Épületek/Középület

Én úgy képzelem el az iskolát... Iskolabővítés Ózdon

2019.09.11. 15:45

A Csontos Györgyi és csapata által tervezett ózdi iskola felújítása pozitív üzenetet hordoz: egyszerű eszköztárral, de a város modern építészeti hagyományait folytató épület jött létre, miközben modernizálásával számos új funkciót kapott. 

Az épületegyüttes egy korszerűsített panel típusiskolából, egy új A-kategóriás tornateremből, valamint az ezeket összekötő szintén új előcsarnokból áll. Az iskola felújításával – az alaprajz átszervezésével – új konyha és étkező, számítógépes teremként is funkcionáló könyvtár, valamint az aulatér felől is működtethető öltözőblokkokkal ellátott féltornaterem keletkezett.

Megformálásban visszafogott, takarékos, de a kiemelt pontokon az épület léptékéhez és funkciójához méltó részletek betervezése volt a célunk. Így az egyszerű fehér hőszigetelő vakolt felületek “díszeként" az északi homlokzatokon a falkülsőre helyezett nyílássávok kerültek. A “modernitás" szellemében tudatosan (még a tetőszigetelésnél is) alkalmazott fehér szín mellé a gyerekintézményhez illő, friss és életteli napsárga társul a nyílászáróknál, a padlófelületeknél, és az egyes falfeftések és –piktogramok formájában is.

A színekkel előidézett homogenitás az épület tömegformálásában is hangsúlyos. Külsőleg a régi és az új épületrészek hasonló gesztusokkal fordulnak a város felé, de a tornaterem az iskolától megkülönböztetett, ipari karakterjegyekkel felruházott tömeggé vált. A homogén megformálás az eredeti elképzelések alapján a tornaterembelsőben is tetten érhető: a szerkezetek és a gépészet a burkolatok és hálók mögé rejtett egységes, tagozat nélküli formában alkották volna a tornaterem belső burkát.

Az új tornaterem telepítése a domborzati adottságok és a tájolás szerint alakult: a hegyoldalba félig besüllyesztve, nagy megnyitásai észak felé fordulnak. Öltözőjének és a régi iskola új könyvtárának tömegformálásában a két épületrész formai összekapcsolása és a mögöttük lévő nagy épülettömbök az udvar és a bejáratok felfelé eső lebontása, ugyanakkor bejárati tengely kihangsúlyozása volt a cél. Az épületegyüttes legmeghatározóbb formai karaktereleme a tornaterem tetejére helyezett séd-tető, ami a belső térben északi szórt fényt biztosít, míg a déli tetőfelületein napelemsávok vannak.

Az épületegyüttes külső, hőszigetelt rétege egyszerű és egységes, az új és a régi épületrészek egyaránt megjelenek rajta, melyet a nyílások és a szintén puritán tájépítészet színes és négyzet-geometrikus részletei oldanak. 

Eredetileg egy pontatlan és szűkszavű leírást kaptunk, ami fölöslegesen nagy, a telekre és a költségekbe be sem rakható B kategóriás tornateremről szólt, ugyanakkor az intézmény alapvető hiányosságaival nem foglalkozott. Tervezőként felelősségünknek éreztük, hogy gazdaságos és jól használható koncepcióra szabjuk át a kiírást. B kategóriás sportcsarnok helyett a meglévő és az új A kategóriás tornatermet és öltözőit is kettéoszthatóvá téve sikerült elfogadtatni a programcsökkentést, ugyanakkor az intézmény rendezésért és pótlásért kiáltó részeit megpróbáltuk rejtetten a tervezési program részévé tenni.

Az iskola a korábbi átriumudvar lefedésével új, a külsős ételelhordós forgalmat is befogadni tudó, kétfelé is kiszolgáló konyhát és büfés éttermet kapott. Az eredeti típusterv tájolása a telekhez képest fordítva készült: így a délre épített tornaterem árnyékolatlan kopolitüveges falát megszüntettük. Csakúgy, mint az épület északi végén lévő nyitott-fedett bejáratnál lévő impozáns lépcsősort is, amit - a szűkös előkert miatt – korábban nem főbejáratként használtak. A bejárati előtér helyén egy plusz tantermet terveztünk, ahol a hiányzó számítógépes labor és könyvtár is helyet kaphatott.

Az új tornaterem telepítésénél olyan megoldást kerestünk, ahol az új és a régi épületrészek egy ponton közelíthetők meg: kényelmes, a reggeli és a szünetekben is megjelenő “lüktető forgalmat" is kezelni tudó, megfelelő áteresztő képességű bejáratot terveztünk. A hely keresésénél azt is figyelembe kellett venni, hogy a telek felső határoló utcája felől is érkeznek és távoznak a gyerek, így egy olyan aulatér alakult ki, ami a két épületrészt összekötő forgalmat, illetve a két megközelítési irányt is magába tudja fogadni.

Az optimális telekhasználat érdekében a tornatermet a lehető legjobban kihúztuk a telek szélére, így elég hely maradt a külső pályák elhelyezésére (és a meglévők megtartására is). Az aulatértől északra a meglévő gyülekezőteret funkciójában változatlanul, növényzetének megtartásával, de geometriailag és megjelenésben az épületegyütteshez igazítottuk. A déli udvar a topográfiai adottságokat kihasználva kisebb rendezvénytérré alakult. 

A rendkívül szűkös anyagi keretek miatt számos eredeti elképzelést átformáltunk: le kellett csökkenteni a tornatermi üvegfal magasságát, elmaradtak a speciális világító- és hálófelületek, a térélményt erősítő belső falfestések vagy az informatív, de egyben játékos piktogramok. Az épület megvalósulása azonban mégis pozitív üzenetet hordoz: egyszerű eszköztárral, de folytatja a város “modern" építészeti hagyományait, és a tornaterem építésével számos más funkcióval is bővült.

Ami ennél is fontosabb: az épületet örömmel használják, és az átadás óta az elmaradt belső festéseket is pótolták - úgy, ahogy eredetileg elképzeltük. 

Csontos Györgyi

Többek között az ózdi Újváros téri Általános Iskola is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.