Városszerkezet
Települési szintű javaslatunk a tervezési terület és környezetének újraértelmezése a tervezési program által involvált új egyensúly függvényében. Az új Városközpont - mely egyszerre folytatása a Dózsa György út mentén felfűződő közfunkcióknak, ugyanakkor városi léptékű új szerkezeti és funkcionális egység is – az új egyensúly vetületében helyét a tervezési terület közepén, illetve attól kissé délre keresi. A Táncsics park kibővítésével új minőséget jelentő, környezetét szervező és önálló szerkezeti elemmé váló Városi Parkot hozunk létre.
A fejlesztési területet szintjén értelmezhető javaslatokat illetően a Városközpontot a megtartandó Konzervgyári csarnok és az Atomcenter épülete szélességében, ezen épületekkel és ezektől délre létrehozandó – ma jellemzően üres – területen javasoljuk létrehozni. A tervezett Városközponttól délre javasoljuk elhelyezni az oktatási funkciókat, melyek így egy markánsan lehatárolódó szerkezeti egységet tudnak képviselni. A Konzervgyári csarnok és az Atomcenter épülete között végigfutó sétáló-bevásárló utca, gyalogos „mall” kialakítását tervezzük, mely felfűzi a Városközpont összes épületét. A Tolnai úton a Domb utcai kereszteződés térségéből indulóan kelet-nyugati irányú új, a tömbbelsőt feltáró utat hozunk létre a meglévő belső út nyomvonala mentén. Fontosnak tartjuk közvetlen – térszint alatti – gyalogoskapcsolat megteremtését a Duna-parti rekreációs területtel.
Az adottságok és rendelkezésre álló információk alapján építészeti manírban visszafogott, a javaslat lényegére koncentráló megjelenítés alkalmazását tartjuk adekvátnak a jelenlegi tervfázisban. Ezek alapján meghatározó alapvetéseink az alábbiak voltak:
A tervezés során az alábbi fő gondolatokra kerestük a jó megoldást:
A program szerinti funkciók a javaslatban többnyire egy épületen vagy épületegyüttesen belül vegyesen jelennek meg.
Új építés:
Konzervgyári csarnok meglévő épületének átalakítása és bővítése – H jelű tömbben:
Szolgáltatások, egyéb közfunkciók: A központ földszintjét át- és átszövik a szolgáltató jellegű funkciók, melyek az itt élők ellátásának és a városközponti életnek szerves részei. A tömbök – a Városházát kivéve – földszintjükön minden esetben kereskedelmi-szolgáltató funkciókat tartalmaznak.
Úthálózat és parkolás: A tömb külső kapcsolatait tekintve új, meghatározó elem a Tolnai úton a Domb utcai kereszteződés térségéből egy új körforgalmon keresztül induló új kelet-nyugati irányú, a tömbbelsőt feltáró út. Ebbe köt be a tömböt feltáró két észak-dél irányú meglévő út, melyek keleti és nyugati irányból közrefogják és feltárják a Központ területét. Az A, B, C és D, valamint az I és J jelű tömböknél a térprogram meghatározó részét képzik az önálló komponensként kialakított hátsó, azaz a forgalmi útról megközelíthető tömbgarázsok.
Gyalogos utak hálózata: Az új Városközpont gerince a sétáló-bevásárló utca, a „mall”, minden erre szerveződik. A „mall” északról kapcsolódik a Városközpontot a Városi Parktól elválasztó kelet-nyugat irányú gyalogos sétányhoz, mely direkt módon kapcsolja össze a Dózsa György utat a Duna-parti rekreációs területtel. Ez az útvonal a Duna-parton dél felé haladva visszacsatol a Kollégium déli oldalán és betorkollik a Városközpont déli oldalát lezáró gyalogos „Allée”-ba. A Városi Park gyalogos szempontból elsősorban elosztó szerepű: minden irányt összekapcsol.
Az adottságokból adódóan elsősorban a terület zöldterületi hálózatára helyeztük a hangsúlyt. Ennek a hálózatnak két kulcspontja a Táncsics park térsége és a Duna-parti szabadidős, rekreációs terület.
Javaslatunk meghatározó eleme az immár városi jelentőségű, mintegy 4,5 hektáros Városi Park, amelyet a ’70-es évek állapotát visszaidéző, jegenyesorral szegélyezett gyalogos sétány zár le. A Park középvonalának déli meghosszabbításában alakul ki egy zöldsávos-fásított gyalogos „mall”, melynek déli végén, a Központ lezárásaként egy kelet-nyugat irányú, hangsúlyos, fásított „Allée”-t javaslunk, amin keresztül (a „mall” folytatásaként) a Kollégium együttese mögött juthatunk el a másik Duna-parti kapcsolathoz. A zöldterületi hálózat szerves része dél felől a Szakképző iskola és a Kollégium nagyméretű udvara.
Tervünkben kísérletet teszünk a visszatérő igényként és hiányosságként megfogalmazott Duna-kapcsolat újrateremtésére két felszín alatti átjáró beillesztésével, a töltés és a folyó közti sáv szabadidős-zöldfelületi karakterének megfogalmazásával, ezáltal vonzóvá tételével (úszóház-kikötő, víziszínpad, sportpályák, kalandpark).
Bede István, Köves András, Rádóczy (f) László