(a teljes cikk a csatolt anyagban olvasható)
A Critical Mass Budapesten már sikersztori: évek óta embertízezrek mozdulnak meg, hogy néhány feledhetetlen órára birtokuknak érezzék ismét a várost, megízlelve a mobilitás károsanyag-kibocsátás és zaj nélküli változatát. A várospolitika és az országos környezetvédelmi szakpolitika egyre jobban felkapja a fejét erre a jelenségre: ha nagyon lassan is, de moccani (rámozdulni) látszanak a döntéshozói testületek a városi kerékpározás ügyére. Amit Budapest – ki tudja miért pont Budapest? – világraszóló sikerre vitt, az másutt fogant. Mondhatnánk úgy is: tán elérkezett a pillanat, amikor az amerikai kultúrából már nem csak eldobható, a gyors, a plasztik, a brutál és a levetett jön át, hanem olyasmi is, ami értékállóbb.
Kalifornia állam az a hely, ahol a kormányzó egy volt Terminátor (ráadásul osztrák), s aki ugyan méretes dzsippel dönget, de azt már hidrogéncella hajtja. Kalifornia állam az a hely, amely - az USA Kiotótól való távolmaradása ellenére - programot indított a városi terepjárók (SUV)1 használata ellen, és erőteljesen támogatja a nem-fosszilis energiatermelést. És Kalifornia az az állam, ahol néhány bringás futár 1992-ben úgy gondolta, hogy a xerokrácia eléggé jó módszer lehet arra, hogy a motorizációból való kiábrándultságuknak, az élhetőbb városról alkotott ideáiknak hangot adjanak. Valahogy így indult el az első CM. Később, mikor a rendezvény már annyira sikeressé vált, hogy más városokban is kezdtek megjelenni a „kritikus tömegek”, egy brosúra született, melynek a brigás szerzők ezt a címet adták: How to make Critical Mass?2 A friscói-öböli tapasztalatok esszenciája, azaz a „CM biblia” igen tanulságos kis darab: nem érdektelen szöveg városi jövőképek, érdekcsoportok közötti mediációs technikák, konstruktív problémamegoldásra való törekvés, tömegrendezvények szervezése és hatékony lebonyolítása szempontjából sem. Ennek kivonatos közlésére vállalkozom most: a teljes szövegfordítás pdf formátumban letölthető.
BEVEZETŐ
A Kritikus Tömeg (KáTé) 1992 szeptemberében indult útjára San Franciscóban annak a törekvésnek egy útkereséseként, hogy miképp lehet egy inhomogén néptömeget összehozni egy vidám köztér-visszafoglalás keretében. A kezdeti gondolat egy olyan emberben fogant meg, aki szét tudta teríteni a kezdeményezést más kerékpárosok és ingázók körében. San Francisco kerékpáros futárai az első időkben szájról szájra terjesztették el a hírt, míg az agglomerációban élőket azok értesítették, akik a központi üzleti negyedből kiindulva szét tudták teríteni a szórólapokat. Először a nem túl fülbemászó - Commute Clot3 – néven futott a kb. 60 bringást megmozgató esemény, de ez a szám megkétszereződött a következő hónapokban. A KáTé nem csak San Franciscóban növekedett, hanem több más városban is elterjedt. A független bringások által a KáTé egy karakteres, decentralizált, széles néprétegek által látogatott megmozdulássá nőtte ki magát.
A Kritikus Tömeg egy csapat bringás, akik együtt kerekeznek el egyik pontról a másikra. Általánosságban ez tekinthető lenne úgymond „szervezett véletlennek” is. De a hihetetlen dolog az egészben az, hogy ennek az egyszerű feladatnak a megkísérlése sok nagyon fontos és érdekes kérdést vetett fel. Miért olyan kevés az a szabad tér a városainkban, ahol az emberek szabadon relaxálhatnának, érintkezhetnének a folytonos adok-veszek (fogyasztás) kényszere nélkül? Miért kell az embereknek az autójuk köré szervezni az életüket? Milyen alternatív jövőképek lehetségesek? Ennek a röpiratnak az írásakor még nincsenek kidolgozott válaszaink ezekre a kérdésekre. Ezek hiányában arra használjuk fel a jártasságunkat a san franciscói Kritikus Tömeg események szervezésében, hogy elősegítsük a KáTé megjelenését és elterjedését más városokban is, és hogy megosszuk azokat a gondolatokat, taktikákat, megoldásokat, amikkel mi dolgozunk.
ELŐTERVEZÉS
Relatívan könnyű megszervezni egy KáTét. Akár ingázók, akár bringafutárok, akár hobbi kerékpárosok formájában, de minden városban van bringás társadalom, ami szükségképpen eléggé marginalizált és mellőzött a közlekedési rendszer egészét tekintve. Mégis az a legfontosabb, hogy ezek a csoportok csak a jéghegy csúcsát képezik. A rossz levegőminőség, a környezeti degradáció, az életfeltételek általános romlása, a motorizációból való kiábrándultság érzékenyen érinti a legtöbb embert. Ez egy potenciális tömegbázist jelent, így szétszórt, izolált csoportokon belül is változást lehet elérni, és a KáTé egyfajta tömegbázisa lehet az alulról szerveződő erőknek.
XEROKRÁCIA
A mindenütt (munkahelyen, másolószalonban) jelenlévő fénymásolók segítségével terjeszthetők az igék, hisz bárki képes másolatokat készíteni az ötleteiről, és szétosztogatni őket más embereknek.4 Röplapok, szórólapok, matricák köröztethetők őrült gyorsan egy KáTé előtt, közben és után, ami szükségtelenné teszi a rendezvényszervezőket, és gondoskodik arról, hogy a stratégiák, taktikák lényegét minél több ember megértse. A Xerokrácia elősegíti a hierarchia lebontását, szabadságot ad, hiszen a KáTé küldetésének sikere nem néhányak felelősségén, hanem inkább az egyes résztvevők hozzáállásán múlik. Ez az „organikus rendszer” nem vezet káoszhoz, inkább csak egy vidám, felszabadult ünnepi atmoszférához.
HOL ÉS MIKOR?
Az előkészületi lépésekhez tartozik, hogy korrekten meghatározd az időt, a helyet és az útvonalat. San Franciscóban a KáTé egy az üzleti negyeddel határos plázából indul, amit pusztán néhány lépés választ el a fő forgalmi folyosótól. Az időválasztás is elég kézenfekvő: beszélj meg 5:30-at, azért, hogy a biciklivel ingázók is az utcán tudjanak lenni, amiben megvan az az előny is, hogy a KáTé része lesz az esti csúcsforgalomnak. A pénteken tartott KáTé a hétvégét nyújtja meg, hozzájárulhat egy örömteli bringázás élményéhez. És melyik péntek lehetne jobb péntek erre, mint a hónap utolsó pénteke?5 Fontos, hogy a találkozó ideje és helye állandó maradjon, így könnyebben azonosítható marad a helyszín az újak számára, és később még több ember tud csatlakozni, és végül rendszeressé válik az esemény.
FORGALMI TAKTIKÁK
Ha a bringások egy tömeget alkotnak az úton az autósok egy bizonyos százaléka ettől nem lesz elragadtatva. Ezek az autósok – higgyétek el, ez a kisebbség – nagyon nehezen bírják belátni, hogy egy csoport bringás lehet legitim a forgalomban, és elképzelhető, hogy erőszakosan próbálják inzultálni a tömeget. Taktikákat kell kifejleszteni, megértetni és elterjeszteni ezzel kapcsolatban annyi résztvevővel, amennyivel csak lehetséges, annak érdekében, hogy ez ne váljon túl nagy akadállyá abban, hogy mindenki élvezze felvonulást, és az jó hangulatú tudjon maradni. Itt van néhány ötlet, amit kidolgoztunk.
SŰRŰSÉG: MARADJ EGYÜTT!
A Kritikus Tömeg a sűrűségen alapul. Működőképesnek bizonyult az a taktika, hogy a bringások egy tömeget formálnak olyan sűrűn és szélesen, amely kiszorítja az autókat az adott forgalmi sávból. Amikor a tekerés szétterül olyan vékonyra, hogy elég helye legyen egy autónak elfoglalni a rést, akkor ugyanis egy potenciális veszélyforrás generálódik. Ha a sorban elől haladók túl gyorsan mozognak, valakinek elől tudatni kell mindenkivel, hogy lassítsanak, és a tömeget újra egyesítsék. Ugyanez igaz a hátsó vonalra, amely ha túl lassan teker, az egység megbomlik. A sűrűsödés életszerűen gondoskodik a biztonságról, és egy szilárd képet mutat kifelé: biztonságot és élvezetet jelent a tekerés résztvevőinek.
A PARAFÁK6
A „PARAFÁK” a tekerés diplomatái. A nevük a funkciójukból ered. A következőképpen működnek: egy-vagy két bringás addig blokkolja az útvonalra becsatlakozó forgalmi sávokat a kereszteződésekben, amíg a KáTé el nem halad (mintha egy palack nyakát dugaszolnánk vissza). Ez a taktika akkor tud sikeres lenni, ha a PARAFÁK barátságosan viszonyulnak az autósokhoz, és nem teremtenek feloldhatatlan ellentétet. Erre jó módszer lehet a transzparensek alkalmazása ilyen szövegekkel, mint pl.: „Kösz, hogy vársz!”, vagy „Dudálj, ha szeretsz minket!”
TÖMEGTÖRÉS
Ha a tömeg túlságosan elvékonyodik ahhoz, hogy a kereszteződésben érvényre tudja juttatni a piros jelzés alatti áthaladást, hasznos taktika lehet, ha valaki elkiáltja magát: „TÖMEGTÖRÉS!” Így a KáTé első szakasza áthalad a lámpás kereszteződésen, és folytatja útját, míg a KáTé második része addig vár, míg a lámpa ismét zöldre vált. Ha minden jól megy, akkor a két csoport a következő kereszteződésben újra egyesülhet. Ez a taktika gyakorta használatos, ha a KáTé már nagyobbá válik, vagy nem elég összetartó.
RÖPCÉDULÁSOK7
Tekerés közben egy csomó ember mellett haladunk el az utcán, akik várakoznak egy buszmegállóban, ülnek az autóikban, gyalogolnak, és azt akarják tudni, mi történik itt? Tekerés közben nem igazán tudunk megállni egy kis bájcsevelyre, ezért leginkább egy jól kitalált mondatba igyekszünk besűríteni a mondanivalónkat. Éppen ezért bárkinek, aki kíváncsi, nagyon sokat tud segíteni egy kis röpcédula, ami röviden tudatja az emberekkel a KáTé lényegét, hogy miért érezzük ezt az akciót szükségesnek, és informálja / meghívja őket a következő KáTéra. Azok, akik a tekerés alatt osztogatni tudnak a röpcédulákból, a KáTé diplomatái. Gyakran a szemtől szembe helyzetek miatt ezek a bringások és görkorisok segítenek oldani azt az első feszültséget, amit az autóvezetők tanúsítanak a kényszerű várakozás miatt. Egy ilyen bringás képes megálljt parancsolni a frusztrált ingázók tömegének, miközben beszél a tekerés lényegéről és szórólapot osztogat. Ahogy a PARAFÁK, úgy a RÖPCÉDULÁSOK is megteremthetik az önkontroll légkörét a tekerők, az autósok és a gyalogosok között.
ZSARUK
A rendőrséget minden népszerű demonstráció aggodalommal tölt el, és ez általában kétféle hozzáálláshoz vezet: vagy támad minden olyan demonstrációt, aminek társadalmi bázisa van, vagy olyan színben tűnteti fel magát, mintha ő lenne a demonstráció fő szponzora és szorgalmas védőre. A Friscó-öbölben általában a második, paternalista hozzáállást választják, helyet biztosítva a tekerés számára, blokkolva a forgalmat nekünk, biztosítva, hogy érezhessük, „védőőrizet” alatt cselekszünk. Néhány a tekerés kontrollálására tett kísérlet után a rendőrség általában feladja, és rájön hogy egy-két letartóztatással nem sokra megy: taktikát váltva elkezd úgy viselkedni, ahogy egy közszolgának illik. A legjobb stratégia, ha soha nem sértesz törvényt, és megpróbálod a szájába rágni minden egyénnek a tekerésen, hogy aki ilyen tendenciát mutat, arról vegyék le a kezüket, és ne szolgáltassanak okot arra, hogy a rendőrség megálljt parancsoljon a KáTénak, vagy erőszakosan lépjen fel bárkivel is. Az a legtöbb, amit megtehetsz, hogy kontroll alatt tartsd a KáTét és megtartsd népszerű megmozdulásnak és függetlennek a végrehajtó hatalom törvényeitől, ha semmilyen dolgod nincs a rendőrséggel (habár sok feladatot adsz neki a KáTével kapcsolatban).
ÚGY ÉRZED BŰNT KÖVETEK EL? GONDOLD ÚJRA!!!
Megfulladunk a moralizálásban! A legrosszabb, hogy ez egy primitív fogyasztói moralizálás! Sok bringás és más szociális radikális elbukik azon a vitathatatlannak tűnő állásponton, hogy az embereknek meg kell mondani, hogyan cselekedjenek helyesen. De amint elkezdjük körülírni, hogy mi lenne a „helyes dolog”, rögvest bajba kerülünk. Egy csomó ember számára úgy tűnhet, hogy a társadalmi változás azt jelenti, hogy megveszi/használja a korrekt termékeket (biciklit, jó alapanyagot, használt ruhát, vegetáriánus terméket stb.). Ez a nézőpont a jó fogyasztásról az embereket egy képtelen, filozófiailag retardáltan érvelő és következtető egyénekké teszi. „A kocsik rosszak. Te kocsiban ülsz, tehát te rossz vagy!”
Az autósok nem rosszak. Nincsenek morális hibáik, nem agyatlanok, nem mohók és kapzsik, nem gazdagok, csak éppen autóban ülnek. Lehetnek ugyan diadalmas propagálói az olaj/autó kultúrának, de nézzünk a szemükbe: nem sok ember bízik, hisz, vagy van kontrolláló szerepe egy olajtársaságban, autógyártó cégben, a közlekedésirányítás állami vagy helyi hivatalaiban. Az egy igen buta feltételezés, hogy aki az autót választja, az azt a társadalom fő értékének tekinti. Jobban járunk, ha elfogadjuk az emberek többségét (ha nem a legtöbbjét), és azt az üzenetet közvetítjük feléjük, hogy csatlakozzanak hozzánk, vagy legalább közelítsenek felénk jó szándékkal. A bringázás és más magától adódó alternatívák általában jobbak, mint egy forgalmi dugóban ülni, vagy várakozni egy túlzsúfolt buszon. A legtöbb, amivel ezt az egyszerű igazságot éltethetjük, hogy sok emberben tudatosítjuk ezt – nem azért, hogy bűnösnek érezzék magukat, hanem azért, mert a kellemesebb, egészségesebb és kényelmesebb élet elérhető a bringázással. Azok az emberek, akiket meg akarunk győzni, hogy szálljanak ki az autójukból, azt szeretnék érezni, hogy az életük ezáltal jobbá lesz, nem pedig azt, hogy valaki egy abszurd és öngyilkos közlekedési rendszer bűnrészeseivé akarja őket tenni.
CSINÁLJ VÁRATLAN DOLGOT! LÉGY UDVARIAS! LÉGY ELŐZÉKENY!
Élvezd a KáTé-t! A boldogságod sokkal inspirálóbb és nagyobb romboló erővel rendelkezik mindenféle pózoló, mérges és erőszakos dolognál, ami az ördögöt hozza ki belőled. Emlékezz: a világot csak azzal birtokolhatod, amit te magad hozzáadsz. De csak akkor érezheted magad szerencsésnek, ha hozzá is tudsz valamit adni!
szöveg és kép: Bardóczi Sándor okl. tájépítész mérnök
1SUV-Sport Utility Vehicle
2Hogyan gerjessz kritikus tömeget? A kézikönyvet Hugh D'Andrade, Beth Verdekal, Chris Carlsson, JR Swanson, Kathy Roberts és Nigel French sok más meg nem nevezett barátjukkal együtt jegyzi. Eredeti kiadás: Solstice Press, Oakland, 1992.
3Szleng: Ingázók által okozott dugó
4A „CM Biblia” írásakor a szerzőknek még nem állt rendelkezésére az azóta virtuális közösségeket létrehozó Internet, azaz a „webkettő”. A Budapesti CM sikerének egyik kulcsa a világháló elterjedése lett.
5Az itt leírt havonta megrendezésre kerülő esemény metodika sokban eltér a legtöbbek által ismert, és a médiafigyelem középpontjába került évi kétszeri budapesti „nagy” Critical Mass rendezvénytől. Ám a san franciscoihoz hasonló „megmozdulás” is egyre inkább lábra kap Budapesten: a Minimal Mass néven futó „Ez túra, nem pedig demonstráció: ha egy kirándulóbusznak nem kell bejelentenie az útvonalát, nekünk miért kellene? Az út a miénk is. Szabályosan fogunk közlekedni, legalábbis én.” típusú kerekezés 2006-ban indult útjára, és nagyon hasonlít az autentikus friscoi CM-hez.
6eredetiben: Corks
7eredetiben: Flyers
(a teljes cikk a csatolt anyagban olvasható)