Design/Belsőépítészet

A mindent összekötő piros vonal – Bükösdi Architects: Hilti HQ

2021.07.20. 08:02

Az építőipari termékek fejlesztésére, gyártására és forgalmazására szakosodott Hilti Hungária az óbudai Graphisoft Park SP! épületében talált új otthonra. Az irodaterek komplex belsőépítészeti tervezésével Bükösdi Györgyöt és csapatát bízták meg, akik a belső terekben a funkcionalitás mellett a cég profiljára is igyekeztek reflektálni.

ELŐSZÓ

A HILTI Hungary "főhadiszállásának" belsőépítészeti tervezése különleges feladatot jelentett számunkra a tervezésre és kivitelezésre szánt idő szűkössége miatt. A két művelet szinte párhuzamosan zajlott, nem volt idő pontos, minden részletre kiterjedő kiviteli terveket készíteni, sokszor meghatározó jelentőségű döntések az építkezés helyszínén, szóban születtek. A rendhagyó „tervezési módszer" meglehetősen átfogó, komplex gondolkodást követelt, hiszen a csak fejben és skiccekben létező koncepciót kellett – sokszor rögtönzött műszaki megoldásokkal – átültetni a valóságba. Olyan feladat volt ez, aminek sikeres végrehajtásához elengedhetetlen feltétel volt a munka valamennyi résztvevőjének professzionális hozzáállása!

Szerencsére a HILTI csapata rendkívül világos és egyértelmű igényeket fogalmazott meg, abszolút nyitottan, proaktívan és konstruktívan állt a felmerülő kérdésekhez, illetve az alkalmanként előforduló véleménykülönbségek ellenére is képes volt mindig a projekt érdekeit szem előtt tartva dönteni.

Páratlan élményt jelentett a Graphisofttal való együttműködés is, hiszen a kivitelezőgárda olyan szakmai felkészültségről, rugalmasságról, problémamegoldó képességről tett tanúbizonyságot, amivel csak nagyon ritkán találkozunk. Annak ellenére, hogy roppant feszes volt az ütemterv és számos előre nem látható nehézséggel kellett megküzdeni, a csapat kifogástalan minőségű munkát végzett!

KONCEPCIÓ

A belsőépítészeti koncepció meghatározásakor, bár alapvető elvárásként fogalmazódott meg a HILTI brand arculati jellemzőinek megjelenítése, a cég vezetősége igyekezett befogadóan, ösztönzően és szigorú „imázs-rendszer" felállítása nélkül hozzáállni a tervezéshez. Megbízónk a kor elvárásait kielégítő, változatos munkavégzésre alkalmas, barátságos irodateret képzelt el, melyben finoman, de egyértelműen megjelenik a HILTI-re jellemző építőipari hangulat.

Már az első helyszínbejáráson szembetűnő volt, hogy a négy oldalról üvegfelületekkel határolt tér milyen jó adottságokkal rendelkezik. Szinte minden irányban zöldkörnyezetre néz, nincs „irodaház" érzet! Ezeknek a sajátosságoknak köszönhetően tudtunk kialakítani egy olyan logikus és körbejárható alaprajzot, melyben a tartós munkavégzésre szolgáló funkciók egytől-egyig ablak mellé, világos helyre, míg a tárgyalók és kiszolgáló helyiségek az épület belső magjához közel kerülhettek.

Törekedtünk minden eltérő rendeltetésű térnek saját karaktert, egyediséget és egyéniséget adni, ezzel is segítve az irodában töltött idő hatékony, stresszmentes és kreatív felhasználását. Az érkező szerepét is ellátó, a HILTI termékeit bemutató „brand-fallal" szerelt lounge, a függesztett asztallal kialakított coworking, a növénymintás tapétával burkolt „Dallas-tárgyalók", a mustársárga puffokkal bútorozott teakonyha, a támaszkodókkal és könyöklőkkel extra funkciót elnyerő közlekedő szellemiségében hasonló, megjelenésében, hangulatában különböző hátteret biztosítanak a munkának.

Az anyag- és színválasztással (beton, acél, fa), az erősen texturált felületek alkalmazásával, a gépészeti berendezések megjelenítésével számos épületszerkezeti elem (pl. oszlopok) burkolatlan felületeinek meghagyásával a HILTI építőipari jellegét szerettük volna hangsúlyozni.

Fontos dizájnelem a „brand-falon" induló és a téren mindenhol végigfutó, a különböző funkciókat összekötő piros vonal, amely a márka egyik meghatározó arculati jellemzője.

A speciális igények kielégítése érdekében saját tervezésű, személyre szabott bútorokat és térelhatárolókat is készítettünk, melyek közül talán a legérdekesebb a lamellás álmennyezetbe vizuálisan integrált, függesztett asztal.

Külön említést érdemel, hogy bár a fenntarthatóságot nem tudtuk elsődleges tervezési szempontként figyelembe venni, a HILTI a lehetőségeihez képest igyekezett hatékony, tudatos és ésszerű döntéseket hozni. Fő irányelv a funkcionalitás volt, nincsenek túlzó, felesleges és hivalkodó megoldások!

Bükösdi György

Szerk.: Hulesch Máté