A korábbi terveket átdolgozták annak érdekében, hogy a terület zöldebb, élhetőbb legyen, emellett az is cél, hogy Blaha Lujza szellemét és a felrobbantott Nemzeti Színház emlékét is megidézze. A felújítás várhatóan 2022 végére fejeződik be.
Július 12-én, hétfőn megkezdődtek a felújítási munkálatok a fővárosi Blaha Lujza téren. Az első ütemben az aluljáró födémjét szigetelik, ezért 10-12 hétig komolyabb forgalomkorlátozásra kell számítani a csomópontban - mondta el a főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu egy korábbi sajtótájékoztatón. A munkaterületet szerdán adták át a kivitelezőnek. A felújítás várhatóan 2022 végére fejeződik be, addig a tér használatát és a gyalogosforgalmat korlátozzák, a munkálatok közben azonban a téren kialakítanak gyalogosfolyosókat, az aluljáró megközelíthető lesz, ahogy a busz- és villamosmegállók is. A tér belső, legnagyobb részét a felújítás teljes idejére lezárják.
Ahogy a felújítás kezdetének napján tartott sajtótájékoztatón Karácsony Gergely főpolgármester említette, a korábbi terveket átdolgozták annak érdekében, hogy a terület zöldebb legyen, így több, összesen 80 fát ültetnek. Nagyjából 1000 négyzetméternyi zöldterületet hoznak létre. Megteremtik a Rákóczi úti és a Népszínház utcai villamosok bekötésének lehetőségét, emellett akadálymentessé válik a csomópont, a Márkus Emília utcában pedig lesz nyilvános vécé is. A Gombaként ismert szökőkutat áthelyezik a burkolatra, így meg lehet majd érinteni, és lesz még egy "magasra lövő" szökőkút is. Új gyalogátkelőket is kialakítanak, körbejárható, akadálymentes csomópont jön majd létre a felújításnak köszönhetően. Az eredetileg tervezett pavilonépületet nem építik meg, más projekt keretében azonban megvalósulhat.
A főpolgármester szavai szerint a hely nem csak Blaha Lujza szellemét, de a felrobbantott Nemzeti Színház emlékét is megidézi, jelképesen megüzenve a jövőnek, hogy valaha ez a tér a magyar nemzeti színjátszás fő tere is volt. Az épület alaprajzát a burkolatba gravírozzák, és a színházi ülőhelyekre utalva bordó köztéri székek is lesznek a téren. A színházi emlékművet felújítják és áthelyezik a tér központjába. Horváth László, a BKK projektmegvalósítási igazgatója hozzátette: bár a tér kulturális örökségét visszahozni nem lehet, de egy olyan találkozóhelyként, zöldfelületként szeretnék visszaadni az itt élőknek, ahova jó megérkezni és időt tölteni.
Niedermüller Péter, Erzsébetváros polgármestere úgy fogalmazott: különösen itt, a VII. és a VIII. kerület határán van nagy szükség arra, hogy legyenek új közösségi terek, parkok, fák, hiszen körülnézve látható, hogy a terület gyakorlatilag egy betondzsungel. A polgármester abban bízik, hogy a felújítás egy olyan kiindulópont lesz, aminek nyomán mindkét kerületben egyre több zöldfelület jöhet létre. Erre rímelő példaként említette az erzsébetvárosi Klauzál tér megújulását.
Pikó András józsefvárosi polgármesterként üdvözölte a felújítást, ami szerinte a legnagyobb lépés egy élhető, szabad terekből álló kerület létrejöttéhez. Fontos szempontnak nevezte az új közvécé létrehozását és a zöldfelületek növekedését is, emellett a Corvin áruház homlokzatának, funkciójának megújulását említette, hiszen, mint mondta, ezzel lesz teljes a felújítás. Beszámolt arról, hogy a Népszínház utcában elkezdték a csomópontok biztonságossá tételét, új átkelők létrehozását, onnan nem messze pedig a Déry Miksa utcát fogják megújítani, így új főutcát kap a Csarnoknegyed. Nemrég megnyitották a Bacsó Béla utca egy szakaszát, ahol a helyiek számára használható közteret hoztak létre. A héten elindul a Práter és a Tömő utca felújításának véleményeztetése, maguk a fejlesztések jövő év tavaszán valósulhatnak meg.
A Blaha Lujza tér felújításához kapcsolódóan az aluljárót felülről újraszigetelik, emiatt a Rákóczi úton és a Nagykörúton is irányonként egy-egy forgalmi sávot le kell zárni. A Rákóczi úton fennmarad a 2x2 sávos forgalom az autóknak, a buszközlekedést lámpaprogrammal, illetve elsőbbségadás biztosításával segítik. A Nagykörúton az első 10-12 hétben csak 2x1 sávon lehet majd közlekedni. Az érintett szakaszon megszűnik a kerékpársáv. A nagykörúti villamosok közlekedését nem kell korlátozni, a vágányok alatt ugyanis már korábban, a villamosvonal rekonstrukciójakor elvégezték a szükséges munkákat. A forgalomkorlátozás alatt a főváros felfüggeszti a VII. kerületben a forgalomcsillapítás egyes részeit, így a Wesselényi utca és a Dohány utca teljes hosszában átjárható lesz a Károly körút és a Nagykörút között.
A beruházás költségvetésében kisebb részben állami támogatás is szerepel. A projekt teljes költsége - amely tartalmazza a 10 százalékos tartalékkeretet - 3,47 milliárd forint.
Forrás: sajtótájékoztató, MTI