A Sporaarchitects, a Paragram Stúdió és az RJZS Architects közreműködésével készültek el a Rákospalota-Újpest vasútállomás felújításának koncepciótervei. Az igen lelakott állomás átalakítása a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiához kötődik.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát a Budapest Fejlesztési Központ készítette el a Kormány megbízásából, célja a Budapest vonzáskörzetébe tartozó, körülbelül 40-60 km távolságra elhelyezkedő települések fővárosi tömegközlekedésbe való bekapcsolása a vasút maximális kihasználásával.
A BFK a stratégia részeként nem csak a vasútvonalak megújítását és kapacitásának növelését, de az állomások felújítását is tervezi. A Rákospalota-Újpest vasútállomás jelen pillanatban több szempontból is kifejezetten elavult: nincsenek akadálymentesített peronok és nincsenek perontetők, valamint a historizáló állomásépület is rossz állapotban van.
A felújítás folyamatának első lépéseként a BFK véglegesítette a jövőbeni vágányképet: két középperon fogadja majd a váci és veresegyházi vonatokat. Következő lépésként a BFK felkért három építészirodát, a Sporaarchitectset, a Paragram Stúdiót és az RJZS Architectset, hogy tegyenek koncepcionális javaslatokat az állomás kialakítására. Az elkészült tervek alapján a Főváros szakmai stábja a IV. és a XV. kerületi főépítésszel együttműködésben határozza majd meg a tervezés további irányát.
A BFK vezérigazgatója, Vitézy Dávid a következőket osztotta meg Facebook oldalán az állomás felújításával kapcsolatban:
A BFK célja a fejlesztéssel, hogy Rákospalota-Újpest vasútállomásról óránként 8-10 vonat induljon a Nyugati pályaudvarra, és hogy a 70-es, illetve a 71-es vonal fejlesztése nyomán a környező városrészek bekapcsolódjanak a budapesti belváros tömegközlekedésébe. Vitézy Dávid sajnos nem tett közzé a megvalósulás várható idejére vonatkozó információt.
Forrás:
Vitézy Dávid Facebook
Paár Eszter Szilvia