Nézőpontok/Kritika

Kis, kék könyv a designról

2019.04.12. 12:00

Ez év tavaszán jelent meg egy „kis, kék könyv” a Scolar kiadó gondozásában. A visszafogott külső mögött egyedi hangvételű, tartalmas összefoglaló, és világos útmutató rejtőzik a designról, mely a tervezéssel bármilyen szinten foglalkozó alkotó vagy az alkotás iránt érdeklődő számára izgalmas ismereteket gyűjt egybe. Lukács Zsófia könyvismertetője. 

A színes képekkel és a megértést segítő, a szerző által rajzolt, jól értelmezhető ábrákkal sűrűn illusztrált könyv nem rettentheti el még az olvasástól ódzkodó megátalkodottakat sem. Jól áttekinthető szerkezete, bármikor, bárhol fellapozható. Felépítése könnyeddé teszi a megértést, tipikusan olyan könyv, melyet érdemes a polcon tartani, gyakori használat miatt sosem fenyegeti a porosodás veszélye.

Géczy Nóra PhD építész tervezőművész, iparművész lényegében a jó design létrehozására keresi a választ, sorba veszi mindazokat a szempontokat, melyet mindenkinek, aki tér vagy tárgyalkotással foglalkozik, figyelembe kell vennie. Erénye a könyvnek, hogy a legújabb nézőpontokat (környezetvédelem, fenntarthatóság, emberközpontúság, digitális technológia) is körbejárja, éppúgy, mint a legújabb eredményeket. Ez utóbbiakat magyar és nemzetközi példákkal azonos arányban illusztrálja .



A könyv első fejezete a tárgy-tér–ember hármasából az alkotói folyamatot járja körbe. Izgalmas végigkövetni, ahogy az író egyszerre szemléli kívülről, tárgyilagosan és belülről is a folyamatot, saját tapasztalatán túl az oktatásban szerzett ismereteit is felhasználva az írásban. Ezt a részt azok is élvezettel követhetik, akiknek mindennapi gyakorlat a tervezői folyamat. Tanulni, okulni, rendszerezni sohasem késő! A második részben az etikus tervezés kap hangsúlyt. Ideális esetben a jó terv és a tervező tekintettel van az elsődleges funkcióin kívül a globális világra (környezettudatos tervezés szempontjait aprólékosan végigvéve), a személyes és társadalmi különbözőségekre, és az eltérő ízlésvilágra is. A könyv példái az ezzel kapcsolatos hiányosságokra is felhívják a figyelmet.

A harmadik fejezet az építészek-belsőépítészek számára talán a legizgalmasabb, hiszen itt a térformálás kerül terítékre, minden aspektusával együtt. A térrel kapcsolatos érzelmi viszonyainktól kezdve a téralkotási elvekről és a térélmény érzékelésének vizsgálatáig sorra kerül minden, mely a tervpublikálásig figyelembe kell vennie egy tervezőnek. Érzékletes és mégis találó a terek érzelmi osztályba sorolása, attól függően, hogy milyenek a legfontosabb karakterei. Így itt találkozhatunk a tanító terek, a stresszkezelő terek, a katedrális-hatású terek pozitív és negatív tulajdonságaival. A téma tárgyalásánál nem maradhatott ki a digitális technológiák térhasználat módosító szerepe sem, mind a virtuális térélmény létrehozására és ezek problémájára is felhívva a figyelmet. A következő fejezet már a tárgyak formálásával foglalkozik. Mint a többi fejezetben, itt is az alapok tisztázásától jól illusztrált, közérthető leírásokkal és ábrákkal jut el az összetett moduláris tervezésig. A könyv talán legfontosabb fejezete a tervezés és az azt használó ember kapcsolatát boncolgatja. A tág értelemben vett ergonómia különböző hibalehetőségeit, az átlagos, a többségi a kisebbségi és a testre szabható tervezés jogosultságát veszi sorra. A könyv végére jutott még egy rövid rész, mely a design és üzenet címet kapta. Az itt felvetett témákban az üzenet a közös, de itt kapott helyet az alkotói közösségek működésének kifejtése, hiszen az alkotói folyamat ritkán magányos munka, sokkal inkább több elképzelés egymást segítő vagy éppenséggel egymást kioltó összegzése, egymásra épülése.



A könyv lexikonszerű felsorolása jól leképezi az utószóban is leírt célt: a főbb kérdéseket áttekinthető rendszerbe foglalni és összefésülni a szakirodalom szénaboglyáját. Persze senki se gondolja, hogy csak könyvből el lehet sajátítani a tervezés metódusát. És ezzel össze is kacsinthatunk a szerzővel, és egyetértünk szándékaival, hiszen mindannyian tudjuk, hogy a szimfóniaírás szabályainak elsajátítása sem tesz senkit Beethovenné, de hozzásegít a tudatosabb, minden szempontot végigvevő, tárgyra, térre, megrendelőre, használóra egyaránt érzékeny tervezés elsajátításához. A könyv kifejezetten hiánypótlónak számít a hazai könyvpiacon, épp ezért ajánlom figyelmébe a tervezés elméletével és gyakorlatával foglalkozó szakembereknek és a tervezés iránt érdeklődőknek egyaránt.

A könyv a nagyobb hazai könyvesbolt hálózatokon keresztül, valamint a Scolar Kiadónál megvásárolható.

Lukács Zsófia DLA