Helyek

Építészeti séták Kelet-Németországban‏ II. - Történelem és érzések Lipcse belvárosában

2012.01.27. 09:56

Sorozatunk előző részében Quedlinburgban tehettünk virtuális sétát, most Lipcsébe kísérjük az útinapló íróit, Teráz Bélát, Mészáros Gabriellát, Pálmai Ágnest és Bereczki Sándort. Hozzájuk csatlakozva érdekes szemelvényeket tudunk meg a keletnémet város múltjából és jelenéből, s akár mi is kedvet kaphatunk egy kis barangoláshoz.

Történelem és érzések Lipcse belvárosában

2011 – Szász-Anhaltba készültünk kulturális kalandtúrára – melyből a kalandot csekély német nyelvtudásunk volt hivatva biztosítani. Főleg építészekből álló társaságunkból még senki sem járt Lipcsében, ebben a Drezda főúri pompájával ellentétes, polgári büszkeségből épült szászországi kereskedővárosban.

1165 – Lipcse – akkori nevén Lipsk – város- és vásárjogot kapott Ottó meisseni őrgróftól. A XI. század eleje óta itt álló erőd köré telepedett kereskedők és iparosok alkotta település városfal-építési jogra is szert tett. A megépült városfalakon belül tartott vásárok jó híre messze földről vonzotta az embereket.

2011 – A XII. századi városi fejlődés markáns nyomot hagyott a városszerkezeten. Az egykori városfal helye jól kijelöli a jelenlegi történelmi városmagot, amit a rendelkezésünkre álló két és fél napban plusz egy estén (éjszakán) felfedezhettünk.

1507 – A város széles körben egyedülálló árumegállítási jogot kapott. A húsvéti és a Szent Mihály napi vásárokra a Távol-Keletről és a közelebbi Nyugat-Európából érkeztek az áruk és a kereskedők. Az észak-déli és kelet-nyugati irányú utcarendszer által felosztott városban sorra épülnek a kereskedő- és raktárházak a „messehaus”-ok, melyek belső udvarai, árkádjai keresztirányban kapcsolják össze az utcákat.

 

 

 

2011 – Állunk négyen a XVI. századi Lipcse két legfontosabb utcájának, az észak-déli irányú Nikolaistrassénak és a kelet-nyugati irányú Brühlnek (csak így, semmi strasse) a kereszteződésében, és becsukott szemmel várjuk a Velencéből luxuscikkeket, Gentből textilt hozó lovaskocsik kerékcsörömpölésének felhangzását. Persze nem történik semmi, csak a sétálóutcában engedéllyel vagy anélkül behajtó autók egyike dudál ránk – diszkréten. A nagy varázslat nem sikerült.

 

 

 

1555 – A város legrégebbi temploma, az 1165-ben alapított Nikolaikirche megkapja reneszánsz középtornyát és elnyeri mai alakját. (Szent Miklós) az utazók, kereskedők védőszentje.)

 

 

 

A német reneszánsz születésének helyszínei a városok voltak. A városi polgárok új világfelfogást képviseltek, természettudományos ismeretekre törekedtek (a lipcsei Universitast 1409-ben alapították). A polgári gazdagság és méltóság növekedésével a humanizmust is megengedhették maguknak. Ám a városfalakon kívül uralkodó feudális hatalom megpróbálta maga alá gyűrni a német városokat, ennek a feudális szorító erőnek és a városok körüli kisnemesség ellenérdekeltségének eredményeként németföldön nem alakulhattak ki olyan városállamok, mint Itáliában Firenze vagy Velence. 

 

 

 

Az egymástól – a különböző német városszövetségek ellenére – függetlenül fejlődő városi építészet – és persze a sokféle vallási misztikum – „biztosította” a német gótika és reneszánsz építészeti sokarcúságát.

2011 – Sétálunk a történelmi városmag szívét jelentő Marktplatzon. Az 1556-ban épült Altes Rathaus 90 m hosszú, reneszánsz homlokzatát bámuljuk a délutáni napfényben. A Christian Döring által 1744-ben tervezett és megvalósított barokk torony aszimmetrikus elhelyezése ma is hibátlan arányérzékre utal. Irigyeljük is emiatt.

 

 

 

1723 – J.S. Bach letelepedik a városban, és az 1530-as években evangélikussá lett kereskedőváros tovább fényesedik általa. Bach tevékenykedésének egyik színtere, a Thomaskirche a nyugati városfal mellett épült. Késő gótikus formáját még a XV. században kapta – a korábbi, XIII. századi román stílusú főhajó átépítésével – és ekkor épült keleti tornya is.

 

 

 

2011 – Ücsörgünk a Thomaskirche mellett álló Bach-szobor közelében. Az itt lévő számos étteremterasz egyikén várjuk az étlapról választott, ismeretlen helyi étket és kortyoljuk a helyben főzött sört. Közben negyedóránként giling-galangol a templomtoronyban lévő harangjátékszerűség. A közeli szökőkútnál 3-4 éves forma gyerekek sikoltozva spriccelik le egymást. Akár azt is hihetnénk, hogy itt minden rendben is van – nem úgy mint otthon.

 

 

 

1777-1785 – A középkori városfalakat és kapuerődítményeket lebontják. Létrejön a történelmi városmagot övező, 3,5 km hosszú Promenadenring – a sétaút, a belváros utcarendszere ezzel megnyílik. Az egykori városfalhoz szorult épületek vagy a Promenádhoz illő homlokzatot kapnak, vagy lebontásukkal tágítják a teret. Az egymást követő polgármesterek hűek a koncepcióhoz, és ezt a polgárok meg is hálálják nekik – számos polgármester kapott emlékművet a várostól.

 

 

 

2011 – Érezzük a pezsgést az utcákon, az üzletek bejáratainál zajló lüktetést, a határozott lépteket. Akik jártak itt a DDR-időszak alatt, állítják, hogy Lipcse akkor is nagyvilágibb volt a többi keletnémet városnál. Bámészkodó, nem németül beszélő, turista kinézetű egyént alig látunk.

 

 

 

1945-1989 – A háború alatt Lipcsét is számos bombatámadás érte, de ezek nem végeztek itt akkora pusztítást, mint Drezdában. A háború után a romeltakarítás és lakásínség kielégítése volt a fő feladat – a belvárosban is. A kiürült belvárosi foghíjakon panelházak épültek a DDR-időszakban. A várostervezés vagy az építőművészet úri huncutsága a háttérbe szorult. Még az 1980-as években is álltak olyan csonka épületek a belvárosban, amelyeket részben lebombáztak, részben lebontottak. 1989 őszén – 176 évvel a Népek Csatája után – Lipcse ismét a társadalmi változások középpontját jelentette. A Nikolaikirchében tartott béke-imádságokkal indult meg az NDK megszűnéséhez vezető csendes forradalom.

2011 – A „forradalmi” templomtól északra felirat nélküli emlékmű, mely a Nikolaikirche XVIII. századi pálmalevél-oszlopfős, karcsú oszlopainak egyikét irányítja az ég felé. Bizony, vezető nélkül utána kellett nézni, hogy ez a „csendes imádkozók” mementója. 

 

 

 

1990-2010 – 1990 után a belváros rehabilitációjához a legfontosabb teendő a foghíjtelkekre épült panelházak lebontása volt. A rehabilitáció azonban több mint a városszerkezet rekonstrukciója. Az épületek és a környezet megújítása mellett az emberi kapcsolatok helyreállítása is részét képezi ennek a feladatnak. Lipcse bőven kapott – ilyen-olyan forrásokból – anyagiakat a rehabilitációs programok végrehajtására. Az itt élők, illetve az igényes, új – építészeti minőségükben polémiára is okot adó – épületekbe költöző középosztálybeli polgárok jelenléte a belváros társadalmi összetételének számottevő változását is eredményezte.

 

 

 

2011 – A még meglévő, illetve a közelmúltban végzett bontások (a Brühl elejének egyik oldalát egy-két éve bontották le) után keletkezett foghíjtelkeken lagymatagon zajló építkezések valami légszomjat közvetítenek. A rendszerváltási lendület – mint sok más keletnémet városban – itt is alábbhagyott. (Nem dobálóznunk munkanélküliségi rátákkal, mert nem a mi szakterületünk, és egy ilyen nagyvárosban már sok az árnyalat, de nekünk elég az, hogy nagyobb, mint a magyarországi átlag.)

Mondhatnánk, hogy „itt a vége, fuss el...”, de inkább csak azt mondjuk: kirándulj Te is egyszer az újra felfedezésre érdemes Lipcsébe, és nézd meg, lásd meg amit mi nem írtunk le vagy képeinkkel nem mutattunk be ebben a rövid jegyzetben.

 

 

 


Kapcsolódó irodalom:
Sódor Alajos: Gótikus építészet/Az építészet története, Középkor - Tankönyvkiadó/1978                                             
Lindner László: Német Demokratikus Köztársaság – Panoráma/1981