Nézőpontok/Kritika

Épített környezeti nevelés

2013.05.29. 06:03

A magyar nyelvű szakirodalomban rendkívül hiányos ezen a pedagógiai területen – egy-egy önálló kísérletet bemutató publikációt leszámítva nem jelent meg eddig irodalom a témában. A szerzők ezért vállalkoztak arra a feladatra, hogy egy önálló kötetben adjanak átfogó képet az épített környezeti nevelés elméletéről és gyakorlatáról, és összefoglalják az eddigi a hazai és nemzetközi tapasztalatokat.

MIÉRT FONTOS AZ ÉPÍTETT KÖRNYEZETI NEVELÉS?
A gyerekek és a fiatalok fejlődését nagymértékben meghatározzák a lakás, a tanulás és a játék terei, mivel megszabják a társadalmi interakció kereteit és ezáltal döntő hatást gyakorolnak a szocializációs folyamatokra. Az épített környezet ennek ellenére elenyésző mértékben van jelen mind a formális, mind a nem formális oktatásban. Ennek a káros következményeit egyre több országban ismerték föl az elmúlt 20-30 évben, így megszületett az épített környezeti nevelés, az a speciális oktatási terület, amely az épített környezettel kapcsolatos tudás átadásának elméletével és gyakorlatával foglalkozik.

MIÉRT AKTUÁLIS EZ A KIADVÁNY?
A magyar nyelvű szakirodalomban rendkívül hiányos ezen a pedagógiai területen – egy-egy önálló kísérletet bemutató publikációt leszámítva nem jelent meg eddig irodalom a témában. A szerzők ezért vállalkoztak arra a feladatra, hogy egy önálló kötetben adjanak átfogó képet az épített környezeti nevelés elméletéről és gyakorlatáról, és összefoglalják az eddigi a hazai és nemzetközi tapasztalatokat. Különös aktualitást ad a témának, hogy a 2012. június 4-én elfogadott Nemzeti Alaptantervben az eddigieknél már sokkal hangsúlyosabban van jelen az építészet. Ehhez a változáshoz csatlakozva szeretnénk a kiadvánnyal a pedagógusok számára egy, a gyakorlatban hasznosítható módszertani segédeszközt nyújtani. A kéziratot a kerettantervek megjelenésekor a szerzők tovább bővítik majd az azokban megfogalmazott követelményeknek megfelelően.

MIRŐL SZÓL A KÖNYV?
A kötet első részében az épített környezeti nevelés elmélete kerül bemutatásra, többek között a pedagógiai terület sajátos céljai, a társtudományokhoz fűződő viszonya és intézményesülésének története. Az elméleti az általános célok mellett kiemelt jelentőséget kap részben a magyar szakterminológia egységesítése, az épített környezeti nevelés hazai történetének összefoglalása, illetve a területen aktívan működő hazai szereplők.

A KÖNYV ISMERTETÉSE
Az első részben az intézményi keretek mellett számos hazai és nemzetközi szervezet és projekt ismertetésére kerül sor mind a formális, mind a nem formális oktatás területéről, azzal a céllal, hogy ezek az olvasókat arra, hogy maguk is hasonló kezdeményezésekbe fogjanak.

A kötet második része egy tematikusan felépített módszertani gyűjtemény. Olyan részletesen kidolgozott feladatokat és óraterveket tartalmaz, amelyeket a formális és a nem formális oktatás keretében is rugalmasan lehet alkalmazni. A mintafeladatok csoportosítása tematikai szempontú, a feladatok tartalmilag az épített környezet három fő alkotóeleméhez, az épülethez, a köztérhez és a településhez kapcsolódnak. E témakörök feldolgozásához változatos módszereket talál az olvasó, amelyek a gyakorlatban a tanórai és a tanórán kívüli foglalkozások építőköveiként alkalmazhat. A feladatok és azok tartalmi elemei szabadon felcserélhetőek és alakíthatóak, valamint tetszés szerint összekapcsolhatóak vagy sorba rendelhetőek. A példatár kiindulópontot nyújthat egyszeri foglalkozásokhoz, szakkörökhöz vagy akár tematikus projekthetek megtervezéséhez. Emellett fontos módszertani kiegészítő a szerzők Tiéd a város című, gyerekeknek szóló városismereti könyvsorozatához.

KINEK SZÓL A KÖNYV?
A kiadványt elsősorban olyan gyerekekkel és fiatalokkal foglalkozó személyeknek, intézményeknek és szervezeteknek ajánljuk, akik szeretnék, ha az építészet nagyobb súllyal lenne jelen a szakmai programjukban. A kiadvány elsősorban azon pedagógusok, nevelők, szociális munkások, múzeumpedagógusok valamint oktatás iránt érdeklődő építészek, tervezők számára lehet hasznos, akik vállalkoznak arra, hogy a gyerekekkel és fiatalokkal együtt fedezze fel az épített környezetet.