Épületet akkor építünk, amikor valami konkrét célunk van vele, előre meghatározzuk funkcióját, majd aszerint alakítjuk ki. Jó esetben ilyen módon is kerülnek használatba és működnek, de vannak pillanatok, amikor a használat valamiért átalakul, kikopik, megszűnik. Ekkor, ha épp szerencsésen állnak a csillagzatok, új értelmet nyerhetnek, netán olyat, amely jól kötődik az eredeti térhasználathoz, más esetben az épületet elhagyják és megindul a pusztulás. Érdekes, látványos átalakítási kísérleteket láthattunk világszerte, de akár itthon is: pályaudvarból múzeum, üzemcsarnokból lakó- vagy irodaház, ipari területből kulturális központ.
Kényesebb kérdés, ha egy egyházi intézmény veszti el funkcióját, az adott közösség elvándorol, kihal, netán elhurcolják őket. Mivel azonban a templomok, kolostorok, zsinagógák kiemelten reprezentatív építmények, s a közösségben betöltött szerepük jóval túlmutat a puszta funkcionalitásnál, ezért általában magasabb fokú építészeti minőséget, odafigyelést, anyaghasználatot képviselnek. Bezárásukkor nem csak szellemi űrt hagynak maguk után, de egy komoly kérdést is: mi történhet egy ilyen jellegű, alapvetően nehezen hasznosítható térrel. Itthon – bár ezzel nem vagyunk egyedül – még sokakban él a második világháború utáni erőltetett zsinagóga és templom átalakítási hullám, amikor lehetőség szerint kifejezetten a szellemi élettel ellentétes funkciót nyertek a volt egyházi épületek: magtár, raktár, szerelőműhely, áruház vagy edzőterem költözött a korábbi szakrális falak közé. Pedig akárcsak itthon, máshol is a történelemmel együtt járó feladat, hogy megváltozott templomtereinkkel mit lehet kezdeni. A középkori rendházak, apátságok vagy templomok, akár különösebb háborúskodás nélkül is könnyen váltak a rombolás áldozataivá, a kivonult rend örökségét a szomszédos falu kőről kőre elhordta és épített belőle magának lakóházat, pincét.
A sor helyben és időben szinte végtelenségig sorolható lenne, a kiemelt, szép mai átalakulások pedig érdemesek lehetnek az odafigyelésre. Az alig 150.000 lakost számláló északkelet-holland kisváros, Zwolle központjában a 15. században építettek dominikánus katedrálist. Kívülről az északi téglaépítészet jegyeit viseli magán, impozáns belső terében a finoman díszített mennyezet és az égbe szökő karcsú oszlopok dominálnak. Az 1446-ban megnyílt templomkapukat 1981-ben zárták be, majd innentől kezdve egészen mostanáig a nemes épület Csipkerózsika álmát aludta. A térnek új funkciót szerettek volna keresni, de mindenképpen olyat, amely méltó módon, de egyben praktikusan ki tudja használni az adottságokat. Alapvető elvárás volt a mostani építészeti térkialakítás felé, hogy számos kiemelt elemet, így például az orgonát, a festett üvegablakokat és a beltéri freskókat, díszítőfestéseket eredet állapotukban kellett meghagyni, azokat beépíteni az új tervbe és szükség esetén restaurálni is. Az utrechti BK Architecten építészeti iroda, jól kihasználva az impozáns belmagasságot, a hajók és az oszlopsorok adta ritmust, s térrendezést egy többfunkciós könyvesboltot tervezett a templomtérbe.
A megrendelő és maga a tér is komoly kihívások elé állította Jos Burger és Wouter Keijzer vezető építészeket, hiszen belépve egy minden szempontból monumentális, szakrális miliőben találták magukat, amelyet hatalmas oszlopsorok és a szintén óriás méretű festett ablakok uraltak, s mélyen átitatja az elmúlt fél évezred hangulata. Ebbe a térbe, az ódon környezet megtartásával, a korábbi visszafogott ragyogás újjáélesztésével kellett valami újat, mait elhelyezni ráadásul úgy, hogy a megrendelő a meglévő alapterülethez további 700 négyzetméter vásárlótér-bővítést is igényelt. Az tervezők az eredeti falakba való beavatkozás nélkül szerették volna a jelentős területbővítést megoldani, ezért az egyik hajóba lényegében egy új, könnyedebb szerkezetű galéria építményt emeltek úgy, hogy az adott esetben visszabontható legyen, s az épületben ne keletkezzen ebből eredő kár, sérülés. A könnyeden lebegő, minden irányba nyitott, az oszlopok közé fiókszerűen beillesztett emeletek igyekeznek a hatalmas üvegablakokat is szabadon hagyni, így a fény útjába nem került akadály. A könyvespolcokat és egyéb állványokat pedig úgy helyezték el, hogy azok körbefonják az ablakokat, egyfajta keretező elemei legyenek a térnek.
A főhajóra azonban nem került újabb szint, itt megmaradt a tér szemkápráztató monumentalitása, szellőssége. A belépő eleinte nem is a könyvesbolti, hanem a szinte érintetlennek tűnő templomi hangulattal találja szembe magát. A hajót az eredeti pompájában megmaradt és környezetéből szépen kiemelt, 19. századi orgona zárja, mellé a Kjell Nupen - az azóta elhunyt norvég képzőművész - tervezett mai felfogású, színezett üvegablakot. A belső térkialakításban a kortárs és a hagyományos építészeti elemek finom kontrasztba állítása, ütköztetése volt a cél. Mindezt természetesen tudatosan vezette az új funkció megfelelő elhelyezése a korábbi templomtérbe.
A térkialakítást erőteljesen meghatározta az üzleti szemlélet, hiszen az épületbe került könyváruház elrendezésének legfőbb célja, hogy a betérőből érdeklődő, az érdeklődőből vásárló legyen, aki a többszintes kereskedésben megtalálja a számára érdekes terméket. Így a jól átlátható térszerkesztés, az áruk megfelelő elhelyezése és az azokhoz vezető, optimálisan kialakított útvonalak kirajzolása vezette az építészeti koncepciót. Ennek középpontja az a látványos, a templom eredeti vonalvezetésébe jól beleillő lépcsőház, amely kényelmes ütemben, félszintenként egy-egy középre rendezett pihenővel ellátva emelkedik felfelé, szinte csak beemeli a vásárlót a templomtérbe, mögé pedig egy, a teljes belmagasságban végighúzódó, 11 méteres hatalmas könyvespolc-párt helyeztek el. A lépcsőház mintegy cipzárként fonja össze a két oldalán elhelyezkedő teraszos emeleteket. A belső térben alkalmazott visszafogott színhasználat egyszerre kíván határozott arculatot adni a könyváruháznak, valamint semlegesnek maradni a templomtérben. A fehér és a sötétszürke azon kívül, hogy jól megfelelt ezeknek a céloknak, az építészek előkutatásai alapján kapcsolódnak a mai egyház- és kolostorépítési hagyományokhoz is.
A könyváruház egyben kulturális központként is működik: a szentélyben elhelyezett kisebb színpadon beszélgetéseket, zenei eseményeket lehet rendezni, a térben kávézó is üzemel, valamint a legfelső, negyedik szint akár kiállítótérként is berendezhető. Ezáltal az épület, ha szakrális funkcióját el is vesztette, de üzleti kihasználása mellett egyfajta közösségi térként is megmaradhatott a mai városlakók számára.
Bán Dávid