Épülettervek

Közösségi Gellérthegy - Petrus Ferenc és a Facebook közönségének javaslata

2016.11.23. 11:42

Petrus Ferencék a szokványostól eltérően indultak neki a Gellérthegy ötletpályázatra való tervezésnek. Mivel az ötletpályázat keretei elég szabadok voltak, ezért egyfajta közösségi tervezést kezdeményezve Facebook oldaluk követőitől kértek ötleteket a Citadella átalakítására - a kapott javaslatokat pedig be is építették a környezet újragondolásánál.

A Citadella

Az erődöt Ferenc József császár építette, azzal a céllal, hogy innen a város bármelyik pontját lőni lehessen. Értelemszerűen a pestiek sosem szerették, a magyarok elnyomásának egyik jelképe lett, ezért is kellett viszonylag korán bezárni, és használhatatlanná tenni - azonban jelentős történelmi emlék.

Mit csinálhatunk mi egy ilyen rommal? A válaszunk az, hogy bajuszt rajzolunk neki!

Az elnyomás jelképéből a szabadság jelképét hozzuk létre. De nem valami pátoszos, emelkedett, elvont formában, hanem mindenki számára kézzelfoghatóan, megtapasztalhatóan.

Mert mi adhat annál nagyobb szabadságélményt, mint

  • békát kergetni a város tetején?
  • átsuhanni a Duna, a város, az autók és a hidak felett egy szál drótkötélen?
  • egy kifeszített hálóban lebegni több mint kétszáz méteres magasságban?
  • görkorival szaltót ugrani a világ legszebb városa felett?
  • léghajóval felemelkedni, hogy onnan belássuk szinte az egész országot?




Környezet

A Gellérthegy jelenleg rekreációs zöldövezet, részben természetvédelmi terület. A turisták és a városlakók elsősorban kirándulóhelyként használják, sokakat vonzanak színvonalas játszóterei és nagy zöldfelülete. Jelen terv ezen nem kíván változtatni, sőt, erősíteni javasolja ezt a funkciót. Javasoljuk még több szabadidős felület elhelyezését a hegyen. Ezek jó részét a Citadella épületében tesszük, így a zöldfelület nem csökkenne.

Bob felvonó

A hegy lábánál álló, jelenleg kihasználatlan Balettintézeti épületet fogadóépületté javasoljuk átalakítani, melynek tetejéről egy egyszerű, bobos felfonó kialakítását tervezzük. Ez a felvonó a fák lombkoronája között futó csőpályán, huzalos csörlővel húzott kis kocsik segítségével szállítaná a Citadellához az embereket. Újabb hangulatelem, hogy természetesen a bobokkal le is lehetne csúszni ide. Mind a lassú, felfelé vezető úton, mind a gyorsabb lecsúszásnál alkalom nyílik arra, hogy a kirándulók megcsodálhassák Budapest páratlan panorámáját, akár az északi, akár a déli irányba nézve. Magyarországon tucatnyi ilyen felvonó üzemel, természetvédelmi területeken is, így kialakításának sem anyagi, sem más korlátját nem látjuk.




Kabinos felvonó

Több javaslat is született már a Citadella és a pesti Duna-part kabinos felvonóval történő összekötésére - mi is ezt javasoljuk. A pesti Duna-parton, jelenleg üres, elkerített magánparkolók vannak, ezek megnyitásával lehetne pl. buszparkolókat kialakítani a felvonó indítóállomásának tövében. Illetve pontosan ide érkeznek most a nemzetközi turistahajók, amelyek utasait buszok szállítják a Citadellához. Ezekre a buszokra sem lenne már szükség. Számos világváros látképéhez hozzátartoznak ezek a felvonók, Rio vagy Barcelona mellett Budapesten is érdemes lenne kialakítani ilyet.




Szabadság park

Az adottságok lehetővé teszik egy olyan pihenőpark kialakítását, ami egyben hatalmas kilátóteraszként is funkcionál. Egy ilyen körpanorámás park egy metropolis tetején már önmagában egyedülálló.

A parkban természetes módon működő tórendszert helyeztünk el, melynek sekélyebb, vízinövényekben gazdag része szűri a mélyebb, akár fürdőzésre is alkalmas rész vizét. Ez egy létező elterjedt, és bevált technológia.

Az épület kiszögellései közzé hálót feszítünk, melyben lehetőség van pihenni a város felett. A hálók egyben feleslegessé teszik korlátok építését, így érdekesebb térélményt kapunk.

A park hátsó részében egy freestyle pályát helyeztünk el, ahol BMX-esek, gördeszkások, rolleresek sportolhatnak. Helyet kapott itt egy nagy mászófal és streetfitnesz eszközök is. Ezekből a sportolási helyszínekből kevés van a városban, hasonló fekvésű pálya viszont valószínűleg sehol a világon nincsen.




Schwarz Dávid léghajóétterem

A léghajóétterem ötlete nem is annyira légből kapott: a Westend bevásárlóközpont tetején öt évig üzemelt egy egyszerű hőlégballon, ami 150m magasra emelkedett, és egyszerre 30 embert tudott a magasba emelni.

Az első merev vázas léghajót Schwarz Dávid készítette, halála után szabadalmát Zeppelin gróf vásárolta meg és fejlesztette tovább. Ez a léghajóétterem annyiban különbözik a zeppelinektől, hogy csak függőleges mozgást végez. Ezzel a megoldással nagyon olcsón lehet nagy tömeget nagyon magasra emelni. A léghajó testét acélsodronyok stabilizálják és húzzák vissza óránként az épület tetejére. Az étteremben svédasztalos felszolgálás van, az előkészítés az épületben zajlik, a léghajó kabinja csak fogyasztótér.

A léghajó formája glóriaként lebeg a Szabadságszobor felett, mivel se nem épület, se nem torony, megjelnése a városképben nagyon egyedi, éjszakai megvilágításban még különlegesebb látványt nyújthat.




Budapest periszkóp

A legenda szerint a Citadella minden lőrésében állt egy megtöltött ágyú, melyet a város egy-egy fontos pontjára irányítottak. Mi ezeket az ágyúkat optikai periszkópokra cseréljük, melyek a város egy-egy részletét bevetítik az épület belsejébe. Így a közönség úgy ismerkedhet meg a város múltjával, hogy közben látja, mi történik a valóságban. Bemutatjuk például a Nemzeti Múzeum lépcsőjét, ahol Petőfi szavalt 1948-ban, miközben azt is látjuk, hogy éppen abban a pillanatban egy fiú megfogja egy lány kezét a múzeumkertben. Arra is lehetősége van, hogy egy helyen az érdeklődő megtekintse a város nevezetességeit, és eldönthesse, hová szeretne még ellátogatni.




Megközelítés

A kialakult városszerkezet és a szűk utcák miatt a Gellérthegy közúti megközelítése korlátozott. Álláspontunk szerint ez jó is így, egy rekreációs területnek nem használna a jelentős autóforgalom. A várható látogatószám-emelkedést, más, tömegközlekedés-jellegű, a terület karakteréhez jól illeszkedő megoldásokkal javasoljuk kielégíteni.

Parkolók

A Citadella környékén a parkolás megoldatlan. Ha az épület új funkciót kap, még több parkolóra lehet szükség, viszont a környék zöldfelületében nem szeretnénk kárt tenni. A Citadella nyugati oldalán egy mesterségesen létrehozott földsánc áll, melyet az épülettel egy időben építettek, jelentős növényállomány nem található rajta. Terveink szerint a parkolókat a sánc alá rejtenénk, a parkolóház tetején pedig szabadtéri színpadot alakítanánk ki páratlan panorámával.




A Citadella átalakításával egy igazán vagány, világviszonylatban is különleges helyet javaslunk kialakítani. Egy olyan különleges parkot, ami remélhetőleg sok millió ember bakancslistájára felkerül majd.

Petrus Ferenc