Közélet, hírek

Megújult az M3-as metró déli szakasza

2020.10.22. 08:08

A mai napon délután 5 órától nyílnak meg az utasok számára a hármas metró felújított megállói. A Határ út, Pöttyös utca, Ecseri út és Népliget állomásokon túl megújultak az alagúti terek, a pályahálózat, a vasúti és a biztonsági berendezések, a tájékoztató elemek és a metróvonal elektronikai hálózatai is.

Október 22-én 17 órától Budapest legforgalmasabb közlekedési eszköze ismét teljes vonalán közlekedik, köszönhetően annak, hogy a tavaly márciusban átadott északi szakasz felújítása után a déli szakasz rekonstrukciója is megvalósult. A munkálatok leglátványosabb része, hogy a négy modernizált állomás külsejében is átlényegült, azonban puszta esztétikai ráncfelvarrásnál jóval többről beszélünk.

A hármas metró déli szakaszának felújítási munkálatai 2019-ben kezdődtek, amelyet több mint 5 éves felmérés és tervezés előzött meg. Ennek az alapos és figyelmes tervezői és mérnöki munkának hála az új megállók nemcsak szebbek és világosabbak, hanem minden szempontból kényelmesebbek, biztonságosabbak, funkcionálisabbak, és remélhetőleg utasként kellemesebb lesz használni majd ezeket a tereket.

A rekonstrukció tehát nem csak a vonal látható elemeit, felületeit érintette, hiszen – ami a korszerű közösségi közlekedési szolgáltatás szempontjából még fontosabb – a metró teljes infrastrukturális rendszere is megújult. Felújították a vágányokat, kicserélték a vasúti-, biztonsági- és szellőzőberendezéseket, valamint a gépészeti és az utastájékoztatási rendszereket is.

A most elvégzett felújítás kapcsán fontos utalnunk arra, hogy a hármas és a 2014-ben átadott négyes metró munkálatai között sok kapcsolatot találhatunk. Egyrészt az építészeti tervezést ugyanazon cégek és szakemberek koordinálták és készítették – a Palatium Stúdió Kft. és Paragram Stúdió Kft. –, másrészt a munkamegosztás is hasonló módon történt. Ahogy Erő Zoltán a Palatium Stúdió vezetője és Budapest főépítésze fogalmazott kérdésünkre: „A 3-as vonal esetében újra igazolódott, hogy működik a M4-nél kiforrott munkamódszer: az állomásokat külön csapatok tervezték, de egységes gondolatok mentén. Ennek köszönhető az a változatos architektúra, ami az egyes állomások esetében különféle megoldásokat mutat - miközben a vezérfonal felismerhető."

Az M4 impozáns, látványos és modern állomásai után az M3 metró viharvert megállóinak felújítása hálátlan feladatnak tűnhet és nyilvánvalóan eltérő tervezői hozzáállást igényelt. Ebben az esetben nem egy teljesen új ötlet kitalálása, hanem az eredeti építészeti gondolatok felkutatása és érzékeny modernizálása volt a feladat.

„A megállók ugyan alulvilágítottak és kopottasak voltak, de tagadhatatlan, hogy volt egyfajta bájuk. A tervezés megkezdésekor elhatároztuk, hogy felfejtjük az állomásokra jellemző építészeti gesztusokat. Arra jutottunk, hogy a megállók rendelkeznek egy saját, karakteres építészeti világgal és szerettünk volna ebből a meglévő értékből kiindulni. Az állomások közös jellegzetessége, hogy csupán egy-egy nagyon határozott építészeti elem, szín vagy anyag definiálja a tereket. Ez a nagy léptékű, lényegre törő, szűkszavú megfogalmazás adja a vonalszakasz egységét, erőteljes hatású, egyedi, mégis rokon atmoszférát teremtve az egyes helyszíneken. Az anyagok és a szerkezetek a legtöbb esetben cserére szorultak, és sok 21. századi technológiai követelménynek kellett megfelelni, ezért az eredeti állapot puszta felújítása helyett megkíséreltük az állomások mögött meghúzódó építészeti és mérnöki gondolatmenet mai korba történő átültetését." –  ecsetelte lapunknak Antal Máté, a déli szakasz négy állomása közül hármat is tervező Bright Field Studios vezető építésze.

A szakemberek alapvetően követni szerették volna a megállók jól definiálható építészeti megjelenését, aminek számukra három fő eleme volt. A magas minőségű padlóburkolat, az oldalfalak egyszerű, letisztult szálcement borítása és a plafon fém lamellás álmennyezete. Ezen rendszer kortárs átírása minden állomás esetében más és más kihívások elé állította a tervezőket, aminek következtében eltérő megoldások születtek. Ennek lényegét így fogalmazta meg Csapó Balázs, a Paragram Stúdió vezető tervezője:

 „Az M3 déli szakasza már az M4 tervezésekor is iskolapélda volt számunkra, ezért különös odafigyeléssel álltunk a feladathoz. A Pöttyös utca állomást az eredeti állapotához nagyon hasonló formában őriztük meg, hogy a kiindulási állapothoz legyen egy viszonyítási pontunk. A további három állomáson nem a formákat, hanem az elveket követtük: térképzés, anyaghasználat, de legfőképp az egyediség és az egységesség közötti helyes arány megtalálása. Az egyik legnagyobb kihívás az ikonikus padok kortárs átirata volt, a VPI LUNGO padcsalád ezek méltó utódja lehet."

A Pöttyös utcai megálló sok tekintetben szinte már műemléki megőrzésnek, mintsem átalakításnak tekinthető – hangsúlyozták a tervezők –, viszont a Határ út, Ecseri út és Népliget állomások rekonstrukciójánál a tervezők nagyobb mozgásteret hagytak maguknak, így nem meglepő, hogy helyenként a négyes metró állomásain is megtalálható elemekkel, például dekorált üvegfalakkal és illusztratív grafikákkal is találkozhatunk.

Külső szemlélőként egy felújítási munka sokkal egyértelműbbnek és egyszerűbbnek tűnhet, mint egy önálló, független építészeti produktum tervezése, azonban ennek sokszor pont az ellenkezője igaz. Míg utóbbinál a tervezőknek legtöbb esetben „csak" saját koncepciójukat kell kidolgozniuk, előbbinél mielőtt ezt megtehetnék, a már meglévő rendszert is meg kell érteniük.

„Mi magunk sem tudtuk, hogy egy 40-45 éves struktúra felújítása pontosan mivel jár – mely elemek maradhatnak meg, melyeket kell feltétlenül cserélni. Miközben műszaki és szabványossági okokból az elektromos rendszereket egyértelműen cserélni kellett, vitán felül állt a nagy gépek – szellőzők, mozgólépcsők (ahol voltak) – és általában a gépészeti rendszerek cseréje, az építészeti elemeket mindenki szerette volna megtartani. Rá kellett jönnünk azonban, hogy szinte semmi nem maradhat a helyén: a falszerkezetek és a nyílászárók súlyos tűzvédelmi hiányosságokat mutattak, a falburkolatok azbeszt tartalmúak voltak, a világításnak az elvi alapjait kellett átértékelni. Még a padlóburkolatok is csak kis részben maradhattak a helyükön. Ily módon lehetőség adódott a korábbi építészeti karakter továbbgondolására, frissítésére – miközben az eredeti térrendszer alapjaiban nem változott meg. Látni kell, hogy már a világítás megváltozása, az akusztikai környezet átalakítása és a jobb minőségű építőanyagok használata is átemeli az állomásokat a 20. századba." – fogalmazta meg a felújítás nehézségeit Erő Zoltán.

Az építészeti és esztétikai elképzeléseken túl kiemelten fontos jelentőséggel bírt a metróvonal technológiai megújítása is. A tűzvédelmi előírások betartása, a szellőzés, valamint az elektromos- és gépészeti hálózat újragondolása és modernizálása, a metró akusztikai környezetének átgondolása esszenciális részei a szolgáltatási színvonal fejlesztésének. Éppen ezért a külső mögött ezúttal sem szabad elfeledkeznünk a statikusok, gépész-, közlekedés- és villamosmérnökök, akusztikus szakemberek és megannyi más mérnök nélkülözhetetlen szakértelméről, munkájáról sem.

Továbbá a hármas metró felújításának kezdetektől központi eleme volt a megállók és az aluljárók teljes körű akadálymentesítése. Ennek munkálatai a Pöttyös utca és Ecseri út állomásokon továbbra is folynak, befejezésük 2021 végére várható.

Az Építészfórumon a továbbiakban az M4 átadása kapcsán megjelent cikksorozathoz hasonló anyagokkal készülünk, melyekben részletesen bemutatjuk az egyes állomásokat az azokat tervező építészek, mérnökök és más szakemberek említésével. Úgyhogy aki a mindennapi közlekedés forgatagán túl közelebbről is meg szeretné ismerni a hármas metró déli szakaszának megújult állomásait, novemberben is tartson velünk!

Winkler Márk

 

Közérdekű információ!

Az M3-as vonal felújítása még nem ért véget. Mivel ezen a vonalon naponta több százezer ember közlekedik, megismételjük a BKV és a BKK weboldalain közzétett információt, amiből egyértelműen kiderül, hogy az M3 felújítása 3 szakaszra tagolódik. Az északi szakasz (Újpest-központ, Újpest-városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Göncz Árpád városközpont, Dózsa György út) állomásait már a tavaly márciusi átadás óta használhatják az utasok. A középső szakasz (Lehel tér, Nyugati pályaudvar, Arany János utca, Deák Ferenc tér, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis-klinikák, Nagyvárad tér) munkálatai még tartanak, az átadás 2022-ben esedékes.

Október 22-e, csütörtök délután 17 órától november 6-án, pénteken az utolsó járatindulásig az M3 metró a teljes vonalon közlekedik. A középső szakaszon korábban lezárt állomásokon (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) a metró a továbbiakban sem áll meg, ezek az állomások változatlanul a felszíni járatokkal, illetve a Népliget és a Kálvin tér között közlekedő M30-as állomáspótló busszal közelíthetők meg.

November 7-étől, szombattól elkezdődik az M3 metró felújításának utolsó nagyobb volumenű üteme, a metróvonal Nagyvárad tér és Lehel tér közötti szakaszának rekonstrukciója. A metró ettől a naptól Kőbánya-Kispest felől a Nagyvárad térig, Újpest-központ felől pedig a Lehel térig jár majd, a kimaradó szakaszon a rendelkezésre álló kapacitás maximális kihasználásával, a legtöbb útszakaszon buszsávban közlekedő, 45 másodpercenként induló pótlóbuszokkal lehet utazni. A metrópótlás részletes forgalmi rendjét a BKK a következő napokban ismerteti.

Az átadásról további információkat találnak a BKV és a BKK weboldalain.