irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítanak, a meglévő fákat megőrzik, favágás csak egészségügyi okból történhet. A sétányon stabilizált burkolatot alkalmaznak, hogy megóvják a fák gyökereit és biztosítsák a víz beszivárgását a talajba.
Jane Haining rakpart
A Jane Haining rakparton idén nyolc új fát ültetnek el végleges helyükre, évelőágyásokkal kiegészítve, melyről már korábban is beszámoltunk. A végleges tervek szerint erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom – például hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálása – gépjárművei hajthatnak be. A Jane Haining rakpart tehát a Főváros szándékai szerint teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, de erről végleges döntés a civil megállapodás által szabályozott módon születhet majd. Az autómentességről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően. A tesztidőszaknak része a hétvégi és a nyári, több héten át tartó megnyitás is, ami a forgalmi modellezésen túl abban is nagy segítséget nyújt, hogy a szakemberek információt gyűjtsenek arról, hogy milyen használati módokra van igény.
A sétány kialakítása során külön figyelmet fordítanak arra, hogy a közterület barátságos és hívogató legyen a gyalogosok számára: a facsoportok javítják a levegő minőségét és csökkentik a hősziget hatást, írják, hozzátéve, hogy a jelenleg teljesen kopár rakpartszakasz fásításához jelentős talajmunkákra, speciális ültetőközeg kialakítására van szükség.
A közlemény szerint a nyári rakpartnyitások bebizonyították, hogy van értelme fejleszteni a viadukt alatti területet, hiszen ezen időszakok alatt sikerrel működött bent vendéglátóhely, tartottak beszélgetéseket, kiállításokat, filmvetítéseket. A viadukt megújítása tervezetten a 2-es villamos felújításával együtt történhet meg, ez a mostani köztérrekonstrukciós programtól technikailag független projekt.
Erzsébet híd alatti rész
Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül éri majd el a felső rakpartot, kapcsolódva a Belgrád rakparthoz, amikor a Jane Haining rakpartot autóforgalom is használja. A lépcsősorok a tervek szerint nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, illetve visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához. A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák, írják.
Belgrád rakpart
A Belgrád rakpart tervezése megkezdődött, a legfontosabb sarokköveket kijelölték. A részletes tervezés a későbbiekben az első szakaszok átépítésének tapasztalatai alapján folytatódik, azokhoz igazodó tartalommal. Ez a szakasz is számos fejlesztést, köztük a gyalogosbarát felületek és zöldfelületek növelését, az autóforgalom helyigényének csökkentését tartalmazza majd, írja a közlemény.
A rakpart fejlesztése több szakaszban valósul meg, amelyek mindegyike különböző fejlesztési elemeket tartalmaz. Az engedélyezési tervek elkészülte után még hátra van a kiviteli tervezés, majd ezt követően az állami tervzsűrik döntése következik, így a műszaki tartalom elemenként változhat.
További részletek és az engedélyezési tervek ezen a linken érhetőek el.
Forrás: Budapest.hu