Design/Belsőépítészet

Föld körüli munka

2019.03.13. 16:30

A Dealogic legújabb irodabővítése nyerte az idei Év Irodája elismerést. Ezúttal sem lehet szó nélkül elmenni az ámulatba ejtően gazdag belsőépítészeti világ mellett: az egyik tárgyalóterem például egy tokio-i metrókocsit formáz. Viszont hiba lenne azt gondolni, hogy csupán e színes és látványos elemek vezettek az elismeréshez. Kőrösi Boglárka írása.

Irodatervezéskor megkerülhetetlen HR-szempontokat is figyelembe venni. Ebben a folyamatban a design nem egyszerűen lakberendezés, és különösen nem csupán luxus. Magas minőségű munkakultúrát kell kialakítani, amely arra motiválja a munkavállalókat, hogy lojálisak maradjanak az őket alkalmazó céghez. Ez a törekvés más office design-ra (avagy design office-ra) szakosodott építészirodához képest jóval komplexebb stratégiai megközelítést hordoz magában, amelyet a Stay In Hungary igyekszik a külföldről Magyarországra települő vállatok esetében megvalósítani.




 


 

Egy iroda berendezésekor az a cél, hogy maga a tér közösségépítő erővel bírjon és komfortos atmoszférájával természetes módon hozza össze az ott dolgozókat. Az egyik kulcselem a munkaerő megtartásának igénye, amelynek sarkalatos pontja a céges kultúra, illetve a design és a pozitív munkahelyi környezet megteremtése. Ma már a multinacionális vállalat sem elég csalogató hívószó: sokkal fontosabb, hogy milyen mértékben állnak összhangban a munkavállalói elvárások és az, amit az adott vállalat kommunikál magáról.

Hiába épít fel egy cég egy divatos high tech-imázst, ha magában az irodatérben nyomasztó boxokban dolgoztatja az embereit. Az új Dealogic irodabővítésnél, amely szintén az Eiffel Irodaházban valósult meg 1400 m2-en, a tervezők a cégre jellemző nemzetköziséget kívánták megragadni. Ezért a koncepciót a köré a kilenc város köré szervezték, amelyekben a vállalat jelen van.




Az igen impulzív enteriőrök kialakításáért a Mashroom Design csapata felelt. A tárgyalótermekben miniatűrben megidézett városképeket közismert vizuális jegyek alapján hívták életre: a fentebb már említett tokiói metrókocsi például a japán főváros szédületes sebességét szimbolizálja, Sao Paolo brutalista építészetét monumentális formavilággal elevenítették meg, míg London parkjait egy növényekkel gazdagított tárgyalóban keltették életre. Az irodatér centrumában, két épületszárny összenyitásával egy saját kávézó is létrejött, amellyel egyben New Yorkot, a vállalat egyik alapítóországának városát is megidézték.




A globalitás mellett pedig a lokális értékeket is szerették volna hangsúlyozni, ami természetesen nem merülhetett ki egy századfordulós Budapestet idéző tárgyalóterem felépítésében. Kortárs magyar művészek és alkotók is részt vettek a munkában, például a Mumbai-tér street art grafikáinak, vagy a London-terem filc-beton akusztikai elemeinek kivitelezésében – ahogy több más egyedi elem megalkotásában is itthoni asztalosok, kerámikusok, textilesek, bőrdíszművesek, festők és designerek járultak hozzá ahhoz, hogy egy valóban kortárs és igazán autentikus budapesti iroda jöhessen létre.






A térszervezésben fontos faktor volt a variálhatóság: a hálózat lehetővé teszi, hogy a munkavállalók ne legyenek helyhez kötve, sőt, az iroda bármely pontjáról rácsatlakozhassanak a szerverre és folytathassák a munkát. A belső kávéző mellett további break out zónák, illetve a széleskörűen igénybe vehető auditórium is a rugalmas használat felé mutatnak.




Ezen a helyen bizony nem olyan megterhelő a tény, hogy manapság majdnem több időt töltünk a munkahelyen, mint otthon. Olyan munkahelyről van szó, amit bárki szívesen ajánl másoknak. Ez a szemlélet túlmutat egy irodatér belsőépítészeti kialakításán: e színes és szerethető design szervesen integrálódik a vállalat életébe, azon keresztül pedig mindazokéba, akik itt, a Dealogicnál töltik aktív idejük nagy részét.

 

Kőrösi Boglárka