Nézőpontok/Kritika

Megjelent az Örökség márciusi száma

2012.03.12. 08:52

Megjelent a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Örökség című folyóiratának márciusi száma.

Az Örökség márciusi számában a sokat látott, jobb időket élt, s immár szebb időkre váró gyulai Harruckern –Wenckheim –Almásy-kastélyról írunk. Szólunk építéstörténetéről, a lakói, tulajdonosai életéről, mai, hosszú ideje méltatlan állapotáról, s arról, hogy Gyula város önkormányzata végre megkapta az állami tulajdonból ki nem adható műemléképület vagyonkezelési jogát, s tervei szerint megújul a kastély és kertje, s kulturális, közösségi központ otthona lesz(4. oldal).

 

 

 

A Harruckern –Wenckheim –Almásy-kastély históriájának szemelvényeit mondja el a művészettörténész, a kastély kutatója (7. oldal).

Hatodik esztendeje a Kulturális Javak Bizottsága közreműködésével hoz egységes szemléletű döntéseket a KÖH Műtárgyfelügyelete. Az elmúlt évben hetvenkilenc tételről, festményről, iparművészeti alkotásról, könyvről, kéziratról, levéltári iratról mondta el véleményét, szakmai állásfoglalását a bizottság (9. oldal).

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Nyilván tartásának adatrevíziója, térinformatikai feldolgozása 2009-ben kezdődött meg, azzal a kiemelt céllal, hogy majd elkészülhessen Magyarország térinformatikai „műemléktérképe”. A sokrétű, rendkívüli pontosságot igénylő szakmai munka sok elismerést, legalább annyi vitát, nem egyszer, valljuk meg, ellenérzést váltott ki. Fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan közreadjuk azt az írást, amely elemzi, értelmezi az eddig eltelt időszak tevékenységét (11. oldal).

Hogyan alakul a hazai lakásállomány sorsa? Merre van a kiút, egyáltalán van-e meghatározható kiút a műemléki védettségű lakóépületeket és az új építésű ingatlanokat egyaránt érintő gazdasági problémák egyre élesebben jelentkező köréből. Erről szól a négyrészes sorozat, melynek második írását közöljük, természetesen ezúttal is összefüggésben a kulturális örökséggel.(19. oldal).

Betörők jártak egy budapesti lakásban tavaly novemberben. A művészettörténész szakmában sem ismert, ám művészeti alapismereteit, képzettségét otthonról hozó festő, Kernstock Ágoston nyolc olajfestményét vitték el. Nemcsak névhasonlóság, unokatestvéri kapcsolat fűzte az alkotót Kernstok Károlyhoz, a XX. század első felének meghatározó művészéhez. Családi hagyaték részét képviselték a művek, amelyekről most szólunk (22. oldal).

Az kiadvány olvasható a KÖH oldalán az Örökség menüpont alatt.