Épülettervek/Középület

Lights of Tomorrow – A jövő fényei

2007.03.19. 12:22

A Nemzetközi VELUX-díj 3 nyertest és 17 oklevéllel díjazott pályázót emelt ki. Bemutatjuk a nyertes pályaműveket.

A Nemzetközi VELUX-díj 3 nyertest és 17 oklevéllel díjazott pályázót emelt ki az építészhallgatóknak kiírt pályázaton. Pályaműveiket a bilbaoi Guggenheim Múzeumban állították ki októberben. Az első díjat a dán Louise Groenlund nyerte el „A fotográfia múzeuma“ című munkájával. A második és harmadik helyezett a spanyol Gonzalo Pardo, illetve a Nagy-Britanniát képviselő görög Anastasia Karandinou lett.
 

A 27 éves Louise Groenlund a kamerát metaforaként használja fotográfiai múzeumánál. Az építészhallgató Koppenhágában végezte tanulmányait, és a nyertes pályamű egyben a diplomaterve is. „A pályázat témája egybevágott a fény és a látvány érzékelésével és jelenségével kapcsolatos kutatásaimmal. A fotográfiai múzeum megtervezése a látás optimális feltételeinek a megteremtésével kezdődik. A néző ne csak magát a fotót lássa, de fogja is fel, hogy mit lát, és érzékelje az őt körülvevő világot – ez volt a célom.“
 

A második helyezett a 26 éves madridi Gonzalo Pardo Diaz, aki már több nemzetközi pályázatot is megnyert. Pályaműve „Az olvasás helye“ címet kapta, és egy háromdimenziós hálózatot mutat be, amely nem igazán épület, hanem inkább dolgozóasztal, vagy befejezetlen, erdőszerű, építés alatt álló terület.
 

A harmadik díjat az athéni, jelenleg Skóciában tanuló Anastasia Karandinou kapta „Fény-láthatatlan hidak“ című pályaművéért, amelyben a fény tulajdonságaival kapcsolatos elméleti tudását és Shanghaiban töltött gyakorlatának eredményeit ötvözi pályaművében.
 

A három díjon kívül a zsűri 17 oklevelet is kiadott, 9 országot képviselő pályázóknak. A zsűri a koncepció és a kísérletező gondolkodás figyelembevételével hozta meg döntését tavaly júniusban. A zsűri elnöke, Per Olaf Fjeld így értékelte a pályázatot: „A díj erőssége, hogy a világ sok-sok országából megpályázzák. A fénynek is megvan a maga térképe: mindenhol jelen van, de az építészeti környezetnek megfelelően mégis mindenhol más és más. Ez a pályaművekben is remekül tükröződött.“
 

1942-es alapításától fogva a VELUX mindig is figyelmet szentelt a természetes fény és a friss levegő szerepére az építészetben. Massimo Buccilli, a zsűri képviselője úgy gondolja, hogy a Nemzetközi VELUX-díj arra is hivatott, hogy biztosítsa a folyamatos párbeszédet az építész szakmával. A pályázatot minden második évben írják ki, legközelebb tehát 2008-ban.