A Seefeld középpontjában álló Mountains Hotel nem csak új arculatát, de belsőépítészetét is magyar tervezőkkel: a POSITION Concept munkájaként készíttette el, a sportok és a természetesség jegyében. A szálloda megújult ötven szobájába és közösségi tereibe ráadásul a magyar kollektíva által tervezett bútorok kerültek. A projektet a tervezők leírásával mutatjuk be.
Megbízásunk tárgya az ausztriai Seefeld központjában anno St. Peter Hotel néven működő, két épületszárnyból álló resort-együttes belső tereinek áttervezése. A felújítás a közösségi terekre és 50 szobára terjedt ki az első ütemben. A további ütemekre a maradék ötven szoba, a homlokzat felújítása, illetve egy ráépített tetőszint és skybar tervezése jelenleg is folyamatban van.
Az ügyfél már a felújítás gondolatának megszületésekor elkezdte keresni a tervezőgárdát, amely később lehetőséget adott számunkra, hogy konceptuális szinten tudjunk részt venni a hotel üzleti céljainak érvényesítésében a designon keresztül.
A térség egyik legnagyobb kihívása, hogy miként tud megújulni úgy egy hotel, hogy az öregedő vendégkör megtartásával egyben megcéloz egy fiatalabb réteget is. Nehezítő tényező volt továbbá, hogy a környéken rengeteg hasonló szálláshely-szolgáltatás van, így kiélezett versenyhelyzetben kell egyedi, egyben nem túlságosan kirekesztő designt létrehozni.
A briefben végül három szempontból álló rendszert fogalmazott meg a megrendelő:
1. A természet közelsége
Seefeld a tiroli térség egyik talán legszebb régiója. Nevéből is kicseng, hogy a hegyek közt meghúzódó fennsíkon helyezkedik el. Télen síparadicsomként működik, nyáron a túrázást kedvelő vendégeknek kínál rengeteg kikapcsolódási lehetőséget, minden szezonban lélegzetelállító természeti szépségével.
2. Sport
A legtöbb helyben működő hotel kínál valamilyen sportolási lehetőséget, azonban ezek többnyire a túrázás és a télisportok tematikája körül mozognak. Kiegészítő szolgáltatásként különböző egészségjavító, orvosi kezelésekkel egészítik ki az odalátogató idősebb korosztályt igényeit.
A Mountains ezzel szemben dedikáltan sporthotelként képzeli el a jövőt, amely a környék adta lehetőségeken túl nyújt indoor szolgáltatásokat, illetve holiday planner szolgáltatást. Ez utóbbi személyre és erőnlétre szabott útvonal- (látványosság-) szelekciót nyújt, az ismert nevezetességeken túl rengeteg alternatív időtöltést kínálva a vendégeknek.
A szálloda korábbi gym részlegének teljes újratervezése és bővítése is a brief részévé vált, így lehetőség van személyi edzővel való edzésre és jógakurzusokon való részvételre is. Az egészségtudatosság központi üzenete a hotelnek, így a belsőépítészet és az arculatnak is szerves részévé vált.
3. Tirol: alpesi tárgy- és térkultúra
A vendégek jelentős része választja ezt a régiót az összetéveszthetetlen alpesi építészeti és tradicionális hangulatú városok miatt. Seefeld is egy tipikus alpesi kisváros, jellemzően 1-3 szintes épületekkel, faborítással, faragott építészeti díszítéssel. A belső terekben is domináns a fa, illetve az állatbőrök, textilek, tradicionális motívumok használata. A megrendelők ismerik a vendégek nosztagikus szeretetét az épített környezettel kapcsolatban, így helyszín designtradíciójának megtartása szintén a brief szempontjává vált.
A koncepció
A brief szempontjaik szűkítése és design-szempontból is értelmezhető változata az üzemeltetők és a résztvevő tervezők közös döntéseire épült. Ez mindenki számára könnyen értelmezhető, egyszerű üzeneteket fogalmaz meg, az újszerűségét a szolgáltatások mixe és a grafikai-, belsőépítészeti megfogalmazásmód adja. A MOUNTAINS csapata komolyan vette a koherens design gondolkodás fontosságát, a koncepció nem állt meg belsőépítészet és arculettervezésnél. Teljesen új, helyi ételekre épülő gasztronómiai koncepciót, lokális borválasztékot állítottak össze. A személyzet formaruhája és kiegészítő kommunikációs eszközeik az újraértelmezett koncepciót támogatva készültek el.
A mi koncepciónk a briefben szereplő hívószavak relációjának, arányrendszerének felállításában található.
Két komponensre osztottuk a fenti brief-szempontrendszert:
A.
A természet és alpesi építészet, természetes anyagok, természeti struktúrák, földszínek, illatok a környék esszenciája köré szerveződik. Minden beépített felület a környék faunájának egyfajta, a design nyelvére fordított esszenciája. (Pl.: Milliken mohatelep-zöld padlószőnyegek, vagy a falak jeges földstruktúrájú világos szürke festése.) A falszínek, burkolatok kiválasztásánál hasonló utalásokra törekedtünk. Megtartottuk a jellegzetes fafelületeket, azonban mint ahogy a legtöbb belsőépítészeti elem a ránk jellemző minimalizmus jegyében redukálódott térbeli arányrendszerré, ezáltal az alap belsőépítészet, anyaghasználat letisztult és hosszú távon is aktuális tud maradni. Az eredeti, tradicionális belsőépítészeti elemeket csak részben tudtunk megtartani, a korábbi felújítások sokhelyen megszüntették a hotel egykori alpesi jellegét.
B.
A sport és ennek a design megfogalmazása sok féleképpen megfogható. Az ügyfelekkel egyetértésben, próbáltunk elszakadni az konkrét, egyértelmű tárgyi utalásoktól, amelyre nagyon sok példa született már.
Ehelyett a mind télen, mind nyáron elengedhetetlen, ám annál karakteresebb sportruházathoz nyúltunk segítségül. Ezen belül is a vintage sportruházati elemek, steppelés, csomópontok, kiegészítők, anyaghasználat, színek bútorzatba való átemelésére törekedtünk. Ezáltal a tompított alap architektúra és a színes bútorozás kontrasztja adja a hotel végső belsőépítészeti koncepcióját.
A szobák bútorozási képét, túlnyomó részt az általunk tervezett beépített bútorok adják. A moduláris gardróbrendszer, minibár-íróasztal modulok, a francia- és egyágyas bútorok, illetve fürdőszobabútorok és kiegészítő bútorok egyedi tervezésűek. Szobaszintektől függően egyedi kárpitos bútorokat: kanapéágyakat, puffokat terveztünk, egyedi sportruházatra jellemző, ám a hotel arculatával legyártott felvarrók, különböző ruhaipari kiegészítők applikálásával és érdekes kárpittársításokkal.
A beruházás az épület léptékéhez képest nagyon limitált büdzsével készült el, így külön kihívást jelentett nekünk, hogy a fenti koncepciót hogyan tudjuk egyszerű, elérhető ezközökkel megvalósítani. Sokat harcoltunk azért, hogy az alapkoncepció a megvalósítás során is felfedezhető maradjon.
A hotel vizualitásában nagy szerepet kapott az arculattervezés, az arculati elemek használata. Laki Eszter grafikussal közösen terveztünk, oda- és vissza megfogadva egymás tanácsait, ezáltal vált a MOUNTAINS hotel egy igazi magyar design exportcikké! Eszter nagyarculatot tervezett a MOUNTAINS-nak, amelyből az egyedi motívumrendszert, terülőmintákat helyenként átemeltük a belsőépítészetbe.
Külön öröm volt számunkra, hogy mind a közösségi terekbe, mind a szobákba a POSITION Collective lámpái kerülhettek be. A PRAN, ZONA és az egyedileg a hotel számára fejlesztett PANKAT lámpatestekből terveztünk be a terekbe. A PANKAT kerámiából készített függesztékeket szintén természeti formák inspirálták, színében a hotel tereivel harmonizáló kivitelben kerültek legyártásra és a hotel alapszintű szobakínálatában találhatóak. A PRAN lámpák a prémium kategóriás szobákba kerültek, szintén a hotelre perszonalizált színösszeállításban, ezzel kihasználva a termékbe rejlő tervezői szabadságot.