Közélet, hírek

Kruh mint Kör — cseh műsor a KÉK-ben

2008.02.25. 11:46

Fiatal cseh építészek látogattak a Kortárs Építészeti Központba. A prezentációkból kiderült, hogy jártak a Nagycsarnokban, tudják mi az a csabai kolbász, humorosak és rendkívül lazák. És Csehországban is keresztbe húzhat egy-egy beruházást, ha választások közelednek.

A Kruh-t 2001-ben hozták létre fiatal főiskolások, azzal a szándékkal, hogy támogassák az építészetet. A Kruh, amely kört jelent, nagyon hasonló a Kortárs Építészeti Központhoz. Ez volt az első ilyen kezdeményezés Csehországban, azóta több hasonló szervezet alakult. A rövid bemutatkozásból megtudhattuk, hogy ősszel egy fesztivált rendeztek Prágában: „24 óra az építészettel” címmel. Negyven építészeti prezentáció került bemutatásra. Ebből láthattunk ízelítőt a KÉK-ben.

A Kruh azon kívül, hogy a fenti rendezvényt szervezi és lebonyolítja, havonta egyszer előadásokat szervez csehek és külföldiek részvételével. Egyik nagyon sikeres rendezvényük volt a két éven át futó svájci építészettel foglalkozó előadássorozat, amelynek eredményeként könyv is született, cseh és német nyelven jelent meg. Ezen kívül szintén nagy sikert aratott az építészeti- és filmfesztiváljuk, amelynek keretében olyan filmeket válogattak, amelyek reagálnak valahogy az építészetre.

A négy előadó prezentációja mintha sok mindent szeretett volna bemutatni egyszerre, ezért inkább villanásokat láthattunk, kevésbé elmélyült bemutatókat.

 

 

Első építkezésük és tervezésük több mint tíz évvel ezelőtt indult: „egy ismerősünk házat akart, és megkért minket, hogy rajzoljuk át a tervet, de rájöttünk, hogy nem vagyunk rá képesek. Új épületet terveztünk, és rávettük, hogy 23 éves fiúkkal terveztesse meg. Arra törekedtünk, hogy új volumeneket tervezzünk ezen a telken. Kb. 7 évig dolgoztunk ezen a projekten és közben többször megváltozott a funkciója, épp ezért amit látnak a képen nem egy ház, hanem, egy funkció nélküli objektum.” – tudhattuk meg a Kruh egyik alapítójától. És valóban, az általuk tervezett épületet nehéz lenne definiálni, funkcióját lehetetlen megállapítani. Nem véletlen, hogy az univerzális szerkezet mellett döntöttek. Az volt a céljuk, hogy „bármi megtörténhessen a házon belül”.

A tavalyi év legjobb kiállítás címet nyerte el az a munkájuk, amely a nácik alatt elpusztított áldozatok emlékére született. A kiállítótér betonfalakból áll, azokra fényképeket vetítenek. Amikor kialszanak a fények, csak csupasz falak maradnak.

 

 

Egy aktuális, még folyamatban lévő munkájuk szintén egy közeli barát felkérésére született. A megrendelő igénye úgy szólt, hogy szülei eredeti házára építsék meg annak tökéletes másolatát. Ezt azonban nem tudták megoldani. Ezért az eredeti házból talapzatot csináltak és erre került az új ház. A munkák tavasszal kerülnek befejezésre. „Harsány zöldre szerettük volna, hogy ezzel is jelezzük az idegen objektumot, de konfliktusunk van a megrendelővel.” – tette hozzá a Kruh építésze. A faluban egyébként nagy sikert aratott az ötlet, többen hasonlóan kezdtek el építkezni.

 

 

Az Under Construction két tagja, Vladimír Vasút és Viktor Vlach bemutatta a Nová Paka-i város központjában elhelyezkedő tér átalakítását. A teret minden oldalról elkezdték bontani, eredeti funkcióját teljesen elveszítette. „Az volt a célunk, hogy valamilyen módon újradefiniáljuk a teret, új épületekkel. A téren elhelyezkedő toronnyal szemben egy új tornyot terveztek. A bontásoknak hála, az egész tér gyakorlatilag parkolóként funkcionált az utóbbi időkben. Ezt meg akartuk szűntetni." – mondta Viktor Vlach. A hely jellegzetességét keresve, mint spirituális központot definiálták újra a Noá Paka-i város terét.

Marcela Steinbachova zárta az előadást, aki nem csupán a Kruh alapítója, hanem a Skupina vezetője is. Több érdekes projektet is hozott magával, az egyik egy prágai színházi fesztiválhoz kapcsolódott. Szalmabálával kötötték össze a fesztiválnak otthont adó teret a várossal. „Mivel Prága belvárosában volt a fesztivál, nem volt könnyű az engedélyeket beszerezni” – mutatott rá Marcela Steinbachova a cseh engedélyezések körüli nehézségekre. Eredetileg a városban sokkal sűrűbben lettek volna elhelyezve, elszórva a bálák de erre már végképp nem kaptak engedélyt. „Az egyik bála valahogy bekerült éjszaka egy prágai szökőkútba, – meséli mosolyogva a Skupina vezetője – ettől fogva arról szóltak az újságcikkek, hogy veszélyeztetjük a városban élők biztonságát.”

Az előadók mindegyike megemlítette az engedélyezések nehézségeit, a vállalkozói barokk nyomásgyakorlását, és azt a bizonytalanságot, amely a cseh parlamenti választások időszakában érzékelhető.

Biczó Gabriella (szöveg); Kresalek Dávid (fotó)