A 2008-ban átadott londoni Heathrow repülőtér 4,3 milliárd fontos beruházási költségű, legújabb, 5-ös termináljának acélszerkezete, a Ruukki ProRoof elemei használatának köszönhetően egyetlen éjszaka alatt megépült úgy, hogy az az utasforgalmat nem zavarta. (x)
A 2008-ban átadott londoni Heathrow repülőtér 4,3 milliárd fontos beruházási költségű, legújabb, 5-ös termináljának acélszerkezete a Ruukki ProRoof elemek használatának köszönhetően egyetlen éjszaka alatt megépült úgy, hogy az az utasforgalmat nem zavarta.
A kivitelezése során Nagy-Britannia legnagyobb építészeti projektjévé váló beruházás nem csupán építészetileg és funkcionálisan példaértékű, hanem környezetkímélő energia- és vízfelhasználási megoldásai miatt is.
Az 5-ös terminál megépítése azért vált szükségessé, mert az eddig használt 4 terminál már kicsinek bizonyult az évi 67 millió utas kiszolgálására, a terek szűkek és kényelmetlenek voltak, illetve az épületek a forgalom akadozásának elkerülése érdekében folyamatos korszerűsítésre szorultak. Az Egyesült Királyság legfontosabb repülőterének ezen új épülete, amelyet azóta kizárólag British Airwaiys gépei használnak majd, évi 30 millió utas befogadására képes.
Az 50 futballpálya nagyságú komplexumot, amelynek építésén 60 000 szakember dolgozott, köztük a Ruukki munkatársai is, II. Erzsébet királynő adta át.
Tervezői kihívások: látvány és funkcionalitás
A Stirling díjas Sir Richard Rogers által tervezett, harmonikus, ugyanakkor modern vizualitást tükröző épületről, amely minden részletében megfelel a XXI. századi építészeti kihívásoknak, a Guardian brit újság építészeti rovatának riportere így nyilatkozott: „a leglélegzetelállítóbb mesterséges helyek egyike a modern Nagy-Britanniában".
A mintegy 40 méter belmagasságú 30.000 m2 üvegfelülettel körbevett szatelit alakú terminál Anglia legnagyobb egymagában álló épülete. A tervezői koncepció legfontosabb eleme az átláthatóság volt, ami legfőképpen nem az egyébként lélegzetelállító kilátására, hanem az épületen belüli mozgásra érvényes. Az óriási üvegfelületek nem csak a kifutókra és a repülőkre nyújtanak kiváló panorámát, de a windsori kastélyra és az új Wembley stadionra is, ugyanakkor a hatalmas belső légtér lehetővé teszi, hogy az utasok könnyedén eljussanak a becsekkolástól a repülőig. A terminál zökkenőmentes működése és az utasok kényelme érdekében az építkezés folyamán speciális szerkezeti- és borítóelemeket alkalmaztak. Az épületszerkezetnek nem csupán tökéletes szélellenállást és hangszigetelést kellett produkálnia, de a nagy üvegfelületek miatt a hőszigetelés megoldása is feladat volt.
Szerkezetépítés a Ruukkival
A 396 m hosszú, 176 m széles, és 40 m magas épülethez alkalmazott Ruukki teherhordó szerkezeti elemei lehetővé tették, hogy az utasforgalom megzavarása nélkül, egy éjszaka alatt az épület teljes váza felépülhessen. Az előgyártott szerkezetek, a rácsos tartószerkezet és a hegesztett szelemenek helyszíni felállítása nagyban hozzájárult a terminál gyors felépítéséhez. A Ruukki által szállított acélvázak további előnye volt, hogy a minőségi megmunkálásnak köszönhetően nem kellett a szerkezetet elfedni, azaz az épület váza egy az egyben látható maradhatott. A Ruukki elmúlt évek legsikeresebb brit tetőszerkezet- és védőburkolat szállítmányozójával, a Prater Ltd-vel dolgozott együtt, így a design és a szerkezeti munkálatok is csapatmunkában folytak. Az összesen 20 projekten együtt dolgozó szakemberek, tanácsadók és építészek az 5-ös terminál a munkálatai mellett a Ruukki ProRoof előre gyártott acél tetőpaneleinek felhasználásával felújították a 3-as terminál 6-os számú hangárját is.
Környezetbarát repülőtér
A tervezés során azonban az építészek nem csak a vizuális megjelenést, hanem az ökológiai terhelést is figyelembe vették. Az új terminál fűtési energiájának 85 százalékát a régi terminálok fűtőműveinek, valamint a repülőtér erőművének hő-melléktermékéből fedezik. A vízfelhasználás területén a tervezők még ennél is környezettudatosabb megoldást választottak. Az 5-ös terminál mintegy 70 %-kal kevesebb vizet használ fel a hagyományos vízellátó rendszert kiegészítő, a terminálépület 10 focipálya nagyságú tetejére hulló esővíz több mint 80 %-t újrahasznosító esővízkezelő rendszernek köszönhetően.
A londoni Heathrow 5-ös termináljának felépítése a kivitelezés során Nagy-Britannia legnagyobb építészeti projektjévé vált. A British Airport Authority szerint a T5 tervezésekor a fő cél az utazási élmény újradefiniálása volt. Az új terminál nem csak az utasforgalom könnyebb kezelését teszi lehetővé, de olyan építészeti látványosságot nyújt, amely kevés van a világon.
Az 5-ös terminál számokban
396 m hosszú, 176 m széles, 40 m magas
30.000 m2 üvegfelület, ebből 5.500 üvegpanel
20.000 m2-nyi bolti terület, 112 üzlet és étterem
6 kötöttpályás vonat és metro állomás
140 check-in pont, 96 csomagleadó pont
20 biztonsági pont
2 poggyászkezelő rendszer – 12.000 poggyász/óra kapacitással
18 km szállítószalag
2,3 millió lm IT kábel
Ruukki termékek Európa repterein:
Heathrow, London: csapágyas vázszerkezetek és hegesztett szelemenek a T5 terminálhoz, ProRoof megoldások a T3-hoz
Gatwick, London: a világ legnagyobb külső fekvésű építménye és az első felső híd, ami működő taxi út felé épült, amit a reptér mellett illesztettek össze, majd egy éjszaka alatt tették a helyére
Máshol Nagy-Britanniában – Stansted és Luton, London; Robin Hood Airport, Doncaster; Tyneside Airport, Newcastle
Máshol Európában:Arlanda, Stockholm; Gardermoen, Oslo; Kastrup, Copenhagen; Vnukovo, Moscow; Poznan´ and Cracow in Poland; Vilnius; Riga; Tallinn repterek
Folyamatban lévő átadások
Igarka, Oroszország: acél vázszerkezetek, szendvicspanelek, tetőszerkezetek, kapuk és ablakok
Helsinki-Vantaa, Finnország: alapozások, acél vázszerkezetek, homlokzatburkolati rendszerek a reptér karbantartási- és irodaépületeihez.
Ruukki Hungary Kft.
www.ruukki.com/hu