Épületek/Középület

Fából készült űrhajók – A Bazalt Iskola kültéri tantermei

2024.09.02. 07:37

A jövő embere fából készült űrhajóban tanul. Ilyen űrhajót minden iskolaudvaron lehet csinálni. A CAN Architects Bazalt Iskola névre hallgató oktatási projektjének célja, hogy a 21. században újra egyre fontosabbá váló kültéri tanulást népszerűsítse és fenntartható módon tegye elérhetővé Magyarországon is. Képzeljük csak el, hogy az iskolát a szabadban, ilyen tantermekben kezdjük!

A Bazalt Iskola a CAN Architects tanulási környezeti nevelési programja, mely a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program partnerségében valósult meg 2021 és 2023 között. A projekt során 22 szabadtéri tanterem épült, 11 iskola részvételével, mintegy 2500 diák és pedagógus bevonásával. A Bazalt Iskola közösségi tervezésben, projektmódszerrel dolgozik, mely a programban szereplő iskolák diákjainak és pedagógusaiknak munkáján alapul. Célja egy közös alkotás, a Bazalt Tanterem létrehozása, és az itt zajló kültéri tanulási folyamatok beindítása. A program öt lépcsőben, jellemzően 120 perces tematikus foglalkozások alkalmával valósul meg: (1) Közös nyelv, (2) Felfedezés, (3) Demokratikus Iskola, (4) Építés és (5) Használattervezés. A foglalkozások felépítése korszerű tanulási helyzetekkel és az udvar használatával mozdítja ki a résztvevőket az iskola megszokott téri struktúrájából. A frontális előadás mellett előtérbe kerül a csapatmunka és a vitafórum alkalmazása, mely mozgással, a fókusz áthelyezésével és az információcsere irányának megváltoztatásával bevonja és cselekvésre készteti a diákokat és pedagógusaikat. A közösségi tervezés része a tértudatosság fejlesztése, mely a tantermek tervezésében és építésében csúcsosodik ki. Az építmények mindegyike az iskola diákjainak bevonásával épült, saját kezűleg.

A tervezett eszköztár lehetővé teszi, hogy 10 éves távlatban minden harmadik iskola udvarán készüljön egy szabadtéri tanterem. A kültéri tanulást támogató apró beavatkozások az épített és természeti környezetünkkel való egyre tudatosabb kapcsolódás mellett serkentik a korszerű pedagógiai helyzeteket.. A bazalt Iskola  közoktatásba való integrálása a változásra való képességünk fejlesztésének kulcsa, mely során vizuális környezetünk, tanulási gyakorlatunk és emberi kapcsolatainknak egymással szoros összefüggésben hatnak..

BAZALT LIGET, Borzavár
A Milleniumi Park az iskolai foglalkozások és tantárgyak fontos színtere. A négy egységből álló szomszédos liget egy körgyűrű formájú, átrendezhető asztalt, egy lencse formájú dekket, egy fatörzsek megjelöléséből álló teret és egy rönk ülőfelületet tartalmaz. A jól elkülöníthető tanulási helyzetnek megfelelő építmény közül választhatnak a faluban tanulók.

SZÍNHÁZ, Badacsonytomaj
Az építmény egy 5 m élhosszúságú kocka, melynek szerkezete olajozott vörösfenyő szerkezetű és pirosra festett borovi fenyő burkolattal rendelkezik. A kilenc osztatú  lépcsős padozat a tér átlója mentén emelkedik, oldalsó és felső kilátásokkal, biztonságosan zárt érzetet adva a bent tanulóknak. A lépcsős padozat színi előadások és csoportmunkában végzett feladatok számára ideális. Az iskola diákjainak jelentős része busszal jár iskolába, az ő számukra hiánypótló találkozási-várakozási pont is a kültéri tanterem. Iskolaidőn kívül mindenki számára nyitott hely, amely a település kapujaként több irányból is fogadja (vasút, busz, kerékpár) az ide érkezőket, számukra pihenőpontként szolgál.

ODÚ, Szigliget
A ház archetípusába helyezett lelátó a zöld irányába, a legnagyobb platán felé néz, mely nyugtató, mégis változatos hátteret biztosít frontális helyzetekben. A lépcső tetején elhelyezkedő odú az iskola irányába tekint vissza. A lépcsőző szintek padként, asztalként is funkcionálnak, kiscsoportos bontást is lehetővé téve. A terem helyének meghatározásában a szomszédos vadgesztenye fa közelsége inspirálta.

ZSEBTANTERMEK, Balatoncsicsó
Az egyéni elvonulásra és kiscsoportos foglalkozásra, valamint a bungizás non-formális tanulási-szociális folyamataira tervezett ölhosszúságú fakeretek anyaga borovi fenyő, mely sarkain acélszerkezetekkel merevített. Méretükből és súlyukból adódóan átfordíthatóak, áthelyezhetőek. Az eredetileg csak olajozott faszerkezeteket technika óra keretében többszínűre festették a diákok. A pedagógiai szempontokat szolgáló színezés jelenleg a még rétegzettebb pedagógiai használat, pl. nyelvtan- és német nyelvű fogócskák fontos kelléke. A szünetekben a gyerekek saját maguk által fejlesztett játékszabályok szerint intenzíven használják.

POP-UP TANTEREM, Budapest
Egy rendhagyó kültéri irodalomórára készült a Feneketlen-tó partjára, ahol Ottlik Géza Iskola a határon című könyvét olvasták fel a résztvevők. A környékbeli iskolák diákjai, kutyát sétáltatók, futásból hazatérők, hajléktalanok, színészek szabadon csatlakozva olvastak a raklapokból készült építményen. Különböző zikkuratok készültek, hogy aki fekve, koncentrálva, elbújva szeretne a közösséghez tartozni, mind megtalálja a helyét.

TAPOLCAI HÁRMAK, Tapolca
Markáns megjelenésű közterek teszik élettelivé a várost. Legyen szó az Y házak közti parkról, a Malom-tó partján húzódó sétányról, vagy akár a harci járművekkel színesített Dobó István sportpályáról. Az iskolák közelében elhelyezkedő Bazalt Tantermek a tanuláson kívül a megérkezés és a hétvégi pihenés funkcióit is betöltik. Három iskola előtti téren három-három kültéri tanterem épült a diákok bevonásával. A Marokkó az ismert fapálcás játék téri megfelelője. A feladat nem a “pálcákat" elmozdítani, hanem a tanulócsoportot a feladat függvényében megmozgatni. A tanterem földrajzórán vulkánná, irodalomórán indián sátorrá, történelemórán pedig jurtává változhat. A Colosseum egy homokos küzdőtér és egy önmagába visszatérő lépcső. Fallal körülvett tanterem és egy lépcsős előadó, ahol ülve, állva, szaladva tudunk figyelni órán. A kis lépcsőkön törökülésben vagy épp lábat lógatva tudunk kifelé és befelé figyelni. A Katlan tipikus tűzrakó helyzet, ahol centrálisan egymás felé figyelve ülünk. Beszélgetések és egymás közti tudásmegosztások helye ez, továbbadott előadói szereppel, vándorló fókuszponttal, ami az osztályok, vitafórumok, bemutatók és közös beszámolók terepe lehet. A kísérletezésnek tipikus terepe a nagy asztal, ahol körbeülve élményszerűen tanulhatunk, jegyzetelhetünk és beszélgethetünk. A nagy asztal körbeülése szimbolikus tett, ahol mindenki egyenlő, így a közös tanulás könnyebben átélhető.

TANÚHEGY, Monostorapáti
A tanterem a vulkanikus kráter formáján, és az Amfiteátrum tanulási helyzetén alapul. A kráter belső oldala az előadásszerű, koncentráltabb, zártabb, befelé forduló téri helyzet kínálja. Az ívesen szerkesztett lelátó a görög színházak kortárs átirata. Védett helyzetet biztosít egyéni tanulásra, kiscsoportos használat során irányított beszélgetésekre ideális. A külső oldal a természet felé fordul. A kifelé forduló téri helyzet során, egymástól nagyobb távolságban az intenzívebb kiscsoportos foglalkozások helye lehet, ahol a lépcsőzetes köríven több csoport is helyet tud kapni. Ugyanezeken a külső íveken történik az egyéni természetmegfigyelés, feladatmegoldás. A kültéri tanterem az iskolától 2,5 km-re, az erdő közepén, az Almádi templomrom közelében lévő forrás mellett található.

MACI KÁVÉHÁZ, Nemesgulács
A három hatalmas farönkből álló szabadtéri tanterem a homokozót keretezi. A fatörzsekre 9 db kör alakú fém asztal van felszerelve. Ezek különböző magasságban, elszórtan helyezkednek el, mely így egy itatószerű tanulási hellyé alakul, ahol mindenki egyénileg vagy párosával megtalálja a saját preferenciái szerint a legalkalmasabb tanulási pozíciót. A tanterem rusztikus anyaghasználata a közösségi tervezésben határozottan megfogalmazott igény volt, hogy némileg ellensúlyozza a természeti környezet (és a mászható fák) hiányát.

PÁRAHÁZ, Budapest
Két középiskola részvételével a Millennium Házában zajló alkotóhét központi témája a víz volt. A hét eredménye a Víz+Tartás kiállítás és a Páraház tanterme lett. A kör alakú fémvázból és raschel hálóból álló lélegző pavilon fél évig fogadta a kortárs galéria kültéri rendezvényeit, barométerekkel szemléltetve az árnyékos és napos térrészek páraháztartását.

A Bazalt Iskola fontos ismérve, hogy miközben reagál az iskolák tanulási gyakorlatára, nem rendelkezik kész megoldásokkal és nem határozza meg pontosan a Bazalt Tantermek használatát. A tanulási környezeti nevelés során a befejezetlenség szólítja meg és teszi a résztvevőket a tanulási környezet aktív alakítóivá. Ez a fajta kapcsolódás ad lehetőséget arra, hogy megtermékenyítsék a mindenkori tanulást és tegyenek képessé arra, hogy környezetünket eszközként tudjuk használni a tanulás folyamatában.

Can Architects

 

Szerk.: Borenich Levente