Összesen egymillió forinttal jutalmazta a Market Építő Zrt. a Market 21 Days elnevezésű szakmai kihívás legjobb pályázatait. A kezdeményezés fő célja a tehetséggondozás, valamint a versenyképes, nemzetközi szintű tudás biztosítása Magyarországon. Ennek eléréséhez elengedhetetlen a BIM-rendszer jelentőségének tudatosítása a jövő mérnökei számára, valamint az egyetemi hallgatók motiválása az épületinformációs modellezési eljárásra irányuló szakmai továbbképzésre és fejlesztésre.
Az első – a BIM, azaz a Building Information Management rendszer átfogó ismeretén alapuló – szakmai kihívást 2019-ben indította a vállalat. A második pályázati felhívás 2020-ban a pandémia miatt nem valósulhatott meg, ezért egy év kihagyással idén ősszel hirdették meg újra pályázatot.
Az elmúlt években a Market Építő Zrt. innovációs törekvéseinek részeként számos digitalizációs fejlesztést valósított meg. A BIM (Building Information Management) használatának kiemelt jelentőséget tulajdonítanak, mivel ezzel a metódussal biztosítható a tervezés és a kivitelezés közötti folyamatos információáramlás, az épületek tervezési és építési folyamatainak digitális modellek használatával történő szimulálása és optimalizálása – ezt az építőipari szereplők széles körében is tudatosítani szeretnék. Az üzenet közvetítéséhez kiváló eszköz a Market 21 Days hallgatói pályázat, hiszen a jelen egyetemistái mind a jövő tervezői, kivitelezői, üzemeltetői.
A versenyre több mint 80 csapat regisztrált, amely jelentősen meghaladta a 2019. évi jelentkezéseket, ugyanakkor az értékelhető pályázatok száma elmaradt a várttól. Az eredmény rávilágított: a BIM-rendszer iránti érdeklődés folyamatosan nő, illetve a fiatalok keresik a lehetőséget arra, hogy összemérjék szakmai tudásukat, ugyanakkor az építőipari vállalat észlelte a BIM átfogó ismeretére vonatkozó hiányosságokat és a közeljövőben lépéseket tervez tenni a fejlesztés irányába.
A pályázati kiírásban megfogalmazott elvárásokat – amelyektől a Market Építő Zrt. az általa képviselt szakmai színvonal miatt nem tekinthet el – a benyújtott pályázatok nem tudták teljesíteni, viszont két ígéretes pályamunka alkotóit a társaság különdíjjal bíztatja tudásuk fejlesztésére. Emellett minden résztvevő részletes értékelést kapott a pályamunkájára és szakmai javaslatot arra vonatkozóan, mely területeket érintően érdemes tájékozódnia, fejlődnie.
Grátzer Szabolcs, a Market Építő Zrt. tervezési osztályvezetője és BIM managere a pályázatról elmondta: „Mint BIM szakember, fontosnak tartom, hogy a jövő generációja behatóan tanulmányozza a rendszert, és hogy minél több egyetemistához eljusson az üzenet: használata a tervezésben és kivitelezésben is rendkívül hasznos, és ma már sok munka esetében elengedhetetlen. Az a tapasztalatom, hogy az egyetemisták is érdeklődnek iránta, ezért örülök, hogy már második alkalommal volt lehetőségünk pályázatot hirdetni és ennek ezúttal is aktív résztvevője lehettem. Sajnos az idén a vártnál kevesebb értékelhető pályamű érkezett, mint amire számítottunk, de a következtetéseket levontuk, a tapasztalatokat felhasználjuk a jövőben, és továbbra is aktívan foglalkozunk a BIM-rendszer népszerűsítésével."
A Market Építő Zrt. szakmai bizottsága értékelte a pályázatokat, a zsűri tagjai:
A kiértékelés során a pályázati felhívásban előírtaknak megfelelő módon elkészített és benyújtott pályaműveket a négytagú zsűri megvizsgálta, majd egységes rendszer szerint, anonim módon pontozták azokat.
A szakmai zsűri a következő díjakat osztotta ki:
Az ünnepélyes díjkiosztón Báthory Balázs és Grátzer Szabolcs adták át a csapatoknak a jutalmakat. A nyertesek a pénzjutalmakon kívül lehetőséget nyertek szakmai gyakorlat eltöltésére a Market-csoportnál.
A díjazott pályaműveket benyújtó csapatok az alábbiakban nyilatkoztak Market 21 Days pályázat tapasztalatairól:
„A Market honlapján találkoztunk a felhívással, majd a jelentkezést követően tömbösítve, teljes napokon át dolgoztunk a feladat kidolgozásán. A következő 21 Days pályázaton indulóknak azt tanácsoljuk, hogy vegyes csapatban, épületgépész bevonásával dolgozzanak." – Pizzapasta csapat.
„Egy Facebook hirdetésben bukkantunk a pályázatra, és mivel mindannyian fejlődni szerettünk volna, eldöntöttünk, hogy jelentkezünk rá. Úgy gondoljuk meg is lett az eredménye, ugyanis 21 nap alatt sajátítottuk el azt tudást, aminek segítségével a különdíjat nyertük. A szoros határidő nagyon hasznos volt, motivált minket a gyors tanulásra. Már megbeszéltük a csapattal, hogy jövőre is részt veszünk a versenyen." – NDM csapat.