Light Corner (Könnyű Sarok) irodaház
Petrezselyem utca 2–8.
Az irodaház mint épülettípus ma már Magyarországon sem csupán hivatali helyiségek többszintes, közlekedőterekkel tagolt halmazát jelenti. A puszta funkcionális igényeken túlmutató, leginkább talán a marketing világába tartozó követelményeknek is meg kell felelniük: a számukra helyt adó terület egyfajta vizuális fókuszpontjává kell válniuk – különösen városi környezet esetében. Az értékesebb irodákra igényt tartó vállalatok székhelyük megválasztásakor ugyanis a megfelelő méretű alapterület és a jó közlekedési adottságok mellett egyre inkább arra is figyelnek, hogy az épület erős vizuális élményt nyújtson, a cég profiljához illeszkedő „arculata” legyen. Ehhez persze nem elég egy-egy jó formai ötlet, komoly építészeti minőség és magas színvonalú kivitelezés is szükséges. Mindezt az építészeknek – legalábbis idehaza – meglehetősen ellentmondásos helyzetben kell keresztül vinnük, hiszen a beruházó – noha izgalmas, látványos épületet akar – minden körülmények között a költségkímélő megoldásokat részesíti előnyben.
A budai Light Corner irodaház tervei hasonló szituációban születtek: Nagy Iván, Cságoly Ferenc és társaik munkája azonban optimális végeredményre vezetett – az épület úgy képes kielégíteni a beruházó elvárásait, hogy közben „magasabb szinten”, azaz a hazai kortárs építészetben betöltött helyét tekintve is figyelemre méltó alkotássá vált.
Az irodaház a Margit körútba torkolló Fényes Elek utca és a Petrezselyem utca sarkán áll. A hely nem a legelőnyösebb: a szűk, feszített arányú kereszteződésbe ékelődő telek a körúti bérházak hátsó udvaraihoz és tűzfalaihoz kapcsolódik. A tervezők azonban szellemes telepítési-formai fogásokkal elérték, hogy az épület a körútról is szembeötlő legyen. Kihasználva az utca vonalának enyhe törését, a Fényes Elek utcai homlokzatot mintegy befordították a körút térfala irányába. A ház azonban nem ettől válik igazán feltűnővé. Közvetlenül a sarok előtt a homlokzat néhány métert hátralép a telekhatár mögé, s egyfajta hatásszünetként kiemeli a két utca metszéspontjára helyezett főlépcsőház toronyszerű, zárt tömegét. A kontrasztot fokozza a lifteket és közlekedőtereket rejtő visszahúzott rész könnyed, transzparens üvegfala, illetve a torony függőlegesének és a homlokzatok vízszintes sávablakainak ütközése is. A sarok a körútról nézve éles, szinte fénylően világos sávként hasít bele az utca összképébe; a hatás olyan erőteljes, hogy az épület vizuális értelemben szinte a Margit körúton álló házsor részévé válik.
Nagy Iván és tervezőtársai az irodaház kompozícióját természetesen nem pusztán a főút felől feltáruló látvány szempontjából alkották meg. A finomabb részletek csak a két belső utcában érvényesülnek, s tulajdonképpen az említett formai „effektek” szelídítésére szolgálnak – segítségükkel a harsányabb elemek képesek igazodni a közvetlen környezet intimebb miliőjéhez, léptékeihez. Például a nagy üvegfal és a Fényes Elek utcai oldalhomlokzat síkjait rövid diagonális szakasz köti össze, hogy találkozásuk ne törje meg az utca térfalainak viszonylag higgadt, visszafogott ritmusát. A felmagasodó lépcsőház égretörő lendületét a csúcsra felkúszó tetőzet fogja vissza széttartó, ferde éleivel; falainak hűvös zártságát, széleinek élességét a bejárati oldalon átlós lemetszés, illetve átellenben a teljes magasságot átfogó függőleges ablaksáv enyhíti.
Az épület legrészletgazdagabb része a bejárati homlokzatrész függönyfala: az acélváz szabálytalan kiosztása, az egyes üvegpaneleken megjelenő homokfúvott sávok, a panorámaliftek, valamint az egész szerkezetet hátulról megtámasztó, faágakra emlékeztető merevítőstruktúra együttese különös látványt teremt. A tükröződések, metsződések, áttűnések szinte egy önálló, több egymás fölött, alatt és mellett húzódó rétegben kibontakozó installációt alkotnak. Ezzel a komplexitással a többi homlokzatrész egyszerűsége, horizontális sávokra redukált tagolása áll szemben. A falsíkra ráfeszülő hosszú, töretlen szalagablakok sötétebb zónái a fehérre festett, vakolt falfelületekkel váltakoznak. Ez a kristályosan tiszta, egyöntetű látvány a környék legjobb klasszikus modernista épületeit, főképp a mára emblematikussá vált Atrium-házat (Kozma Lajos, 1935–1936) idézi, de a homlokzatformálás sajátos kettősségei (nyugodt, töretlen és kimozduló, dinamikus falsíkok, vízszintes és függőleges tagolás, szabályos és szabálytalan nyíláskiosztás, stb.) tekintetében Nagy Iván és munkatársai egy előző épülete, a közeli Kapás utcában álló Víziváros Office Center folytatásának, továbbfejlesztésének is értelmezhető.
A belső térrendszert meghatározza az épület F alakú alaprajza, mely két eltérő méretű udvart zár közre. A központi közlekedőtér a földszinten a Petrezselyem utca mentén húzódó gerincben helyezkedik el, összekötve az előcsarnokot az oldalszárnyak helyiségsoraival, a belső udvarokkal, a hátsó lépcsőházzal és az étteremmel. Az irodahelyiségek a mai igényeknek megfelelően teljesen flexibilisek, szabadon feloszthatók, de egyterűvé is összenyithatók. A legfelső, üvegfalas emelet homlokzatai a szabályozáshoz igazodva kissé visszalépnek, ekképp teret engedve tetőteraszoknak is. A belső homlokzatok a külsőket követik: a világos, nyitott térfalak tágas, levegős hangulatot biztosítanak. A nagyobbik udvar lényegében a szomszédos bérháztömb által közrefogott területtel azonos méretű, így e sűrűn beépített városi környezetben szokatlanul nagy szabad tér keletkezett.
A Light Corner irodaház építészeti megformálását tehát – a látszat ellenére – a sokféleség jellemzi. Egyfelől városképi léptékű jelszerűség, lakonikus megformálás, másfelől a mikrokörnyezetre reflektáló részletgazdagság jellemzi. Ugyanakkor képes a lakóházak sűrű, sérülékeny szövetében finom, helyre érzékeny alkotóelem lenni.
Szöveg: Haba Péter
Megjelent a Budapest folyóirat júniusi számában
Budapest, II. Petrezselyem utca 2–8.
Ingatlanfejlesztő: Margit Üzletközpont Kft. (Skanska Property Hungary Kft.)
Generálkivitelező: Narva Építő Kft.
Tervező: Építész Stúdió Kft.
felelős tervező: Nagy Iván; társtervező: Cságoly Ferenc DLA (Építész Stúdió Kft.);
munkatárs: Szabó Levente, Marosi Bálint, Sajtos Gábor, Várkonyi Andrea (Hetedik Műterem);
környezetrendezés: Torma Sarolta;
statikus: Volkai János.
CAD: Zoom Design Kft. (Borók Tamás és Léhner Tamás)
statika: Volkai János és D. Hetesi Lilla (TM Janeda Kft.)
épületgépészet: Oltvai András (Oltvai Gépész Stúdió) és dr. Morlin András (Axima Kft.)
villamos berendezések: Kovács György és Ivanics Zoltán (Provill Kft.)
környezetrendezés: Torma Sarolta (Land-A Kft.)
forgalomtechnika: Rhorer Ádám (Közlekedés Kft.)
Telek: 3598 m2
Bruttó szintterület: 15 561 m2 (térszint felett), 22 822 m2 (összesen)
Beépítési százalék: 65.86%
Szintszám: F+5+T (F+6), kétszintes mélygarázzsal (222 parkoló)
Az épület az átadással együtt a CIB Bank tulajdonába került. A székházban az irodák mellett van bankfiók, hitelcentrum, konferenciaterem (150 fő) és étterem (400 adagos konyhával).
Az irodaház története 1998-ban egy meghívásos tervpályázattal kezdődött, amelyen 4 magyar és 3 svéd építésziroda vett részt. A pályázat nyerteseként az Építész Stúdió Kft. még abban az évben elkészítette az első változat engedélyezési tervét, sőt egy hosszabb szünet után a kiviteli tervezést is elkezdtük. A Skanska Property Hungary váratlan beruházói döntését követően azonban 1999 végén egy másik bériroda épület (Science Park) tervezése indult, és az akkor Margit Center néven futó épület tervei a fiókba kerültek.
A munka évekkel később, 2003 végén indult újra, a Science Park két épületének befejezése után. A beépítés gyakorlatilag változatlan maradt (két belső udvart körülzáró „F” alak, illetve a telekhatárokat követő utcai beépítési vonalak), de minden egyéb átalakult valamilyen mértékben. Az áttervezés során az épület főbejárata bizonyult a legkeményebb diónak (egyben a saroktelek leghangsúlyosabb pontja a két utca találkozásánál), abból az ellentmondásból adódóan, hogy a sarok nem a fő irányba, a Margit körút felé néz, hanem éppen ellentétesen. Az épület egyetlen pontjára kellett „mindent” összesűrítenünk, hogy a főút felé a lehető legerősebb figyelemkeltő „jel” jelenjen meg.
A megoldást a főlépcső sarokra helyezése, toronyszerű megformálása és a főbejárat/liftblokk egység transzparenssé tétele és kismértékű „kifordítása” jelentette. Az itt megjelenő, sokemeletes függönyfalat és a mögötte lévő légteret a szabálytalan osztásrend, a homokfúvott üvegsávok, valamint az üveg mögött megjelenő, faágakra emlékeztető, a teret behálózó merevítőszerkezet és a panorámaliftek mozgó, este megvilágított dobozai teszik élettelivé. A telekhatártól visszahúzott homlokzati sík kisebb térbővületet hoz létre a bejárat előtt.
A külső homlokzatok tudatosan visszafogottak, a közvetlen környék modern, világhá-ború előtti épületeit (például a volt Átrium mozi - építész: Kozma Lajos) idéző hosszú sávablakok a horizontalitást hangsúlyozva rávezetnek a saroktoronyra. A Fényes Elek utcai szárny a földszinten árkádos kialakítású hasonló okokból. Minden tömör felület vakolt, egyedül a lábazat egy részén alkalmaztunk mészkő burkolatot. A mozgalmas, titáncink anyagú fémlemez tető (két iroda és egy gépészeti szárnnyal) az épület ötödik homlokzata. A gépészeti helyiségek egységes megjelenését a nyílások és a tömör felületek előtt azonos megjelenésű, vagyis helyenként burkolatként alkal-mazott zsaluszerkezetek szolgálják.
Nagy Iván építész