A ljubljanai National and University Library (NUK II) építési helyszíne nem nevezhető szokványosnak. A tervezéskor nem csak az élő város meglévő viszonyaival kellett megbirkózni, hanem a terület alatt lévő római város, Emona városszerkezete is egy plusz rétegként gyarapítja a tervezési feltételek sorát. Ennek a rétegződésnek egyrészt épületszerkezeti, geometriai vonzata van, hiszen egy építészeti értelemben vett térben nem létező struktúrára kell ráépülni, amelynek háromdimenziós kivetülése nem illeszkedik a jelenlegi városszövetbe. Másrészt ez a kétezer év távlatát átölelő kapocs olyan elméleti-ideológia többlettel gazdagítja a helyszínt, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A helyszín
A tervezett épület területe a Kongresni Trg-től a Vegova ulica-n elinduló egyetemi épületek láncolatába illeszkedik, ezzel a funkcionális kapcsolatai erősek. Déli és nyugati oldalról forgalmas utak határolják, amelyek közül a városközponttal a Slovenska cesta biztosítja az autós forgalmi kapcsolatot. A fő gyalogosforgalom a Plecnik által tervezett NUK I és a Filozófiai Kar felől várható; ezen két irány összekötését a tervezési követelmények között megfogalmazott, a belső tömbön átvezető promenád biztosítja, amely a római utak területének felhasználásával összeköti a tervezési helyszínt határoló három utcát.
A forgalmi elemzés során arra jutottunk, hogy az új épület gépjárművel történő megközelítését - a kiírásban megfogalmazottakkal ellentétben - a tömb dél-keleti oldalán biztosítjuk a Slovenska cesta felől. A Trg Fancoske Revolucije felől a teret a Krizanke tömbjéhez hasonlóan kinyitjuk, ezzel egy lépcsőző pihenőteret tudunk biztosítani az NUK II főbejárata előtt. Ez a tér lesz az egyik végpontja a belső promenádnak, amelynek tervezett kialakításával a bejáratok egyszerűen megközelíthetőek minden irányból.
Az Emonska ulica-t a Vegova ulica-hoz hasonlóan vegyes forgalmú útként terveztük, a Zoisova cesta felől egyirányúsítva. Miután a Rimska ulica a Slovenska cesta felé egyirányú, ezért ezzel a megoldással semmilyen egyéb forgalmi változtatásra nincsen szükség, a tömb körül a forgalom biztosítható, de az egyirányúsítással az átmenő forgalom jelentősen csökkenthető. A forgalom további csillapítására javasoljuk fekvőrendőr (speed bump) építését. Az Emonska ulica épület előtti szakaszán nem terveztünk autós parkolási lehetőséget annak érdekében, hogy az utca túloldalán lévő parkkal jobb kapcsolatot tudjunk biztosítani. A szükséges 2 db akadálymentes parkolót (disabled parking place) a Főbejárat előtti tér mellett a Rimska ulica felől biztosítottuk.
Az épület körül, a régészeti feltárás által meghatározott kontúrvonalon a szintbeli különbséget lépcsősen kialakított növénysávokkal oldjuk meg. A belső tömbben, a szomszédos telkek csatlakozásánál több helyen csak támfalak alkalmazásával tudjuk biztosítani a szintkülönbségből adódó térhatárolást. Ezekben az esetekben tervünkben a vasbeton falak elé növényfalakat telepítettünk. A szomszédos épületek tömbbelsőben lévő garázsépületeit javasoljuk egy zöldtetővel fedett vasbeton lemezzel lefedni.
Építészeti koncepció
Az építészeti koncepció kialakításakor arra törekedtünk, hogy az épület egyes funkcionális egységei jól lehatárolhatóak legyenek, de elhelyezkedésük révén biztosítsák a megfelelő kapcsolatokat is. A romszinten (floor of ruins) teljesen átjárhatóvá tettük az épületet, a közösségi területek egyes egységeit a romokhoz igazodva, az insula-k eredeti térképzését visszaidézve helyeztük el. Ezzel a megoldással a romok felett egy lebegő, transzparens térstruktúra jön létre, mely nem csak funkcionálisan képez átmenetet a könyvtári területek felé, de virtuális kapcsolatot is teremt az új épület és a római városzövet között. Így az igazodás kényszere helyett együttműködés jött létre az új épület terei és a romok között. A felső szintekkel a vizuális kapcsolatot két belső átrium szolgálja, amelyek fény-kutakként levezetik a természetes napfényt az alsó szintekre, így nevezetes pontként a római utak kereszteződését is megvilágítják.
Az épület tömegalakításával reagáltunk a tömböt körülvevő utak eltérő jellegére. A Zoisova cesta és a Slovenska cesta felé az épület zártabb képet mutat, míg a Krizanke parkja és a Trg Fancoske Revolucije felé megnyílik. Éppen erre a szituációra reagálva nyitottuk ki a tömb észak-keleti sarkát, kiegészítve azzal a felvetéssel, hogy hosszabb távon a Krizanke-hoz hasonló tömbbelső alakuljon ki. Ezért is javasoltunk a modellen új beépítést a Rimska 5 és 7 számú épületekre.
Az épület jellemző magassága a 297,00 szinthez képest 22,90 m, melyben nem terveztünk lépcsőzést az Emonska utca felőli homlokzaton sem. Mivel a tömböt az észak-keleti sarkon nem zárjuk be, vagyis nem csatlakozunk közvetlenül a meglévő épületekhez, ezért nem éreztük szükségét a 20 m-es javasolt magasságra történő csökkentésnek. Ráadásul a NUK meglévő épületének magassága is körülbelül azonos a tervezett új épület magasságával.
Homlokzatképzés – kortárs reakció a Plecnik-könyvtárra
Fontosnak tartottuk, hogy az épület homlokzati karakterében illeszkedjen a Plečnik által tervezett meglévő könyvtárépülethez, de egyúttal a 21. század elejének technikai lehetőségeinek alkalmazásával egy kortárs épületet hozzunk létre. Plečnik épületével a kapcsolatot az egyszerű tömegképzéssel és a homlokzati struktúrából adódó mintázat átvételével kívántuk létrehozni.
Funkcionális elrendezés, működés
A különböző funkcionális egységek elhelyezésénél - a korábban leírtak figyelembevételével - az adminisztrációs és kiszolgáló szárnyat a terület dél-nyugati részén helyeztük el egy tömbben. A gazdasági bejárat a Slovenska cesta felől közelíthető meg. Itt kapott helyet a 8 személygépkocsi befogadására alkalmas, automatizált garázs és a rakodórámpa, amely közvetlen forgalmi kapcsolatot biztosít a Shipping Office and Mailroom felé. Az adminisztrációs és technikai (wing of working units and technical facilities) szárny személyzeti bejárata a Zoisova cesta felől, a római út indulásánál, a romszinten található. Az adminisztrációs egységek a felső szinteken kaptak helyet. A romszinten és a pinceszinten helyeztük el a technikai helyiségek (technical facilities) közművekkel kapcsolatos részét, míg a szellőzőgépházak a tetőszinten találhatók. Mivel a központi hulladéktároló a romszintre került, ezért a konténereket egy aknában elhelyezett emelőplató segítségével lehet az utcaszintre emelni.
A közösségi területek, a raktárak és a könytári funkciók a romterület felett szintben különülnek el, a közösségi terek a romszinten és a földszinten találhatók. A romszinten a promenádhoz és a bejárat előtti térhez történő csatlakozást úgy alakítottuk ki, hogy több önálló bejárat is kialakítható legyen, így értelemszerűen a Trg Fancoske Revolucije felőli főbejárat mellett a belső promenád felől is bejuthatunk a fogadótérbe, és a kávézó-klub egység közvetlenül elérhető a Zoisova cesta felől, így annak a könyvtártól való független működése biztosítható.
A bejárati előcsarnok két részre tagolódik. A főbejárat utáni térrész - mely valójában a XLVI. Insula belső udvarán található - a fogadótér szerepét tölti be, amelynek többszintes megnyitásával a vizuális élmény mellett az épület rendszere is rögtön átláthatóvá válik. Az egyszerű orientáció lehetőségét biztosítja, hogy a romszinti és a földszinti tereket - a funkciójukból adódóan tömör (opaque) lehatárolást kívánó helyiségek kivételével - csupán födémlemezekkel vagy üvegfalakkal határoltuk. Az előcsarnok nagyobbik része megegyezik a római út területével és elsősorban a pihenés célját szolgálja. A földszintre érkező lépcső mellett található közvetlenül a Computer Room és továbbhaladva, szabadon közelíthető meg az éjszakai olvasó (Night Reading Room). A Information Counter 1. mellett található az ellenőrzési pont, ahol egy függesztett hídon keresztül juthatunk a Reading Hall at the Entrance-ba, vagy a lifteken keresztül a könyvtári szintre.
Közvetlenül a főbejárat feletti 1. szinten található a többcélú terem (Multipurpose Hall), amely külön mosdóblokkal rendelkezik. A terem az előcsarnokból szabadon megközelíthető lépcsővel és saját lifttel. A kétszintes terem középen két azonos méretű térrészre osztható. A raktárak (storage facilities) az 1. és 2. szinten egy tömbben helyezkednek el, amely lehetőséget biztosít a különböző raktáregységek alapterületi arányainak későbbi flexibilis módosítására. A raktárak (storage facilities) közvetlen kapcsolatban állnak az adminisztárciós (wing of working units) szárnnyal, illetve az automated transport system segítségével az information counter-ekkel.
A könyvtár a 3. és 4. szinten kapott helyet. Homlokzatát lehető legnagyobb mértékben megnyitottuk a város felé. A belső területeken, a korábban említett fény-kutak felett üvegtető lezárást alkalmazunk, ezáltal természetes fényt tudunk biztosítani a teljes könytárnak. A könytár szintjei ellenőrzött liftekkel érhetők el, lépcsős megközelítés esetén az ellenőrzési pont a lépcső érkezésénél található, az Information Counter 2.-vel szemben.