”Nem jó véleménnyel vagyok a színházról - mondja Trepljov a Sirályban. - Szerintem (...) csak rutin és előítélet a mostani színház. Ha felgördül a függöny, és ezek a nagy tehetségek, a szent művészet papjai egy háromfalú szobában, esti világításban azt utánozzák, hogyan esznek, isznak, szeretnek, járnak az emberek, hogyan hordják kabátjukat, (...) akkor én menekülök és menekülök, ahogy Maupassant menekült az Eiffel-toronytól, mert giccsességével majd szétnyomta az agyát”. Maupassant nézete a toronyról mára feledésbe merült, de Csehov számára 110 évvel ezelőtt ez még kortársi vélemény volt. A turizmusnak köszönhetően ma már az építménynek csak az attrakció jellege számít.
Nemrégiben Pécsnek is lett tornya. Nem olyan nagy, nem olyan erős, de a miénk. A kicsiny torony nagy megmérettetés az Echónak. Léptéke alapján nem lenne indokolt foglalkozni vele, de az azonnal előtérbe került attrakció-jelleg és a torony létrehozását övező szenzáció mértéke szerint kötelességünk írni róla. A harangláb (a kiakasztott réztábla szerint: Szent Bertalan toronyszobor) és annak alkotói olyan mértékben hangsúlyozzák a tett jelentőségét és szentségét, hogy maguk generálják a szenzációként való befogadást, és ezzel a kritikai viszony kiiktatását.
Szerkesztőségünk komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a ”toronyszobor”-ról a mű által érintett szakterületek szerint különböző művészetkritikai, elemző írásokat közöljön. Erőfeszítésünk olyan eredménnyel járt, amilyen a torony, kicsivel. Csupán három szerzői írást tudunk közölni. Bár ez szám szerint talán nem kevés, hiányzik közülük az építészeti és szobrászati elemzés. Pedig törekedtünk írásaikkal felelősséget vállaló, hiteles és elemző építészeti kritikusokat és író építészeket találni - Budapestről, hogy a helyi (pécsi) érdekrendszerektől való függetlenségnek érvényt tudjunk szerezni. A közel egy tucat megkeresett ilyen szakember közül azonban senki sem vállalkozott rá, hogy szakkritikát írjon a haranglábról.
E hiányt pótolandó, a szerkesztőség közös elemzést fogalmazott a toronyszoborról. A blokk első írásaként ez olvasható.
Az írás nyomtatásban megjelent az ECHO 2004. december, 5-6. számában.
A pályázat és Bachman Zoltán nyertes pályaműve megtekinthető itt.