Design/Belsőépítészet

Irodaházak Éjszakája hetedszer

2019.11.06. 10:03

Idén is nagy várakozás előzte meg az Europa Design és az Irodakereső közös irodai élménytúráját, a 7. Irodaházak Éjszakáját, amely a hagyományokhoz hűen az éjszaka leple alatt került megrendezésre. A többszörös túljelentkezésen túljutott mintegy 140 résztvevő ismét olyan irodai és ingatlanpiaci helyszíneket fedezhetett fel, amelyek nagy része eddig ismeretlen volt a nagyközönség és a szakmabeliek számára.

Egis

Az izgalmas éjszakai túra az Egis kereskedelmi központjában (Lehel u) kezdődött, ahol Pajor Mariann, az Egis vállalati kultúráért és a belső kommunikációért felelős vezetője üdvözölte a vendégeket. Ezt követően Feuertag Ottó, az Europa Design alapító-tulajdonosa és az építész, Mauricio Flores avatta be a vendégeket a kollaboratív terek kialakításának, tervezésének a részleteibe.

A főbejáratnál található közösségi munkatér nem véletlenül nyerte el 2018-ban „Az Év Közösségi Tere” díjat, hiszen nevéhez méltóan az egész cég együttműködésével, a munkavállalói igények kollektív felmérésével és képviseletével jött létre.

Az Egis felismerve az irodai terek hatását a munkatársak jó közérzetére és a munka hatékonyságának növelésére, minden irodai munkát végző munkatársuk számára elérhető, a kommunikációt, az együttműködést és a csoportos munkavégzést lehetővé tevő téregyüttest hozott létre. A recepciós, lobby, kávézó-étkező és terasz funkciókat magában foglaló terület kialakítását az Egis felkérésére az Ambiente, az építész-tervező Mauricio Flores és az Europa Design csapata végezte. Mindezt azonban az Egis munkatársainak a bevonásával, mégpedig az Europa Design által az irodai audit keretében elvégzett kérdőíves felmérés alapján. Ennek során, a szervezeti kultúraváltás jegyében az Egis dolgozóit elsősorban arról kérdezték, hogy mi segítené a kollégáikkal történő eredményes együttműködést, a hatékony csoportmunkát. A válaszoló munkatársak nagy része a kisebb 2-6 fő befogadására alkalmas tárgyalószigeteket nevezte meg, ahol a külső zavaró tényezők mellőzésével nyugodtan bonyolíthatók le a megbeszélések. Emellett olyan könnyen átalakítható berendezésre merült fel igény, amely a feladatoknak megfelelően gyorsan átrendezhető és ötletes, változatos megoldásaival segíti a kreatív folyamatokat, az ötletelést is. Az egyéni, koncentrációt igénylő feladatok elvégzését, a laptopos munkavégzést és a nyugodt telefonálási helyszínt inkább a külső helyszínről érkező orvoslátogató munkatársak kezdeményezték.

Az irodai audit eredményének megvalósításához szükséges volt a meglévő recepciós-fogadó-büfé tér átformálása. Az alapvető építészeti koncepció egy átlátható, letisztult tér megtervezése volt, amely a különböző bútorok elhelyezésével több funkció ellátását teszi lehetővé. A korábbi büfé légtechnikai okokból is szükséges elforgatásával kinyílt az utca és a kert közötti tér, amely így tágas helyet adott a kollektív munkaformáknak. A kérdőíves megkérdezés során kiderült, hogy a munkatársak egyaránt igénylik az álló és ülő helyzetű kommunikációs szigeteket, így a kollaboratív térben egyaránt helyet kaptak a magas asztalok üléstámaszokkal, illetve görgős magas székekkel, valamint a kis dohányzóasztalok kényelmes fotelekkel. Az akusztikus, magas háttámlás kanapék és fotelek elvonulásra, fókuszmunkára is alkalmasak, a telefonbeszélgetések pedig külön telefonfülkében is bonyolíthatóak. A nyitott térben folyó kommunikáció szükségessé tette az akusztikus fali, és mennyezeti panelek elhelyezését, illetve a fotelek hangelnyelő függönnyel történő leválasztását. Az Egis munkatársainak többségénél felmerült a modernebb büfé és a nagyobb étkező igénye is, amelyet üvegfal választ el a lounge résztől. Az építész, Mauricio Flores a gyógyszergyár tevékenységére is utaló kapszula formájú akusztikus bútort tervezett, amely több személy részére is lehetővé teszi a megbeszélések nyugodt lebonyolítását. Mivel a megkérdezett dolgozók több mint fele a zöld környezetet és a növényeket jelölte meg a pihenést szolgáló tényezőként, a kollaboratív terekben kaspók kerültek elhelyezésre. Ezen kívül a terasz zöld füves részben végződik, így közvetlen kapcsolat jött létre a külső és belső környezet között. A kinti természet folytonosságát jelöli a zöld padlószőnyeg is a benti közösségi térben. Az építész által tervezett egyedi recepciós pultról rálátni az egész térre, mellette az akusztikus fotelekkel berendezett VIP váró kapott helyett, a bejárattal szemben pedig egy led fal, ami nemzetközi hatást ad a tereknek. Az Egis munkatársainak többsége gördülékenyebb kommunikációt és az információk könnyebb áramlását várta a felmérés szerint, amely meg is valósult az Europa Design által szállított bútorok inspiráló környezetében.

Az Egis székháza után a résztvevők három busszal – köztük a jó hangulatról gondoskodó partybusszal – indultak tovább a Graphisoft Parkba, ahol először Hartmann Erik építész előadását hallgatták meg az ipari és technológiai park történetéről. Ezt követően a résztvevők átsétáltak a legutóbb átadásra került, és az Év Irodája versenyen 2017-ben az Év Új Ingatlanfejlesztése díjat elnyert Fogadó Épületbe, ahol Sugár Péter építész, a Radius B+S építészirodától ismertette a tervezés részleteit.

Graphisoft Park - Fogadóépület

A Graphisoft R&D egy 1982-ben Zuglóban alapított garázscégből nőtte ki magát, fejlesztette ki 1984-ben az első 3D-s szoftvert, és vált az ArchiCAD a világ vezető szoftverévé a 3D tervezésben. A legjobb munkatársak megnyerésére már a kilencvenes évek végén az alkotó közösségek létrehozását segítő csendes környezetet kerestek. Ehhez kitűnő helyszínre leltek az egykori óbudai gázgyári terület szívében, a közvetlenül a Duna-parton elterülő 16 hektáros zöldterületen, ahol eredetileg saját maguk számára kezdték meg az irodaházak építését. Aquincumon, a római település helyszínén, a régi értékek megőrzésével kezdték építeni a jövőt. A Parkban azóta 16 különböző méretű irodaház épült fel, amelyek zömében információtechnológiai és biotechnológiai cégek irodái és laboratóriumai találhatóak, de itt működik a Bojár Gábor által alapított Aquincum Institute of Technology magánegyetem is.

A Graphisoft Parkot a design és az építészet kedvelőinek nem kell bemutatni; az első „G” épület immár 21 éves – a közelmúltban át is esett egy komolyabb ráncfelvarráson. Hartmann Erik a Park koncepciójáról mesélt: önkéntes visszafogottság a beépíthetőségnél, a legkiválóbb építészek és belsőépítészek a kivitelezésnél. A felszín alá terelt autók, rengeteg zöld felület, kapcsolat az élő Dunával – az alapelvek nem változtak az elmúlt 21 év alatt. Ha hihetünk az este során felvázolt koncepcióterveknek – és miért ne tennénk – akkor a most feltárás alatt lévő déli és északi területek is hasonló épületekkel gazdagodnak a következő években, tovább bővítve a jelenleg mintegy 6000 főnek munkahelyet biztosító Graphisoft Parkot. A klinkertégla burkolat várhatóan továbbra is meghatározza majd az architektúrát, de mindig frissen, a modernizmus legjobb elemeit beépítve épülnek a házak. Sugár Péter szerint Magyarországra azt szokták mondani, hogy „követő építészetünk van”, azaz nem nálunk találják ki a trenddiktáló megoldásokat, de elég jók vagyunk abban, hogy megítéljük, mi az, amit a korszerű irányzatokból - sallangoktól mentesen – érdemes adaptálni. A tavaly átadott 3000 négyzetméteres központi, ún. Fogadóépület jó példa erre, bár ez pont vállaltan elszakad a téglaburkolattól; ehelyett hatalmas üvegfelületek hirdetik az átláthatóság, a nyitottság filozófiáját. Nem mellesleg, az Ilyés-Fekete Zsuzsanna, Kun Tamás, Sugár Péter építésztrió az általuk tervezett Fogadóépülettel Budapest Építészeti Nívódíjat kapott 2018-ban. (Forrás: Rozsnyai Gábor Irodakereső)

AYCM

A VII. Irodaházak Éjszakájának utolsó állomásaként a 2001-ben felújított Ybl-Palotát tekinthettük meg, amelynek földszintjén az idén került kialakításra a 20 éves All You Can Move SportPass irodája.

A helyszínre érkezve Schneider Balázs, az All You Can Move SportPass ötletadója, a cég alapító ügyvezető igazgatója üdvözölte az Irodaházak Éjszakájának látogatóit, majd Nyári Atilla építész-belsőépítész mesélt arról, hogy a hatalmas, 600 nm-es L alakú teret hogyan bontotta szét a különböző osztályokra úgy, hogy a tér megőrizze légiességét, de mégis elváljanak funkcionalitásukban.

Az AYCM alapítói - Schneider Balázs és felesége, dr. Mihalik Zsuzsa - már két évtizeddel ezelőtt felismerték, hogy az is a cégvezetők feladatai közé tartozik, hogy gondoskodjanak alkalmazottaik egészségéről. Az AYCM SportPass megalkotásával olyan eszközt adtak a döntéshozók kezébe, amellyel sportolásra ösztönözhetik cégük dolgozóit, ráadásul megadva a választás lehetőségét, hogy mindenki az alkatának megfelelő mozgást végezhessen.

Cégvezetőként azt az üzenetet kommunikálják, hogy törődnek a munkavállalóikkal, hiszen fontos, hogy nem pusztán elkötelezettségből töltik az időt a munkahelyen, hanem szeretnek is ott dolgozni és jól is érzik magukat, így lehet a cégnek lelke, gerince és komfortzónája. Ennek a jó közérzetnek a megteremtésében fontos eszköz az irodai környezet, olyan miliő megteremtése, ahol jó hangulatban, örömmel dolgoznak a munkatársak.

Most a cég következetes építkezésének köszönhetően az Ybl-Palota gyönyörű, tágas tereiben lehetővé vált egy olyan irodai környezet megteremtése, amely jól tükrözi a vezetőség üzenetét ügyfeleik és dolgozóik felé, és méltón képviseli az eddig elért eredményeket.

A meglévő épület keretein és adottságain belül alakítottak ki élhető, különböző funkciójú munkahelyeket. Szükség volt ügyfélszolgálati térre recepcióval és ügyfélváróval, csöndes és elmélyült munkára alkalmas IT és pénzügyi osztályra, valamint inspiratív sales és marketing osztályra is. Mindezek mellett fontos szempont volt a közösségi tér, a konyhák és tárgyalók kialakítása is.

Az ügyféltereket dr. Mihalik Zsuzsa a saját elképzelései szerint alakította és választotta ki, a back office és a tárgyalók berendezési tárgyait, bútorait, szőnyegeket és lámpákat is. Elsőrendű szempont volt az otthonosság és az, hogy a berendezésben visszaköszönjön a küldetésük. Nem véletlenül esett a választás az Europa Design bútoraira, amelyek a letisztult megjelenés és a modern design mellett a magas fokú kényelmet nyújtják a munkatársaknak. Különös figyelmet fordítva az ergonómiailag helyes ülés fontosságára, a világ vezető székgyártójának, az amerikai Herman Millernek Sayl görgős irodaszékeit választották dolgozóik számára, amelyben garantáltan nem fáradnak el a nyolc óra munkavégzés alatt, legyen az ügyfélszolgálati, pénzügyi vagy értékesítési feladat. A vezetők szintén a Herman Miller Aeron felső kategóriás irodai székében dolgoznak. A 20. évforduló alkalmából dr. Mihalik Zsuzsa az arany színt választotta ki vezető motívumként az irodában, amely az ügyfélszolgálati tér mellett megjelenik a vezetői irodában is. A 600 négyzetméteres irodatér egészére jellemző a világos alap színhasználat, amelyekhez minden helyiségben társul egy élénkebb árnyalat. Az ügyfélszolgálati térben az olasz DVO fehér íróasztalai és szekrényei mellett türkiz színű bársonyszékek kaptak helyet, amelyek jól illeszkednek az arany hatású tapétához, az arany színű szekrényhez és kiegészítőkhöz. A back office-ban a narancssárga szín bukkan fel a tapétán, a székek kárpitján és a lámpákon, a nagy tárgyalóban a zöld dominál, míg a vezetői irodában az arany-bordó színhatás érvényesül. Az egyes osztályokat a tevékenységükre jellemző motívumokkal díszítették, az értékesítésen papagájos tapéta került a falakra, a pénzügyi igazgató trófeákat kapott, az ügyfélszolgálaton pedig a cool angel fekete napszemüvegben az jelöli, hogy mindent elintéznek kedvesen. A termékfejlesztésen a jógázó majmok és a bicikliző nyulak, míg a nagy tárgyalóban 20-as évekbeli akrobaták hívják fel magukra a figyelmet. Az ügyfélszolgálati tér kényelmes és látványos várószigete mellett a munkatársak számára is kialakítottak két akusztikus szófából – Martex Inattesa - és kis fotelekből – Profim Sorriso - álló szigeteket, ahová elvonulhatnak beszélgetni és nem zavarják az asztaluknál dolgozó munkatársaikat. A mozgásra ösztönző SportPass-t feltaláló AYCM és az egészséges, komfortos irodai koncepciókkal foglalkozó Europa Design nemcsak az AYCM irodáinak a berendezésében működtek együtt. Mivel mindkét cég tevékenységének a középpontjában az egészséges munkavállalók állnak, közös platformra találtak a beneFit Prize zsűrijében. A díjat a Humánpolitika.com Közhasznú Egyesület hozta létre azzal a céllal, hogy megismertessék és elismertessék a munkavállalói jóllét programokat, amelyekbe egyaránt beletartozik a sport, a mozgás, és az ergonómiailag megfelelő berendezés.