Technológia

Fókuszban az irodatervezés jövője

2018.10.26. 11:28

Mit várunk a jövő irodáitól? Mitől válik szerethetővé és élhetővé a munkahelyi környezet?  Hogyan integrálhatjuk az irodák tervezésébe az alkalmazottak igényeit? Milyen innovatív megoldásokra és módszerekre számíthatunk a területen? Számos érdekes, irodatervezéssel kapcsolatos kérdésre keresték a választ az idei Design Héten a KREA Kortárs Művészeti Iskolában!

A Kinnarps Európában piacvezető irodai megoldásokkal foglalkozó cég és a KREA, designereket képző magániskola egyesítette erejét és változatosan izgalmas programmal jelentkezett az idén 15 éves Design Héten. Fiatal enteriőr designerek tervbemutatójával, neves szakértők kerekasztal-beszélgetésével és díjátadóval várták az érdeklődőket „A jövő irodái” eseményre.

Hogy pontosan miről is szólt „A jövő irodái” projekt?

A Kinnarps és a KREA közösen kidolgozott tervezési feladatot adott az iskola végzős hallgatóinak. A több hetes előadásokból és Next Office workshop-okból álló együttműködés célja volt, hogy a diákok megismerjék a munkahelyek tervezését meghatározó trendeket. Az iroda projektek fő fázisait és ezek egymásra gyakorolt hatását. Illetve megtanulják, hogy a kutatással átszőtt munka hogyan emelheti a végső terveik színvonalát.

“A KREA a jövő építészeiről szól. Azokról az emberekről, akik nem csak irodaházakat, de iskolákat is fognak építeni. Szeretnénk, ha ez a jövő generáció a legtöbb esélyt és lehetőséget kapná arra, hogy egy picit elgondolkodjon arról: lehet-e másként csinálni például egy iskolát, nem a berögzött szabályokat követve. Ez a KREA-val való együttműködésünk lényege. Inspirálni szeretnénk őket azért, hogyha kikerülnek, akkor olyan kérdéseket tegyenek majd fel, amely elgondolkodtatja a megbízókat. Így talán valamit mi is be tudunk csempészni a jövőbe abból a svéd tudásból és értékből, amit felhalmoztunk. Végső soron pedig? Így tesszük hozzá a magunkét ahhoz, hogy egy kicsit jobb irányba menjen a világ.” – foglalta össze az együttműködés lényegét Soltész Tiberius, a Kinnarps Ügyvezetője.

A Paukovics Gábor concept manager (Kinnarps), Bihary Sarolta építész (Narmer) és Oláh Nikolett belsőépítész (PONT co.lab) által irányított komplex tervezési folyamat zárásaként három tervezőcsapat mutatta be munkáját a zsűrinek. Nagy volt a prezentáció tétje, hiszen a verseny fődíja egy álomutazás volt, ugyanis a nyertes Buzz névre keresztelt csapat a milánói design vásárra látogathat el a Kinnarps jóvoltából. A kreatív fiatalok egy „techóriás” képzeletbeli irodáját tervezték meg a Kinnarps Next Office felmérését alapul véve.

Természetesen a nyereményen kívül a prominens szakmai szűri jelenléte is nagyban motiválta a tervezőket. Martinkó József, az Octogon Magazin főszerkesztője, Bihary Sarolta és Demeter Nóra építészek, Oláh Nikolett belsőépítész , Dr. Dúll Andrea környezetpszichológus, Nemes Mara, a KREA iskola igazgatója, Soltész Tiberius, a Kinnarps Hungary Kft. Ügyvezető igazgatója és Paukovics Gábor, a Kinnarps regionális koncepció menedzsere is véleményezte a hallgatók irodaterveit.

Az építészek és szakma jeles képviselői azon túl, hogy építő jellegű észrevételekkel és izgalmas kérdésekkel is visszajeleztek a pályaművekre, kerekasztal-beszélgetés keretében is kifejtették véleményüket a jövő irodáiról. Többek között olyan témákat érintettek, mint a belsőépítészeti tervezés trendjei és kihívásai vagy a megrendelői és dolgozói igények találkozása. Szót ejtettek arról is, hogy hogyan hatnak a terek a mindennapi életünkre, illetve a kreativitás és hatékonyság stimuláló terekről is.

Az izgalmas és színvonalas eseménynek és együttműködésnek pedig van egy nagyon fontos tanulsága, amit Demeter Nóra fogalmazott meg a kerekasztal beszélgetés záró gondolataként:

„Azt se felejtsük el, hogy egy tér akár edukálhat is. Mindamellett persze, hogy sem az egyén, sem a szervezet nem statikus, így hát az irodának is változnia kell. Vagyis reagálnia kell a változó igényekre. De nem mechanikusan, hanem szakértelem alapján. Így értettem azt, hogy edukálhat is. De csak akkor, ha okosan és pontosan mérjük fel az igényeket.“

Kinnarps