Cikksorozatunk az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény, valamint a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény összehasonlító vizsgálatával és értelmezésével foglalkozik. Az eheti részben az állami szerepkörök változásait tekintjük át.
A magyar építészeti szabályozás történetének két fontos, egymást követő mérföldköve a jelenleg még hatályos, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban Étv.), valamint az ezt felváltó, a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban Építészeti törvény). Mindkét szabályrendszer alapvetően befolyásolja a magyar építészeti kultúra fejlődését, az épített környezet védelmét és alakítását, a települések tervezését és fejlődését, valamint a hatósági eljárásokat, az ügyintézés menetét. A két törvény témakörök szerinti összehasonlítása, az eltérések bemutatása lehetőséget nyújt arra, hogy tájékozódjunk az idén hatályba lépő új szabályokról és felkészüljünk az ezekből fakadó változásokra.
Az alapelvek és célkitűzések változásának ismertetése után több részletben áttekintjük az építészeti és építési tevékenységet érintő, eltérő, de egymást kiegészítő szerepköröket. Ebben a cikkben az állam szerepvállalásának változása áll vizsgálatunk fókuszában.
Az állam szerepe és feladatai az Étv. szerint
A ma is hatályos, többször módosított Étv. a fizikai környezet alakításának és védelmének főleg technikai kereteit állapítja meg, kiemelve az építési tevékenységek szabályozását, az építészeti örökség védelmét, valamint az épített környezet minőségének biztosítását. Az állam ebben a kontextusban elsősorban az építésügy területén lát el feladatokat. Főként, mint szabályozó szerepel, amely előírja és ellenőrzi az építési normákat és szabályokat, biztosítva ezzel az épített örökség megóvását és a környezeti értékek védelmét. Ugyanakkor az Étv. egy „villanás erejéig" az Általános rendelkezésekben a környezet alakításának és védelmének hatályát kiterjeszti az "épített környezet emberhez méltó és esztétikus kialakítására" is, ami a jogalkotó elkötelezettségét jelzi a nem csak szabályokkal irányított, de az értékteremtő és minőségi építészet iránt is. A törvény az állam által ellátandó főbb feladatokat a következők szerint határozza meg:
Ezeknek a jellemzően technikai, mégis meghatározó feladatoknak az ellátása alapvető fontosságú az épített környezet fenntartható fejlesztésének, a kulturális örökség védelmének és az építési minőség magas szintjének biztosítása szempontjából.
Az állam szerepe és feladatai az Építészeti törvény szerint
Az Étv.-nyel szemben az Építészeti törvény egy ambiciózusabb és a mai kornak jobban megfelelő szemléletet alkalmaz, amely az építészetet a társadalom fejlődésének és a nemzeti identitás erősítésének kulcsfontosságú elemeként kezeli. Az állam itt már nem csak mint szabályozó, hanem mint fejlesztő, támogató és inspiráló szereplő jelenik meg, amely aktívan részt vesz az építészeti kultúra és értékek előmozdításában. A törvény különös hangsúlyt fektet az építészeti minőségre, az innovációra és a nemzetközi együttműködésre, valamint arra, hogy az építészet hozzájáruljon az építészeten túlmutató szélesebb társadalmi célokhoz, mint például a fenntarthatósághoz, a közösségi jóléthez és az oktatáshoz.
Az Építészeti törvényben az állam feladatai már rendszerezve-osztályozva szétválnak általános, kiemelt, valamint sajátos feladatokra, a Kormány feladataira, és az ágazati miniszterek építésügyi feladataira. Ez a strukturált állami feladatellátás jól mutatja, hogy jóval bonyolultabb világot élünk 1997-hez képest úgy az állami hivatali infrastruktúra, mint az ellátandó, építészettel összefüggésben felmerülő feladatok vonatkozásában.
Anélkül, hogy a törvényben szereplő összes feladatot a maguk teljességében ide idéznénk, összefoglalóan és megértést segítő szerzői csoportosításban azt mondhatjuk, hogy az Építészeti törvény meghatározásában az állam feladatai közé tartoznak az alábbiak:
Ezen nagy feladatcsoportokon túl számos olyan, a hatályos Étv.-ben egyáltalán nem, vagy csak marginálisan található állami részfeladat is megjelenik, mint például az országos tájépítész, a balatoni főtájépítész feladatainak koordinálása, vagy akár a települési zöldinfrastruktúra megőrzésének, fejlesztésének és védelmének elősegítése.
Az állami szerepvállalás evolúciója
Az Étv.-től az Építészeti törvényig terjedő időszakban az állami szerepvállalás jelentős változáson ment keresztül. Míg a jelenleg is hatályos törvény a szabályozásra, a kontrollra és a védelemre összpontosít, az idén hatályba lépő új törvény már egy szélesebb perspektívát nyit az építészeti kultúra és az épített környezet társadalmi szerepének fejlesztésére. Ez a változás jelez egy paradigmaváltást, amelyben az épített környezet nem csupán mint a szabályozás tárgya, hanem mint a társadalmi és kulturális fejlődés motorja is felismerésre kerül. Az állam ebben a folyamatban aktív szereplővé válik, amely nem csak előír, hanem ösztönöz, támogat és koordinál, felismerve, hogy az építészet fontos eszköze lehet a nemzeti jólét és identitás erősítésének.
Az Étv. és az Építészeti törvény összehasonlítása alapján egyértelműen látható, hogy az állam szerepe az épített környezet kezelésében jelentősen bővült és mélyült az elmúlt évtizedekben. Ez a fejlődés nem csak a jogi keretek változását tükrözi, hanem azt is, hogy a társadalom milyen értéket tulajdonít az építészetnek mint kulturális és társadalmi erőforrásnak. Az állami szerepvállalás bővülése a puszta szabályozástól az építészeti kultúra és értékek stratégiai fejlesztése felé elősegíti Magyarország építészeti örökségének megőrzését és a korszerű építészeti megoldások előmozdítását.
Projektangyal vélemény:
az Építészeti törvényt és várhatóan majd a végrehajtási rendeleteket is előkészítő Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vezetői és tisztviselői nincsenek egyszerű helyzetben. Ha csak a törvény állami feladatokat részletező paragrafusait nézzük, akkor is világosan látszik, hogy az építészetet érintő kérdések több kardinális területe nem az ÉKM-hez tartozik, ami nagyon megnehezíti bármilyen nagyívű szabályozási koncepció letisztult megvalósítását. Tudható, hogy a Kormányhivatalok működtetése és benne az építéshatósági feladatok ellátása nem az ÉKM-hez, hanem a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumhoz tartozik, a kiemelt jelentőségű barnamezős, rozsdaövezeti területekkel foglalkozó bizottság a Miniszterelnökségen működik, az Országos Építésügyi Nyilvántartást, benne az e-Naplót, az e-Közművet és egyebek mellett az ÉTDR-t is üzemeltető Lechner Nonprofit Kft. tulajdonosi joggyakorlója a Miniszterelnöki Kabinetiroda, az újonnan bevezetésre kerülő főtájépítészi feladatkör várhatóan az Agrárminisztérium szakmai felügyelet alatt működik, a sajátos építményfajták szabályozása pedig továbbra is az ágazati miniszterekhez tartozik majd.
Véleményünk szerint egy ilyen szervezeti rendszerben rengeteg véget-alig-érő egyeztetésre van szükség, mielőtt elfogadásra lehet felterjeszteni majd a végrehajtási rendeleteket, ami egyrészt nagyon lassú és ezért az ÉKM-en nagy (lesz) az időbeli nyomás, másrészről nagyon sok ponton várhatóan alkuhelyzetek adódhatnak az eltérő szakmai érdekeket képviselő minisztériumok között, ami a szabályozási koncepció tisztaságán, „áramvonalasságán" sokat ronthat. Magyarul félő, hogy egy bonyolult és elemeiben talán túlzottan is részletes végrehajtási szabályozás van születőben, ami megnehezítheti a mindennapi építészeti, városépítészeti, tájépítészeti szakmagyakorlást.
Mindemellett meglátásunk szerint az Építészeti törvény korszerű módon és jól fogalmazza meg az állami feladatokat, ezért reménykedünk, hogy a végrehajtási rendeletek is jól érthetőek, valamint átláthatóak lesznek és csak minimálisan bonyolítódnak el a különböző miniszteriális érdekszférák auráiban.
A cikksorozat eddig megjelent részei itt olvashatók.