Emberek/Interjú

SHARE Budapest – Interjú Etan Kimmellel

2021.12.07. 10:06

Új időpontban, február 15-én rendezik a SHARE Budapest fórumát, melynek egyik meghívott előadója Etan Kimmel, Izrael egyik legelismertebb építészeti irodájának, a Kimmel-Eshkolot Architectsnek társalapítója, Jeruzsálem meghatározó kortárs középületeinek tervezője. Az esemény alkalmából mini-interjút készítettünk Kimmellel.

Mi volt az első találkozása az építészettel? Mi vezette erre a pályára?

Izraelben nőttem fel az 1960-as években – abban az időszakban a lakások minimális méretűek voltak, a városok pedig a modernista utópia elképzelései alapján utakból és dobozokból álltak. Amikor Európába utaztam gyerekként, az ottani épületek és városok lehengereltek. Megértettem, hogy a lehetőségek tárháza végtelen – imádtam.

Mik voltak a karrierje legfontosabb állomásai, amelyek oda juttatták, ahol ma tart?

Először is az a tény, hogy amikor 1985-ben lediplomáztunk, egyáltalán nem volt munka az építészirodákban, ami arra "kényszerített" minket, hogy magunk kezdjünk bele – ki kellett találnunk a saját projektjeinket, a nagyon kicsiktől kezdve, és lassan nagyobb projektek felé fejlődve.

Sok-sok pályázaton keresztül vezetett az út, az első megvalósult projektünkig: a Jeruzsálem óvárosában található Davidson Center 2001-es elkészüléséig, ami egy fontos pillanat volt a karrierünkben.

Melyik volt a legemlékezetesebb projektje?

A Herzl-hegyen álló Nemzeti Emlékhely egy olyan projektünk, amilyen egy életben csak egyszer adatik meg – több mint 10 évig dolgoztunk rajta. Minden erőre szükség volt, amit csak az építészet megadhat ahhoz, hogy létrehozzuk az emlékezés eme szent helyét.

Mik az aktuális rövidebb és hosszabb távú tervei?

A pandémia és a globális felmelegedés a mi ébresztőnk, teljes mértékben meg kell értenünk a szakmánkra gyakorolt hatásukat. Az építészet a jövő tervezéséről szól, tehát rajtunk múlik. Újra kell gondolnunk azt, ahogyan élünk, dolgozunk és utazunk.

Mit tart az építészet legfontosabb aktuális problémájának? És mi a megoldási javaslata erre?

Meg kell találnunk a módját, hogy a technológia és a mesterséges intelligencia hatalmas fejlődését beépítsük a tervezési folyamatokba, hogy a virtuális világot összekapcsoljuk a fizikai világunkkal.

A munkánk során igyekszünk fejlett technológiákat használni és a technológiát az építészetünk generátoraként alkalmazni.

Lokális vagy globális – melyik a fontosabb és miért?

A problémák mindig univerzálisak és globálisak, de a megoldások mindig lokálisak. A projektnek kötődnie kell a kontextushoz: a helyi klímához és a fizikai és kulturális kontextushoz is, amiben áll.

Mi inspirálja a szakmán kívül?

A zene, mint a legmagasabb és legmagasztosabb művészet ritmusai és kompozíciói inspirálnak, valamint a természet a maga organikus "kaotikus" formáival, ami mindig szebb lesz, mint az ember alkotta tájak és épületek. 

Ha három szóban kellene összefoglalnia az építészet lényegét, mi lenne ez a három szó?

Tér, mozgás és anyagiság.

Etan Kimmel a haifai Izraeli Műszaki Egyetem Építész és Várostervező Karán végzett 1985-ben. Egy évvel később, 1986-ban Michal Kimmel-Eshkolottal megalapította a Kimmel-Eshkolot Architects irodájukat Tel-Avivban. Fennállásuk első évében a stúdió részt vett Tel Aviv történelmi negyedének, a Neve Tzedeknek rehabilitációjában. Az iroda az évek folyamán számos országos pályázatot nyert: feladatuk olyan nagyszabású középületek megtervezésére szólt, mint a Kiryat Hamemshala, a jeruzsálemi kormányzati épület bővítése, vagy a Siratófal közelében található Régészeti Parkban 2001-ben megépült Davidson Center. Az iroda nevéhez emellett olyan jelentős munkák fűződnek, mint a Rehovot Közösségi Központ, a Steinhardt Természettudományi Múzeum vagy a Check Point Building.

2011-ben a stúdió Rechter Prize for Architecture elismerésben részesült, melyet Izrael legrangosabb építészeti díjaként tartanak számon. A kitüntetést az Izraeli Védelmi Erők fogyatékkal élő veteránjainak létrehozott, Beér-Sevában található Beit Halohem rehabilitációs központ megtervezéséért vehették át. Az épületet emellett az év projektjének választották az Israeli Architecture Magazine nemzetközi versenyén. A Kimmel Eshkolot Architects a Herzl-hegyi nemzeti emlékhely munkájával első díjat nyert a nemzetközi Dedalo Minosse versenyen, illetve megkapta a RIBA nemzetközi kiválósági díjat 2018-ban. Az építmény Izrael elesett katonái előtt tiszteleg meghitt helyszínt teremtve a személyes és kollektív megemlékezéshez. Az emlékhely különlegessége, hogy egy hullámzó, téglából épített tölcsért formál, mely megnyitja a csarnokot az ég felé, és elárasztja az üres teret természetes fénnyel.

Etan Kimmel építészeti praxisa mellett 2002 óta egyetemi adjunktusként oktat az Izraeli Műszaki Egyetemen, 2005 és 2012 között a Tel Avivi Egyetem óraadója volt, 2009-ben a holland TU Delft vendégelőadója.

 

Szerk.: Hulesch Máté