Balassagyarmat építészete a nyolcvanas években gazdagodott Reimholz Péter művelődési központ és gimnázium épületegyüttesével. Most a város újabb lépéseket tett a kulturális élet és az oktatás körülményeinek javítása érdekében: ünnepélyes keretek között átadták az Eleőd Ákos által tervezett iskolabővítést.
Balassagyarmat, iskolabővítés a városközpontban
Balassagyarmat a XX. század nyolcvanas éveiben a kortárs magyar építészet egyik fontos helyszínévé vált; akkor épült meg Reimholz Péter magas színvonalú művelődési központ és gimnázium épületegyüttese. Most méltó szellemiségű társának, ismét egy kiemelkedő építészeti alkotásnak örülhetünk - Eleőd Ákos iskolabővítését avattuk az ünnepélyes tanévnyitón.
Az NFÜ-pályázaton elnyert támogatás tornaterem építésére szólt; s tornaterem épült persze; de mégis iskolabővítést írok, mert a megvalósult épület összetett közösségi funkciókat befogadó térkompozíciója sokkal több, mint egy tornaterem! S Eleőd ezt nem hozzáépítéssel oldotta meg, hanem gondolatgazdag koncepcióval, amelynek kulcsmotívuma: az épülettömeg megbontása. A tornaterem tömbjét részlegesen földbe süllyesztette, a járulékos épületelemeket pedig úgy helyezte el a szeszélyesen lépcsőző terepre illesztve, hogy az így kialakított tekintélyes fedett-nyitott játéktér, a (II. ütemben befejezendő) hangulatos híd, a híd alatt megtervezett kis szabadtéri színpad, s eleve: az épület több ponton való feltárása, kertkapcsolatai, - mind-mind a gyerekek érdekeit szem előtt tartó érzelmi és használati többletet jelentenek.
És az átgondolt elhelyezés, maximálisan funkcionális térszervezés mellett, "ráadásul" igen esztétikus épület született! Nagyvonalú tömegalakítása, markáns ritmusai a modern építészet nyelvén szólnak - mégis, környezete: a közel másfél évszázados iskolaépület, a városközponti Palóc Liget ősfás parkja, s a műemléki Palóc Múzeum magától értetődő természetességgel fogadta be; az új épület nem közvetlen, nem formai igazodásra törekedett, hanem a megvalósult koncepció színvonala tart szellemi rokonságot patinás környezetével.
Csach Gábor művészettörténész, Balassagyarmat alpolgármestere
Kiss Árpád Általános Iskola bővítése
Új tornaterem, kapcsolódó kiszolgáló helyiségek, s egy új szaktanterem, valamint a régi épületben – az egykori tornaszoba helyén – új tantermek kialakítása; s az épületegyüttes komplex akadálymentesítése. A beruházás anyagi hátterét az Új Magyarország Fejlesztési Terv Észak-Magyarországi Operatív Program pályázatán elnyert támogatás biztosította.
I. Adottságok
A balassagyarmati Kiss Árpád Általános Iskola a város kiemelt értékű parkjában, a városközponti Palóc Ligetben; s azon belül is pontosan a műemléki Palóc Múzeum épületének szomszédságában helyezkedik el, az épület három oldalról szigorú kerítésvonalak közé szorított, így fejlesztése, kapcsolódó épületszárny építése kizárólag a park felé volt lehetséges.
Az udvar speciális adottsága, továbbá, hogy területe két jelentős tereplépcsővel osztott: az iskola földszinti padlóvonalához képest már az épület közvetlen környezete 1,50 m mélységben található; s ehhez képest is – komoly vasbeton támfallal gyámolítva – közel 2,0 m mélységű újabb terep-ugrás jellemzi az udvar domináns középtraktusát, a kézilabdapálya szintjét. Az a tény tehát, hogy az udvar legfrekventáltabb zónája 3,50 m(!) mélységben található az iskola földszintjéhez képest, komoly tervezési elemzést igénylő szempont volt az épület elhelyezése, tömeg-formálása tekintetében, - ezen belül kiemelt figyelmet fordítva az akadálymentes közlekedés biztosításának megoldására.
(S végül még egy, környezetvédelmi – és érzelmi – okokból kiemelt fontosságú adottság: az iskolaudvar „két büszke őre", az iskola látványához szervesen hozzátartozó két óriási platánfa – amelyek vonatkozásában a beruházói oldal szomorúan bár, de kész tényként kezelte, hogy a kívánt 17 m × 34 m-es játékterű tornaterem telepítésének, valamint az akadálymentesítési előírások által meghatározott megközelítésének legalább egyikük áldozatául fog esni – az iskolaépület udvari homlokzatához oly’ közel álltak, s állnak ma is!)
II. Műleírás-mondatok
III. A második ütem
Eleőd Ákos