Terrán: A Terrán egy magyar családi vállalkozás, a mostani tulajdonos nagyszülei kezdtek el beton termékekkel foglalkozni. A kezdetek kezdetén ezek még kútgyűrűk voltak, és egy idő után kezdtek el csak a tetőcserepek a portfólióba bekerülni. A kezdetek 1920-ra datálódnak, tehát elmondható, hogy idestova 100 éve foglalkozunk a betonnal – ez alatt az idő alatt felhalmozott szaktudás mindenképpen a márkák előnye.
Azóta megújult a Terrán, elkezdtünk technológiát fejleszteni, márkát építeni, új piacokon terjeszkedni. Ez mostanra ott tart, hogy a régióban a legmodernebb gyártástechnológiával rendelkezünk, tetőrendszerekben gondolkodunk. Három gyárunk van Bólyon, Kunszentmiklóson és a szlovákiai Farkasdon, a negyedik építése már folyamatban van Erdélyben, Kolozsvártól 40 kilométerre.
VCS: Mik a legkeresettebb termékek, akár színben, akár formavilágban?
Terrán: Mi főképp a magánépíttetők körében vagyunk népszerűek, persze középületeken is jelen vagyunk kisebb volumenben, de inkább az előbbi hangsúlyos. A magánépíttetői szektor nagyon vegyes, nehéz kijelölni egyetlen legnépszerűbb terméket. A felújítási szektorban más típusú cserepek érdekesek, mint az újépítésűnél. Az utóbbinál trendként az egyenes vágású síkcserép térnyerése figyelhető meg. Jellemzőek az egyszerűsödő tetőformák, amihez főleg a fekete és a szürke árnyalatú cserepeket választanak.
VCS: A Terrán kínálatában az egyenes vágású vonalat a Zenit termékcsalád képviseli. Világosabb, melegebb színekben nem láttam belőlük kiállítva, ezeket az árnyalatokat nem is keresik?
Terrán: Műszaki szempontból bármit elő tudunk állítani, a tényleges kínálatot méretgazdaságossági megfontolások alapján határozzuk meg. Amire éves szinten nincs meg egy bizonyos méretű igény, azt nem gazdaságos gyártani.
Az előző kérdéshez visszatérve, a felújítások szempontjából érdemes kiemelni a 2015-ben bevezetett Synus termékünket, mellyel tavaly elnyertük a Costruma nagydíját is. Azt tapasztaltuk, hogy a fogyasztók számára a betontermékek súlykérdése még mindig kardinális problémát jelent. Általában azt gondolják, hogy a betoncserép nehéz és a szerkezet nem fogja elbírni, annak ellenére, hogy mindig rávilágítunk, hogy a héjazat, a cserép súlya gyakorlatilag 15-18%-nál többet nem jelent a szélnyomás, hóteher, fedélszék súlya, és a többi tényező mellett.
El kellett döntenünk, hogy melyik irányba menjünk: elkezdjük magyarázni, és megértetni a vásárlókkal az érvrendszerünket vagy fejlesszünk egy olyan terméket, ami az elvárásaiknak megfelel, tehát könnyebb. Utóbbi mellett döntöttünk, és a Synus a mai napig egy nagyon sikeres termékünknek számít, a külpiacainkon is elkezdtünk bevezetni, ahol nagyon jó fogadtatásra lelt. Maga a szinusz forma tette lehetővé, hogy ne kelljen kigyengíteni, vékonyabbá tenni, vagy valamit kispórolni a termékből, hanem ez a forma statikailag ennyivel többet tud, hogy cserepenként nagyságrendileg fél kilós spórolást realizálni tudtuk. Majdhogynem olyan sikeres termék lett, mint a 2005-ben bevezetett, dupla körszelet vágású Rundo, ami akkor hatalmas sikertörténet volt, már-már a gyártási kapacitással is gondjaink akadtak, annyira közkedveltté vált.
VCS: Van olyan újdonság, amivel az idei Construmára készült a cég?
Terrán: A garanciális koncepciónkban léptünk tovább. A tavaly bevezetett 50 éves garanciát idéntől kezdve egy életre szóló garanciás csomaggal egészítettük ki. Azokat szeretnénk ezzel elismerni, akik elkötelezettek a minőség iránt, beépítik a szakmai alapfelszereltséghez tartozó kiegészítő elemeket, illetve olyan szakemberekkel építtetik be, akik felkészültek, és tudják, hogyan kell ezeket az anyagokat alkalmazni. Nem csak a jó minőségű terméket adjuk, hanem azt a kivitelezői szaktudást is, amivel elérhető, hogy a tető egy életen át betöltse funkcióját.
Varga Csilla