Épületek/Középület

Luxus oázis Rádzsasztánban

2015.11.18. 15:00

A világ távoli helyeinek kevésbé ismert, de építészetileg különleges megjelenésű luxus üdülőhelyeire kíván kalauzolni most induló sorozatunk. Az indiai Dzsódhpur városában néhány, a pusztulástól megmentett korabeli épület bevonásával, modern kiegészítésekkel hozta létre a Lotus Stúdió és a Praxis iroda a nagyvonalú Raas fürdőszállót. Bán Dávid írása.

Az indiai Rádzsasztán tartomány második legnépesebb városa, az egész évben tartó ragyogásról a „nap városának” és a hagyományos építészeti elemei alapján „kék városnak” is nevezett Dzsódhpur erődjei, templomai, hatalmas palotái miatt igen népszerű turisztikai célponttá vált. A Lonely Planet által összeállított, a világ legkülönlegesebb helyeit tartalmazó listán 2013-ban dobogós helyezést ért el a Thár-sivatag szélén elterülő, közel másfélmilliós város.

Az Új-Delhiben működő, a helyi hagyományokat és a modern elvárásokat finoman ötvöző vendéglátóhely kialakításairól ismert Lotus Stúdió és a bengalurui Praxis iroda tervei alapján különleges fürdőszálló épült 2011-ben. A falakkal körbevett óváros szélén négy, a környékre nagyon jellemző rózsaszín homokkőből épült 18-19. századi, mára elhanyagolt palota és templom felújításával, valamint a hozzá csatlakozó három új szárnnyal egzotikus luxusszálloda nyílt. A számos szakmai díjjal kitüntetett Raas üdülő komplexum átadása évében elnyerte a World Architecture Festival szabadidős épületek kategóriájának fődíját is.

Nem csak egymásra, de az óváros különleges atmoszférájára is reflektál az épületegyüttes, miközben olyan zárt egységet alkot, ahol a vendégek teljes nyugalomra lelhetnek. A belső udvar és a szobák panorámájához lenyűgöző hátteret nyújt a sivatagból hirtelen kimagasló sziklákon nyugvó Mehrangarh erőd 15. századi hatalmas tömbje. Az újonnan épített szárnyak könnyeden bánnak a terekkel, fényekkel, árnyékokkal, mindemellett méltón kapcsolódnak a régebbi hagyományokhoz, a meglévő évszázados részekhez. A tradicionális kőfaragás technikáit remekül alkalmazták, jellegzetes jegyeit beépítették a modern szárnyba, amely eredményeként egy ötletes, sokoldalú, ugyanakkor visszafogott, megnyugtató tér jött létre. Ahogy Ambrish Arora, a Raas egyik tervezője kiemelte, amíg a kortárs üdülőhelyek leginkább díszletként használják a korabeli építészeti környezetet, addig a dzsódhpuri szálloda az elkopottnak vélt építészeti hagyományokat adja vissza. Ez az épület „modern keretbe zárja a régit és egyben régi keretbe zárja a modernt.”

A Raas tervezői nagyvonalúan bántak a térrel, hiszen a nagy alapterület ellenére csak 39 szoba – ebből 7 lakosztály – található, sőt négynek saját belső kertje is van. A díszítésnél kiemelkedő szerepet játszik a város jellegzetes rózsaszínes homokköve és az óvárosban oly sok helyen fellelhető kék színvilág. Az épületegyüttesben számos, finoman kidolgozott intim tér van, amelyek egy úszómedencével ellátott kellemes zárt kertet ölelnek körbe. A szálloda szépen kidolgozott, tradicionális tereiben fürdő- és kényelmi szolgáltatást nyújt a megfáradt vendégeknek. 

Bán Dávid