Ebben az esztendőben a kilencedik alkalomhoz készülődhettek azok, akik ellátogattak május utolsó hétvégéjén Balatonlellére, az Építész-KÉSZ Regattára. A hagyományteremtő jelleggel életre hívott rendezvény lassan tizedik jubileumához érkezik. A szervezők idén a szokásos nyár végi, szeptember közepi időpontról előrehozták az eseményt május végére, ami végül jó döntésnek bizonyult. Az álmos tél és a mosolygósan induló tavasz végén mindenki – így az építészek is - a szabadba vágyik. A szezon előtt még üres a tó, de már jó idő van ahhoz, hogy ilyen társasági eseményt megszervezzenek a vízen. Nem mellékesen a Pünkösd után választott időpont nem ütközött egyéb rendezvényekkel így nagyobb részvételben bízhattak a verseny megálmodói.
A mezőny idén is a balatonlellei BL YachtClubban gyülekezett, ahol a közös reggeli és a kormányosi értekezlet után szállt hajóra a mintegy másfél száz résztvevő. Az idei év különlegesnek ígérkezett, ugyanis hosszú évek óta először sikerült régi hajó tulajdonosait illetve használóit a részvevők között tudni. A Nemere II. és a Lillafüred a Balaton 75-ös, a Capella és az Orpheus a Balaton 70-es hajóosztályok képviselőiként igazi üde színfoltot képviseltek, a kikötőben mindenki megcsodálta az egymás mellé lehorgonyzott két fahajót, amelyek önmagukban is a magyar vitorlázás élő legendái. Ha ehhez még hozzátesszük, hogy elindult a Balaton jelenlegi leggyorsabb hajója a Gardazurra, akkor elmondhatjuk, hogy igazán patinás mezőny gyűlt össze idén először. A szombat reggeli rajtnál végül 24 induló vitorlás és egy magyar fejlesztésű és gyártású fatestű elektromos motorcsónak sorakozott fel, hogy teljesítse a Balatonelle-Keszthely túraverseny távot.
A hol megerősödő, hol teljesen elálló szélben végül a várakozásoknak megfelelően annak sikerült jól taktikáznia és így jelentős előnyt szereznie, aki a déli part melletti hajózást választotta, hiszen ott bizonyult tartósnak a szél. Aki a tó közepén vagy az északi parton próbálkozott, az a Szigligeti-öbölnél jelentős szélcsendes területre ért be és így sebességet veszített.
Végül az abszolút befutási sorrend nem okozott meglepetést, a leggyorsabbnak tartott hajók értek be elsőként.
A keszthelyi yachtclub kikötőjében az egyik támogató jóvoltából borkóstoló várta a megfáradt hajósokat, az este pedig a hagyományokhoz hűen megrendezett gálavacsorával és díjkiosztóval a Festetics-kastély barokk báltermeiben folytatódott. Az idei Bartók emlékévhez kötődően vendégünk volt az este Bartók Béla jogörököse, Vásárhelyi Gábor és családja, aki motoros hajóval követte a mezőnyt, valamint a V4 Építészeti Alapítvány meghívására Juraj Hermann, a szlovák építészeti szövetség elnöke Istenes József kíséretében, illetve csatlakozott hozzánk Pentti Kareoja a helsinki Aalto egyetem professzora, hogy jelenlétükkel emeljék az esemény rangját. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is az előírt dresscode szerint mindenki törekedett a helyhez méltó öltözetben megjelenni, így vált igazán ünnepivé az este. 2016-ban először egyedileg gyártott márványkő díjakat és érmeket adtak át.
A vacsorát és az eredményhirdetést követően a társaság egy része visszatért a partra a kikötőbe, ahol a még aktív résztvevőket hajnalig tartó mulatság várta.
Vasárnap a résztvevő hajók visszatértek saját kikötőikbe.
Az Építész Regatta évről-évre növekszik, mára a magyar építésztársadalom legnagyobb, és talán szerénytelenség nélkül mondhatjuk legelegánsabb társasági eseményévé vált.
Itt és most megköszönve az összes résztvevőnek, hogy eljött, köszönjük a támogatóknak is a segítséget, akik nélkül a rendezvény nem lett volna lehetséges.
További információk a www.epiteszregatta.hu honlapon találhatóak. Találkozunk a X. jubileumi Építész-KÉSZ-Regattán jövőre, május végén Balatonlellén.
Borsay Attila
Az abszolút végeredmény:
-Gardazurra YS-1 Simó Béla
-Orpheus YS-1 Herkó Dezső
-Lillafüred YS-1 Detre Szabolcs
-Nemere II. YS-1 Újhelyi-Gáspár Miklós
-Ivanics-Ganz Danubius YS-1 Bajusz András