Épületek/Lakóépület

Költözz egy hétre családoddal igazi kortárs építészetbe! - Living Architecture

2011.09.13. 12:56

Alain de Botton kortárs angol filozófus a mindennapok kérdéseit tárgyaló filozófiai bestsellerjei, visszafogott modora és tévéfellépései révén hazájában lassan médiasztárrá kezd válni. Ő az ötletgazdája és kreatív igazgatója a Living Architecture „szociális vállalkozásnak” is, amely a kortárs építészetet népszerűsíti nyaralók építése és - elérhető áron való - bérbeadása révén. Költözz egy hétre családoddal kortárs építészetbe, ahol általában csak egyedi ízlésű, gazdag megrendelők laknak!

Alain de Botton kortárs angol filozófus a mindennapok kérdéseit tárgyaló filozófiai bestsellerjei és tévéfellépései révén kezd egy visszafogott modorú angol médiasztárrá válni. Attól olyan népszerű, hogy tudományos elméleteit érthető gyakorlati projektekbe ülteti át. Például ő az ötletgazdája és kreatív igazgatója a Living Architecture „szociális vállalkozásnak”, amely a kortárs építészetet népszerűsíti. Mégpedig nagyon egyszerűen, nyaralók építése és bérbeadása révén. Költözz egy hétre családoddal kortárs építészetbe, ahol általában csak egyedi ízlésű, gazdag megrendelők laknak!

 

 

 

Eddig három üdülő készült el, és további három épül Anglia-szerte  – világhírű építészek, többek között az MVRDV, a NORD vagy Peter Zumthor tervei alapján. A szobák reális, turisztikai áron bérelhetők, mert ez elsősorban nem üzleti vállalkozás. Bottom szerint fontosabb dolgokról van itt szó, mint a pénz. Ízlésformálás, nevelés? Szerinte Nagy-Britannia a múlt megszállottja, ahol még mindig a historizáló stílusok a legnépszerűbbek. De az emberek nyaralás közben nyitottabbak az új formákra.

Az angol filozófust az építészet hangulatteremtő, pszichikai hatásai izgatják. Választ keres arra az egyszerű (de bonyolult) kérdésre, hogy milyen egy szép épület. „Szép környezetben félelmeink, kétségeink kevésbé uralkodnak el rajtunk. Egy tiszta és világos építészeti közegben olyanoknak érezzük magunkat, amilyenek a legjobb esetben vagyunk.” - Banálisnak tűnő, ám hasznos gondolatait A boldogság építészete - The Architecture of Happiness című könyvében fejti ki, amelyben becsületes fotelekről, nagyvonalú vízcsapokról vagy békét adó hálószobákról áradozik.

Egyensúlyozó csűr (The Balancing barn) - MVRDV Architects (2010)
Walberswick, Stuffolk megye
bérleti ár: 24 font/fő/éj (~ 8.000,- Ft/fő/éj)

 

 

 

A nyolc fő elszállásolására alkalmas épület tájvédelmi körzet szélén található, a szomszédságban történelmi városok, Walberswick és Aldeburgh. A telek kertkapujából még csak egy meglehetősen átlagos házikó oldalhomlokzata látszik. Ám az épület 30 méter hosszan nyúlik be a kertbe, és pontosan ötven százaléka egy lejtő fölött, a semmiben lóg, mint valami áramvonalas turistabusz, amely utolsó pillanatban megállt a szakadék felett. A természettel való harmonikus összhangról ebben az esetben nemigen beszélhetünk – itt a feszültségteremtés a cél. Az optikai instabilitás az épületet belakva, megismerve megszűnhet, kialakulhat a meglepő egyensúlyba vetett bizalom. Elsőre bizarr, később szerethető: a kortárs építészet megértésének modellje lehet ez. A tervezőkre, a holland MVRDV irodára amúgy is jellemző a felfedező attitűd és a játékosság. Markáns, elsőre felismerhető stílusuk van: leggyakrabban nyeregtetős házakat terveznek, amelyeket teljesen beburkolnak valamilyen feltűnő anyaggal. Ezúttal tükröződő ezüst acéllapokra esett a választásuk, amelyek a fényviszonyoktól függően hol világosabbnak, hol sötétebbnek hatnak. Az ablakok négyzetes formájuk és vastag kereteik miatt jelszerűek, bumfordiak, de garantálják a csodás kilátást erdőre, vízre, rétre.

 

 
 

 

Az utcafronton van a konyha meg az étkező, aztán négy kétágyas szobasorozat jön, majd a panorámás társalgó. Egy rejtett lépcsőn juthatunk le a kertbe – a ház alá. Van egy kis hinta a ház aljára szerelve, amelynek használata a födémről lefelé irányított esti megvilágításban már egészen szédítő élmény lehet.

A Living Architecture célja, hogy az emberek nyaralás közben egy összművészeti alkotás kellős közepébe kerüljenek. A designt egészen az evőeszközökig megtervezik. A belső a holland Studio Makkink & Bey, a bútorok és a lámpák is legjobb holland tervezők munkái. A falak és padló Mondriant idéző geometriai kompozícióit helyi művészek festették. Az épület idén két rangos díjat is elnyert, a RIBA Awardot valamint a Red Dot design Awardot

Dűne-ház  (The Dune House) - Einar Jarmund és Håkon Vigsnæs (2010)
Thorpeness, Stuffolk megye
bérleti ár: 22 font/fő/éj (~ 7.400,- Ft/fő/éj)

 

 

 

„Norvégia legismertebb építészei, Jarmund  és Vigsnæs megértették annak szükségességét, hogy a modernitás előnyeit a melegség és a kényelem hagyományos erényeivel ötvözzék. Sétáljon ki a nappaliból közvetlenül a tengerpartra, élvezze a különleges kilátást a tetőteraszról” – olvasható a turistacsalogató szöveg a honlapon, és ha rámegyünk az előjegyzési naptárra, azt is láthatjuk, hogy szabad hely nemhogy idén, de a jövő évre se nagyon van már.

 

 

 

Szokatlan errefelé, de a földszinten üvegfalak vannak. A nyitottság ebben a környezetben hamar megszokható, és a nappaliba mindig besüt a nap. Ez a szint még a dűnék alatt fekszik, ide nem fúj be a szél. Az emeleti homlokzat teljesen más, skandináv stílusú. A tetőzet mintha egy grandiózus fatömbből, az élek lecsapásával lenne kifaragva. Ez a formai megoldás főhajtás a tradicionális tengerparti háztetők felé és romantikus, régi angol padlásszobákban eltöltött nyarakat idéz. „Valami olyat szerettünk volna létrehozni, ami a helyi tradíciókat követi, a helyi közösség része, mégis üdítően új.” – állítják az épület tervezői és a paradox célkitűzés ellenére (vagy éppen emiatt?) megalkottak egy rusztikus, hivalkodástól mentes, kényelmes északi nyaralót. Az emeleti hálókban például a fürdőszobát nem választották el fallal. A kádból az alacsonyan elhelyezett ablakokon át is bámulható a homokos sík meg a sok hullám.

Tengeri-kavics ház (The Shingle House) – NORD (2011)
Dungeness, Kent grófság
bérleti ár: 20 font/fő/éj (~6.700,- Ft/fő/éj)

 

 

 

Az épületcsoport nagyon vadregényes helyre került. Dungeness kopár, kavicsos tengerparti fennsík, szélsőséges, szeles, meglepően száraz időjárással. Szívós, élénk színű növények és máshol fel nem lelhető rovarok és madarak élnek itt. Széles strandján régi halászkunyhók, illetve azokból átalakított művésznyaralók sorakoznak. A tervezők a skót NORD (Northern Office for Research and Design), ilyen izgalmas helyen nem is akartak semmi kirívót, oda nem illőt építeni. Az egyszerű fekete házakat lazán, kellemes ritmusban helyezték egymás mellé, amelyek így halászbarakkok csoportjának hatnak. Masszívak és megbízhatóságot sugallanak.

 

 

 

Az épületnek van egy polírozott beton belső magja, amely a kandallót, kéményt, a tűzhelyet és a fürdőszobát tartalmazza. A kémény az egyetlen kívülről is látható betonelem, és éles kontrasztban áll a kátrányos faborítással. Kívül végig fekete deszka, belül végig fehér deszka – szikár, érthető, gyakorlatias minimalizmus. Az ablakok, a használati tárgyak (vízcsapok, lámpatestek) is következetesen illeszkednek a deszkaborítások geometriájához. A padlók meg egyes pácolt bútoralkatrészek színeiben a környék ritka növényeinek lilás, kékes, vöröses árnyalatai köszönnek vissza.

A projekt jövőre három épülettel bővül:

Room for London - David Kohn Architects és Fiona Banner (2012)  

 

 

 

kortárs egyágyas installáció a Queen Elizabeth Hall tetején.

The Secular Retreat - Peter Zumthor (2012)

 

 

 

Menedék Devon dombjain, a modern élet antitézise.

The Long House -  Michael and Patty Hopkins (2012)

 

 

 

„klasszikus modernizmus” Kentben

Jellemző a  sikerére, hogy az utóbbi épület még meg se épült, de már le van foglalva jövő augusztusig.

Nemes András