A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem által szervezett 2021-es Ugrás a jövőbe pályázat keretében a Flotta csapata egy vízen lebegő egyetemet álmodott meg a Balaton partjára, Csopakra, 2040-es céldátummal.
A budapesti Madách Imre Gimnázium 10. osztályos tanulói, Perlaky Zsófia, Schreiner Víta és Windtner Vica a kreatív ötletpályázaton nem véletlenül egy sok tekintetből újszerű felsőoktatási intézményt terveztek meg és dolgoztak ki a II. fordulóban, ezzel 3. helyezést elérve a középiskolásoknak kiírt jövődesign pályázaton.
A FUCS, azaz a Floating University Csopak megtervezésére azért vállalkozott a csapat, mivel hamarosan saját maguk is abba a helyzetbe kerülnek, hogy felsőoktatási intézményt kell választaniuk továbbtanulásuk részeként és a pályázati kiírással összhangban meg szerették volna mutatni, szabadon engedve kreativitásukat és fantáziájukat, hogy ők, mint középiskolások, milyennek látnák az ideális felsőoktatási közeget a jövőben: milyen témában és milyen kérdésekkel foglalkozva lenne a legizgalmasabb, de akár a legsürgetőbb is szakemberek képzése, milyen folyamatokkal foglalkozzanak a kutatók a jövőben és természetesen azt, hogy mindezt milyen környezetben fogják tenni ideális esetben.
Már az első forduló során kialakult a koncepció, miszerint egy hexagonális elemekből álló campust helyeznek el a csopaki öbölben, mely félig a vízen lebegne és félig a szárazföldön állna. Ehhez már-már környezetvizsgálati tanulmányok igényességével mérte fel a csapat a Csopak által nyújtott lehetőségeket: megközelítést autóval és vonattal, a campus szituáltságát a közvetlen környezetben. A pályázóknak a folyamat legelejétől kiemelkedően fontos volt a Floating University előremutató karaktere, így mind környezeti, kulturális és tudományos tekintetben új, inspiráló és fenntartható megoldásokat kerestek, illetve az esélyegyenlőség és a diákok testi-szellemi jólléte is a legfontosabb szempontok között szerepelt, amelyek mentén az egyetem terve kialakult.
A második fordulót jellemző intenzív mentorálas alatt formálódott tovább a koncepció és nyerte el végleges formáját mind elméleti, mind tárgyi szinten a koncepció. A tanulók által tervezett Floating University Csopak három karból áll, melyek a jövő fontos, akár kihívásokkal teli területeivel foglalkoznak, illetve a balatoni öböl kontextusára is reflektálnak: ezek a környezetvédelmi, egészségügyi és informatikai karok. A karok olyan szakirányokban indítanak képzéseket mint például a víztisztítás és balneológia (környezetvédelmi kar), pszichológia és dietetika (az egészségügyi kar szakirányai, melyek a klímaszorongásra és a fenntartható, egészséges étrend kialakításának kihívásaira keresik a válaszokat) vagy az egészségügyi chipekket fejlesztő, mesterséges intelligenciával és okos otthonokkal foglalkozó informatikai kar.
Zsófi, Víta és Vica úgy gondoltak Csopakra, mely rengeteg lehetőséget tudna nyújtani egy ilyen koncentrált egyetemnek és campusnak. A Balaton közelsége, az egyetem vízparton és vízen való elhelyezkedése szorosan kapcsolódna az ott folytatott kutatásokhoz (például víztisztítási módszerek), de nem utolsó sorban mint szabadidős, a hallgatók jóllétéhez nagyban hozzájáruló, inspiráló közeg is fontos szerepet játszott, amely akár külföldi tanulókat is képes bevonzani. A csapat a folyamat során megismerkedett azzal a problematikával is, amelyet egy ilyen volumenű beruházás jelenthet egy Csopak nagyságú és lélekszámú község részére. SWOT analízissel vizsgálták a kérdéskört és arra jutottak, hogy habár jelentős változást jelentene egy ilyen campus létesítése, ez rengeteg lehetőséget is hordoz a település számára, mely eddig leginkább a nyári hónapokban, üdülési szezonban frekventált, míg télen kevésbé látogatott. Az egyetem munkahelyeket teremtene és a kulturális életet is gazdagítaná, valamint az MA és PhD képzéseket nyújtó intézmény diáksága a téli hónapok során is “kiegyenlítené" a település látogatottságát.
A második forduló során elmélyült munka folyt az egyetem épületeinek tömegi megformálásával és materialitásával kapcsolatban. A csapat lebegő iskola-projektek széles palettájából inspirálódott, a lagosi Makoko School projekttől a japán metabolisták és Buckminster Fuller vízen úszó Triton City nevű, utopisztikus lebegő giga-intervencióin keresztül olyan megvalósult projektekig, mint a raumlabor Floating University Berlin projektje vagy a Thomas Heatherwick Studio nemrég elkészült New York-i, cölöpökön álló parkja.
A campus megtartotta moduláris szerkezetét, ezáltal flexibilitását és bővíthetőségét. A főépület a vízen elhelyezkedő, hexagon alakú Csopakart közösségi épület, ahol többek között az egyetem Gundel Károly étkezdéje is található, ahol a nagy választék miatt az esetleges ételallergiával rendelkező hallgatónak sem kell aggódnia, hogy nem találnak számukra megfelelő menüt. Ezen felül a Csopakart közösségi terei lehetőséget nyújtanak a három különböző kar tanulóinak az egymással való ismerkedésre, találkozásra, közös projektek kidolgozására. Új ötletek kidolgozására vagy egy kis elvonulás lehetőségéről a pihenőtermek gondoskodnak.
A hexagonhoz három nagy épület kapcsolódik, a három kar otthonaként. Modern előadótermek és kutatóhelységek, laborok találhatóak bennük, ezek a vízen lebegnek. Némelyikhez kapcsolódik egészségügyi központ. A parton helyezkedik el a kollégium, a könyvtár, egy kulturális rendezvényközpont, egy sportközpont és tanulóközpont.
A nyári időszakban az egyetem úszó épületei a tó egy adott pontjára úsztathatóak, és ott a Balaton hasonló - jövőbeli - lebegő egyetemeivel vagy iskoláival kapcsolhatóak össze. Ez segítheti a világ különböző pontjairól érkező diákokat az ismerkedésben és - nem utolsó sorban - még szórakozásra is lehetőséget adhat, például egy zenei fesztivál megrendezésére. A Floatta csapat a második forduló során ellátogatott a ZDA - Zoboki Építésziroda műterembe, ahol a makettezés alapvető technikáiba és egyéb rejtelmeibe avatták be a csapatot az ott dolgozó tervezők, mely eredménye, egy, az iskolások által önállóan kivitelezett campus-makett lett.
Az egyetem saját applikációval rendelkezik, ez a CSAPP, mely az elektromos roller rendeléstől és bérléstől, helységfoglaláson át, a menza aktuális menüjéig segíti a hallgatók életét és könyebb eligazodását a campuson. Zsófi, Víta és Vica online prezentációt záró szavaival élve: "Floating University Csopak 2041 - ott tali!"
Floatta csapat: Perlaky Zsófia, Schreiner Víta és Windtner Vica (Madách Imre Gimnázium, Budapest)
Felkészítő tanár: Gadanecz Éva (Madách Imre Gimnázium, Budapest)
Mentorok: Orlai Balázs (designer, a MOME oktatója) és Győrffy Rachel (építészmérnök, a MOME doktorandája)
Győrffy Rachel
Szerk.: Sulyok Georgina