Eszmék, irányok, gondolatok, tervek. A társadalom és az építészet interakciója. Röviden így lehetne azt a vállalkozást felvezetni, amit a következő hetekben igyekszünk megvalósítani.
„Az aktivizmus dekadenciája ma már tagadhatatlan tény. Fő bizonyíték: Kassák új formaaktivizmusa. Formaaktivizmus — szociális aktivizmus helyén. Az új művészet él, de az élet — a régi. Semmi sem változott. Éppen, mert csak az új művészet él, mert csak mint művészet él. A formaaktivizmus csúcsfokán a kenyér — az életaktivizmus természetszerűen újra a mélybe a tehetetlenségbe zuhan. A kenyér szó, az új életforma aktivizmusa: a forradalmi hullám elmúlott. A kenyértelenség, a régi életformák azonban megmaradtak, és az aktív cél még ma is egy: tömegélet. De az aktivizmus ma már csak formabiztosság: művészet. Régi cél, 100%-os cél, kegyetlen igaz cél, el nem ért cél — elhagyása. Menekülés. Kegyetlen szóval: dekadencia.” – e szavak 1926-ban íródtak1. Furcsa, ugye? Mintha ugyanazt a kort élnénk, ahogy Móricz Zsigmond kegyetlen társadalomkritikája, a Rokonok is megállja a helyét egy remake változatban a mai Magyarországon. Az építőművészet mai „formaaktivizmusa”, azaz a sokat kritizált dizájnközpontúság, amelyben lassan egyeduralkodóvá válik a mindenáron való ellenpontozási kényszer és a „neo retro-ja”...
Ahol a művészi kompozíció kulisszává merevíti, válaszra sem méltatja a társadalmat, render-emberekké nyomorítja a feltételezett felhasználót — ám valami felsőbbrendű távolságtartásba, a meg nem értettek egoizmusába burkolózik, diszfunkcionalitását szoliterséggel, szoborszerűséggel, kihívó dizájnnal, sztár allűrökkel leplezi. A valóság tükre?
A tömegépítészet és ízlés ugyanakkor historizál és cicomáz, Keller Ferenc szavaival a „csicsa-skálán meghaladja a 20%-ot”. Vagy az egyszerűséget – mint őt magát ridegen közönségessé nyomorító gazdasági bunkót – használja fel arra, hogy meg-megbicsakló ideológiai tartalmat építsen a semmi fölé. A kettő között pedig nagyon szűk a mezsgye, ahol csak néhányan férnek át.
A „kiáltványok” idejét éljük. Újra. Városi jövőképet sürgető, belső ellentmondásokkal terhes kiáltvány (Zoboki Gábor) születik viszontválaszokkal, kamarai működést konstruktív kritikával illető nyílt levelek (Ertsey Attila) íródnak '56-os forradalmi évfordulók éjszakáján, a hatalom és az építészet szennyesét kiborító közberuházási pályázatoktól (Kormányzati negyed, Szépművészeti Múzeum bővítés, Szent György tér) és a magasház kérdéstől, a tervtanácsi anomáliáktól, az új építészeti jel fétisétől hangos a napi sajtó. Az építésügy zavarosságától halk (inkább néma) a politika. A fejlesztői nyomulások és stiklik, a bedőlt fejlesztések, a pillanatnyi gazdasági helyzetkép valami apokaliptikusan pesszimista jövőkép irányába mutat.
1 Heves Ferenc e sorok kíséretében küldte el Erg Ágostonnal közös verseskönyvét a Groteszk plakát-ot kiadójának.