Design/Formatervezés

Mahjong, bicikliváz, pavilon

2006.10.27. 10:37

A Medence Csoport 2000-es megalakulása óta azt kutatja, hogyan hozható párhuzamba a bambusz és a nyugati kultúra.

A Medence Csoport 2000-es megalakulása óta azt kutatja, hogyan hozható párhuzamba a bambusz és a nyugati kultúra. Azonnal felmerül a kérdés, miért éppen a bambusz. A kiállított anyagok amellett, hogy a hosszas kísérletezés megvalósult eredményeit mutatják be, egy promóciós célokat szolgáló, a bambusz eredetiségét, felhasználhatóságának sokszínűségét is elénk tárja. Amellett, hogy tipikusan keleti anyagról beszélünk, amely egyfajta szellemi értékkel bíró kincs, a bambusz mellett szól, hogy végtelen számú felhasználási lehetőséget kínál. Maga a növény igen alkalmazkodó, ellenálló és rugalmas.



 

A bambusz Kína talán legfontosabb növénye, gyakran nevezik „Kína barátjának” is. Bambuszcsíkokra írták a kínai műveltség legkorábbi műveit, de maguk az ecsetek is ebből az anyagból készültek. A kínai költészet gyakori tárgya ez, méltatják szépségét, sőt báját. A bambusz keleten, a tökéletes megnyugvás szimbóluma. Mindemellett a kínai nyelvben a zhu szó egyszerre fejezi ki a bambuszt és a kívánni szavakat. Ezt a homonimát, azaz képileg azonos, de jelentésében különböző kifejezést, éppen ezért gyakran szerepeltetik a jókívánságok kifejezésére is. Főleg Keleten számtalan dologra alkalmazzák, épülhet belőle ház, kerítés, szék, lehet szállítóeszköz, hangszer, hajó, evőeszköz vagy akár bicikliváz is. De ne feledkezzünk meg a pandáról, a közkedvelt társasjátékról a mahjongról, vagy a 2003 óta a Szigeten felállított Octopus pavilonról sem. Ez utóbbi, egy 167 négyzetméter alapterületű labirintus, melynek 157 négyzetméteres sátor része ad otthont az irodalomnak és komolyzenének. A sátrak, egy 155 négyzetméteres agórát fognak közre. A szerkezeti kialakítás fő szempontjai között szerepel, a könnyű szerelhetőség, a gyors építés, bontás és szállíthatóság. A sátrak acél csomópontokkal megerősített bambusznád rudak, fenyő gerendákkal.



 

A Medence Csoport munkáiban a környezettudatos magatartásra és a természetes anyagok használatára törekszik. A csapat minden tagja egyszerre tervező és kivitelező is. Környezetkultúrával és környezettervezéssel tesznek kísérletet, a természet- művészet- közösség hármas egység összhangjának megvalósítására. Munkáik hazai népszerűségére reméljük egyáltalán nem lesz igaz az a kínai mondás, miszerint „majd ha a bambusz virágzik”, azaz 40-120 évente csupán egyszer.

Keleti anyag - Nyugati forma címmel látható kiállításuk a Körzőgyár Galériában, október 31-ig.

Szöveg és fotó Biczó Gabriella