Emberek/Oktatás

Jó-e, ha nincs az építésznek programja?

2010.05.27. 17:05

A BME Építész Kara Középülettervezési Tanszék Építész Mesterkurzusának diplomavédésére a Fugában került sor 2010. május 14-én.  Sulyok Miklós összefoglalója.A harmadik ciklusra 2010. május 31-ig lehet jelentkezni.

A címbeli kérdést tette föl Albel Éva a Középülettervezési Tanszék Építész Mesterkurzusának (építész tervezői szakmérnöki tanfolyam) hallgatója, amikor névsorelsőként belefogott (posztgraduális) diplomaterve ismertetésébe és megvédésébe. De a tanfolyam többi résztvevőjének is ezzel a dilemmával kellett szembenéznie a diplomafélév során. Minden építészkurzuson alapkérdés ez, de különösen égető a már gyakorló építészként újra iskolapadba ülő fiatal építészek számára, akik pályájuk elején járva, örömmel várják a tervezési feladatokat és természetesen az építési programokat is. A Mesterkurzus rendszerint valóságos helyszínre, valóságos közegben adja ki a feladatokat, de egyes speciális esetekben bizony a tervezőnek kell programadóvá előlépnie, meghatároznia, mi épüljön az adott helyszínre: így történt a veszprémi belváros különleges fekvésű és alakú telkére kiadott diplomafeladat esetében is. A Karácsony Tamás által hozott, két veszprémi kolléga javasolta helyszín nagyon inspiratívnak bizonyult a Mesterkurzus résztvevői számára. A kisvárosias, zártsorú beépítésű utcával igen rövid telekszakasszal érintkező, de szélesen széttartó telekhatárokkal rendelkező és erősen lejtős telek eleve lehetetlenné tette a konvencionális beépítési megoldásokat.

 

 

 

Az egyetemi tanterem helyett szerencsés ötlettel a Fuga pincehelységébe átplántált tanulmányi alkalom a hallgatók jutalomjátékának bizonyult. Legtöbbjük örömmel és realisztikusan alkotta meg az épület programját a maga számára, ami ösztönzőleg hatott a tervezési folyamatra és a kész terven is érezhető volt. Vállalva a személyesség kockázatát, kiemelem Albel Éva a "Gasztro-kör háza" elnevezésű diplomatervét, amelyben saját életének egy mozzanatából érvényes és fantáziadús építészeti megoldást tudott kidolgozni. De tanulságos volt Antal Máté "A kertész háza", Fenes Tamás "Lépcsőmű", Guzmics Andrea "Táncszínház" és Kuti István "Tám-kert" című terve is.

 

 

 

Magam, építészetkritikusként (Somogyi Krisztinával együtt oktatom a Kortárs hazai építészet című tárgyat a Mesterkurzuson, immár negyedik esztendeje) itt is kíváncsian figyelem, hogyan alkot programot az építész? Mindig is érdekelt, mekkora része van egy-egy jól sikerült épületben a megbízónak és mekkora a tervezőnek? Azt tapasztaltam, hogy a legjobb építészek pályáján legtöbbször eljön az a pillanat, amikor rádöbbennek, szükségszerűen bele kell szólniuk, akár a megbízóval szemben is, az építési programba. És ez nem az architectus túlzott magabiztosságától van, hanem az építés társadalmi összjátékában betöltött szerepük felismerése okán. Nem egyszer észrevesznek olyasmit is, ami a megbízó figyelmét elkerüli. Fontos szemléleti következménye a Mesterkurzuson Cságoly Ferenc iskolaalapítói filozófiájának – építészet és kultúra egysége – hogy a hallgatóknak tágabb összefüggésekre is figyelniük kell. Úgy látom, a Mesterkurzus résztvevői a diplomafeladat során ebben is gyakorolhatták magukat.

Sulyok Miklós
művészettörténész


A védés nyilvános keretek között folyt a Fuga Építészeti Központban, 2010.05.14.-én.

A diplomabizottság tagjai:
Elnök: U.Nagy Gábor DLA

Tagok:
Cságoly Ferenc DLA, Dsc
Karácsony Tamás DLA
Somogyi Krisztina
Sulyok Miklós

Diplomázók névsora:
Albel Éva - gasztro ház
Antal Máté - kertész háza
Czapek Ádám - zeneház
Debreczeni András - bábszínház
Dobos András - biciklis szállás
Dombóvári János - szék-restaurátor háza
Fenes Tamás - lépcsőmű
Galambos Miklós - lakóház
Guzmics-Kiss Andrea - táncművészek háza
Hurták Gabriella - könyv ház
Kuti István - tám kert
Sándor Gergely - lakó-műterem ház
Szántó József - családiház-kerékpár üzlet

A harmadik ciklusra jelentkezni 2010.05.31-ig lehet. A felvételivel kapcsolatos tájékoztatást a BME honlapon vagy a vannay.m/kukac/kozep.bme.hu mail címen lehet kapni.