megvételt nyert (1. díjkategória) az 59. sz. pályamű
Hajnal Építésziroda Kft.
vezető építész tervezők: Hajnal Zsolt, Kendelényi Péter
szakági tervezők: Schreiber József, Kolarovszki László
munkatársak: Hajnal Ödön, Lengyel Dénes, Kállai Gábor, Kovács Judit, Szalánczy Kolos, Szüle Péter
Telepítés
A „mesebeli buroknak” nevezett L-alakú épület nagyon racionálisan használja ki a telek adottságait. Homlokzatával követi a telek vonalát, határozott térfalat képez a Hársfa utcában. Nem túlozza el az előkert méretét, így kellően nagy udvar marad a gyermekek számára, ami a nagyon jó telepítésnek köszönhetően terjesen védett a forgalmas utcától. A csoportszobák tájolása megfelelő. Az udvar négyzetes alakja a terv többi részletében is visszaköszön (csoportszobákhoz kapcsolódó terület, aula, belső átrium, tornaszoba). Összességében egy nagyon logikus letisztult, jól használható óvoda tervét tartalmazza a pályamű. A bejárat sarkon történő elhelyezése szintén jó, az előtte található kisebb teresedés alkalmas egy használható fogadó tér kialakítására. A gazdasági udvar elhelyezése ideális, hiszen sem a személygépkocsi-forgalmat nem akadályozza, sem a játszóudvart nem zavarja.
Az épület F+1 szintes, az emeleten főként igazgatási helyiségeket helyezett el a tervező; így megfelel az óvoda funkciójának. Telepítése a szabályozási terv előírásaival összhangban van.
Építészet
Pályázó „L” alakban a Hársfa utca vonalát követve telepítette az óvodát, közel a szabályozási vonalhoz. A főbejáratot a kanyarba, kelet felől tervezte. Az épület szervezésében kulcsfontosságúak a csoportszobák, melyeket a nagy játszóudvar köré csoportosított. T
Tömegében a ház két fő részből áll össze: a külső héjat adó 2 szintestől 1,5 szintesig egyenletesen fogyó fehér tömegből, és az udvar körüli földszintes, extenzív zölddel borított lapos tetős részből.
Funkcionálisan alaposan végiggondolt a terv. Az aula egyik oldalára csoportosította a kiszolgáló és igazgatási tereket. Az aula főbejárattal átellenes oldalán nagy átrium színesíti a belső tereket. Másik oldalra kerültek a foglalkoztatók. Ezek vizes helyiségcsoportjukkal, öltözőikkel együtt négyzet alaprajzú egységekként jól tudnak működni. Kapcsolatuk a játszóudvarral megoldott.
A csoportszobák belső kialakítására pályázó külön gondot fordított. A falakon a nyílások, falfülkék, beépített polcok, szekrények Mondrian-képre emlékeztető megfogalmazása érdekes kísérlet. Kár, hogy a foglalkoztatók belső udvar felőli homlokzata már kevésbé ötletes. Kissé merev, túl geometrikusak a nagy betonpárkány alá rendezett elemek. Az inkább zárt, fehérre vakolt külső héj kisebb-nagyobb ablakai helyenként játékosan, színes kerettel szegélyezettek. A szűk folyosót a felülvilágítók és a váltakozó méretű, helyzetű ablakok érdekessé teszik, de tágassá nem. A főbejárat előtt kialakuló fogadó udvar egy része fedett, de pont a főbejárat előtt nem. A kétszintes igazgatási tömeg teteje itt betonfödémként, előtetőként köt át szintben kiemelten a csoportszobák folyosói fölött. Szerencsésebb lenne a részben fedett külső teret inkább az aulához kapcsolni.
Összességében Bíráló Bizottság több hasznosítható ötletet is talált tervben, ezért kiemelt megvétellel jutalmazta.
Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
„ A mesebeli burok”
Az épület megjelenése gyermek közeli, a külső és belső terekben megjelenített színek a gyermekek számára minden bizonnyal vonzók.
A szakmai program megvalósítása a csoportszobák sajátos berendezését teszi szükségessé, éppen ezért nem szerencsés a falak 100% bútorokkal történő lefedése.
A közlekedő rendszer egyszerű és nagyon könnyen követhető az elrendezés, mely a gyermekek és felnőttek számára egyaránt biztonságot nyújtó. Biztonságos intézményt sugall: A minden gyermek fejlesztési színterét jelentő foglalkoztató csoportszobák és a tornaszoba a földszinten kapott helyet, ugyanitt helyezkedik el az a beteg gyermekek számára kialakított elkülönítő. Az egyéni fejlesztés (logopédia, fejlesztő pedagógia, stb.) és a családi szoba az emeleten helyezkedik el, ezeket a helyiségeket azonban a gyermekek csak a pedagógusok, vagy szüleik felügyeletével látogathatják, vehetik igénybe.
A nagyméretű játszó udvaron a növények és mozgásfejlesztő játékok megfelelő telepítésével szükséges az egy egységként is kezelhető kisebb játékterek kialakítása, mivel az óvodapedagógus számára ilyen nagy térben követhetetlen, és nehezen ellenőrizhető adott esetben az a 25-30 gyermek, akikért közvetlen felelősséggel tartozik.
A kiírásban szereplő helyiségek tervezése megtörtént. Az aula minden óvodahasználó által naponta érintett helyiség, azonban viszonylag kevés önálló falfelülettel rendelkezik, melyekre a különböző kiállítások, hirdetmények, stb. elhelyezhetősége miatt is szükség volna. Természetesen, ezek a felületek paravánokkal, vagy egyéb módon kialakíthatók.
Három - három csoport egymás mellett helyezkedik el, köztük a kapcsolatteremtés viszonylag egyszerű. A csoportszobákhoz tartozó kiszolgáló helyiségek közül az öltözőre (a csoportszobából) kevésbé van a pedagógusnak rálátása. A fektető ágyak elhelyezését jó megoldásnak tartom, ugyanakkor kevésnek ítélem a nagy közös udvar egyetlen játéktároló helyiségét, mely ráadásul a „piros csoport” udvarából vesz el egy részt. Nagyon jónak ítélem a csoportokhoz közvetlenül kapcsolódó kis udvarrészek biztosítását, melyek a szabadtéri kötött vagy kötetlen foglalkozások viszonylag zárt és intim színterei, helyet adva a beszélgető körök, a mindennapos testnevelési foglalkozások, kedvező időjárás esetén pedig a szabadtéri étkezésnek és pihenésnek.
A védett és nagy játszó udvaron a növények és mozgásfejlesztő játékok megfelelő telepítésével kialakíthatók kisebb, és intimebb játékterek is.
Összegzés: A tervpályázat a szakmai elvárásoknak megfelel.